چطور سهم ارث فرزند دختر و پسر می‌تواند برابر شود؟

چطور سهم ارث فرزند دختر و پسر می‌تواند برابر شود؟

چطور سهم ارث فرزند دختر و پسر می‌تواند برابر شود؟

ارث به کلیه اموال، عناوین، بدهی‌ها، حقوق و وظایف شخص پس از مرگش گفته می‌شود که به شخص دیگری منتقل می‌گردد. ارث به مدت طولانی نقش اساسی در جوامع بشری داشته است و در طول تاریخ حتی پیش از آن که موضوع ارث به این شکل در قانون و مقررات مطرح و چهارچوب بندی شود، اجرا می‌شده است.

ارثی که از متوفی به وارثان وی می‌رسد و نحوه‌ی تقسیم آن یک بحث پیچیده‌ی قانونی و فقهیست. موضوعات متعددی مطرح می‌شود که اصلا وراث چه کسانی هستند، سهم دولت در قالب مالیات چه قدر است و حدود اختیار بر اموال و وصیت چگونه است. قانون کشور ما مبنا و اساسش بر اصول شرع اسلام استوار است و توضیحات مبسوطی در خصوص ارث در قرآن آمده است.

طبق اسلام، سهم الارث فرزند دختر نصف پسر است

موضوع حقوقی معروفی که درباره‌ی قوانین ارث مطرح می‌شود آن است که سهم‌الراث فرزند دختر دختر نسبت به فرزند پسر نصف است. جالب است بدانید این قاعده به طور صریح و روشن در قرآن کریم ذکر شده است. در آیه‌ی یازدهم سوره‌ی نساء قرآن آمده است که در تقسیم ارث، به پسر دو برابر دختر بدهید. روشن است که وقتی چنین قاعده‌ای به روشنی در قرآن ذکر شده، قانون کشورمان نیز همین موضوع را تایید می‌کند.

اما دلایل گوناگون پیش می‌آید که افراد مصرند که سهمی برابر (یا گاهی اوقات حتی بیشتر) به فرزند دختر اختصاص یابد. یکی از روش‌هایی که برخی افراد پیش می‌گیرند آن است که پیش از مرگ تا جایی که می‌توانند و زندگی به آن‌ها اجازه می‌دهد اموال خود را به فرزندانشان منتقل کنند که بدیهیست امری ساده و امکان‌پذیر است. اما هیچ کدام از ما تاریخ یا حتی حدود زمان مرگمان را نمی‌توانیم حدس بزنیم!

تنظیم وصیت‌نامه رسمی با برابری سهم‌الارث دختر و پسر

تنها راهی که برای برابری سهم الارث دختر و پسر ممکن است، وصیت رسمی متوفی پیش از فوت است. هر کس حق دارد بر یک سوم اموالی که دارد وصیت کند. وصیت حتی به صورت شفاهی و غیر رسمی هم ممکن است اما نیاز به اثبات دارد که بسیار سخت و بحث‌برانگیز می‌شود. پس وصیت باید در دفاتر اسناد رسمی انجام و به صورت سند رسمی ثبت شود تا به سادگی و با شفافیت قابلیت اجرا داشته باشد. در این وصیت می‌توان مقرر کرد که تقسیم آن بخش از اموال میان همه‌ی فرزندان برابر شود. البته باز هم دقت داشته باشید که وصیت فقط می‌تواند بر یک سوم اموال انجام شود و حتی اگر بر بیش از آن وصیت انجام شود، پس از مرگ نافذ نخواهد بود.

از وکلا و مشاوران حقوقی کمک بگیرید

شاید در نگاه اول وصیت کردن موضوعی ساده و گذرا به نظر آید اما این سند هم مثل ما بقی اسناد رسمی جنبه‌ی حقوقی داشته و باید بر قوانین منطبق باشد. توصیه ما این است که اگر می‌خواهید وصیت‌نامه تنظیم کنید یا اکنون پس از مرگ عزیزی در خصوص نحوه‌ی تقسیم ارث ابهام است به وکلا و مشاوران مراجعه کنید. وکیلان موسسه حقوقی تدبیر توسعه‌ی عرفان آمده‌ی راهنمایی و پذیرش پرونده‌های مرتبط هستند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن