ثبت اختراع در ترکیه

ثبت اختراع در ترکیه

ثبت اختراع در ترکیه

ثبت اختراع در ترکیه من جمله موضوعات حائز اهمیت برای مخترعین است که با توجه به تسهیلات اعطایی، موجبات توسعه و گسترش کسب و کار را برای متقاضیان نیز به دنبال داشته است.
کشور ترکیه رتبه چهارم در زمینه ثبت اختراع را در جهان به خود اختصاص داده است. این کشور در ده ساله اخیر نیز توجه بسیاری از سرمایه گذاران و صاحبان ایده را به خود جلب کرده است. از گذشته کشور ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران، هزینه اندک زندگی در آن و نزدیکی فرهنگی آن با ایران مورد توجه بسیاری از صاحبین مشاغل قرار گرفته است.
از مفهوم اختراع به عنوان محصول یا فرآیندی با کاربرد در صنعت و یا فن یاد می شود که بدیع و جدید باشد و قبلاً توسط اشخاص دیگر به ثبت نرسیده باشد. اختراع دارای شرایطی و قواعدی خاص می باشد و در صورتی که هیچ یک از مفاد مربوطه در قانون ثبت اختراعات نقض نگردد، پس از طی روند اجرایی به ثبت می رسد.
در این مطلب قصد داریم در خصوص ثبت اختراع در ترکیه، قواعد و آئین نامه های اجرایی، ضرورت و مراحل ثبت در این کشور و کلیه موارد مربوطه توضیح دهیم. متقاضیان می توانند برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات دقیق تر در خصوص ثبت اختراع در ترکیه از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ثبت اختراع موسسه عرفان در تماس باشند.

اداره ثبت اختراع در ترکیه

اداره ثبت اختراعات در ترکیه به دنبال حمایت از مخترعین و حقوق آن ها در مقابل سایرین، به عنوان یک سازمان مستقل شروع خدمت رسانی نمود. پیرو توسعه کسب و کار ها و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث از صاحبان ایده و مخترعین، حقوق و حمایت های قانونی متعددی برای آن ها در نظر گرفته شد.
اداره مذکور وظیفه بررسی تقاضانامه های اخترعات از جهات مختلف و همچنین تناسب داشتن آن ها با مفاد قانونی را بر عهده دارد.
در وضعیتی که نقص یا مغایرتی در اختراع مربوطه وجود داشته باشد، متقاضی در مهلت مشخص شده فرصت دارد تا اقدامات لازم را مبذول نماید.

حقوق مالکیت فکری در ترکیه

با توجه به حقوق مالکیت فکری در کشور ترکیه، دسته ای از موارد، به عنوان زیر مجموعه آن تلقی می شوند که در کنار آن مورد حمایت قانونی نیز قرار می گیرند. با توجه به آخرین اصلاحات اعمال شده در این حوزه، من جمله این زیر شاخه ها به شرح ذیل می باشد:

  • علائم تجاری و نشان های تجاری
  • طرح های صنعتی
  • اختراعات و مدل های مصرفی
  • اسرار تجاری
  • نشان های جغرافیایی
  • ضوابط مربوط به قانونی کپی رایت
  • مدار های مجموعه ای یا همان مدار های یکپارچه

شرایط ثبت اختراع در ترکیه

برای آن که اختراع قابلیت ثبت پیدا کند باید با قوانین و مفاد مشخص شده نیز هماهنگ باشد چنانچه آشنایی با این قوانین اساسی ضروری است.
شرایط ثبت اختراع در ترکیه به شرح ذیل می باشد:

  • اختراع مورد نظر نباید در هیچ کجای جهان برای عموم افشاء شده باشد.
  • تکراری نباشد و قبلاً به ثبت نرسیده باشد.
  • مشکلی را در صنعت و فن حل کند و یا دارای کاربردی در صنعت باشد.
  • برخی موارد به عنوان اختراع قابل ثبت نیستند چنانچه نباید جزو مواردی باشد که مورد حمایت اداره ثبت اختراع نمی باشد.
  • اختراع نباید خلاف نظم عمومی و قوانین جامعه باشد.

مواردی که ذکر شد فقط برخی از اصولی ترین قوانین ثبت اختراع در ترکیه بود چنانچه برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

مراحل ثبت اختراع در ترکیه

پروسه ثبت اختراع در ترکیه شرایط و پیچیدگی های مختص به خود را دارد چنانچه برای صرفه جویی در زمان و صرف هزینه های اضافی باید با آن به طور کامل آشنایی داشته باشید.
در وهله اول باید اقدام به تکمیل مدارک و تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع مورد نظر نمایید.
لازم به ذکر است در صورتی که از طریق معاهده PCT اقدام نمایید باید تمامی مدارک به یکی از زبان های مورد قبول ارائه گردد.
پس از تکمیل تقاضانامه، انتخاب کشور های مورد نظر و مواردی از این قبیل باید مدارک مربوطه به یکی از ادارات دارای صلاحیت تسلیم گردد.
پس از پرداخت هزینه ثبت تقاضا و سایر هزینه های قانونی، پرونده از جهات مختلف مورد بررسی کارشناسان مرجع ثبت قرار می گیرد.
در وضعیتی که نقصی در مدارک و یا پروسه ثبت اختراع وجود نداشته باشد و تمامی قوانین و آئین نامه های اجرایی نیز رعایت شده باشد در نهایت به انتشار آگهی ثبت اختراع مورد نظر ختم می گردد.

ثبت آنلاین اختراع در ترکیه

مزایای ثبت اختراع در ترکیه

نکته حائز اهمیت در خصوص ثبت اختراع، بهره مندی از حقوق و مزایا آن به جهت توسعه کسب و کار مورد نظر می باشد. متقاضی الزاماً برای جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث، بهره مندی از حقوق قانونی در خصوص تولید، توزیع و فروش باید اقدام به ثبت قانونی اختراع نماید.
در صورتی که در موعد مشخص اقدام به این امر نگردد، در صورت افشاء سایرین می توانند از اختراع شما بدون اجازه استفاده نمایند در حالی که شما از جنبه قانون حق بهره مندی از حمایت ها را از خود سلب کرده اید. با ثبت اختراع به صورت رسمی و قانونی از وام ها و تسهیلات دولتی که می تواند برای شما به دنبال داشته باشد استفاده کنید و وارد بازار رقابتی سالم خواهید شد. همانطور که در مقاله مهاجرت از طریق ثبت اختراع گفته شد یکی از مزایای ثبت اختراع، مهاجرت است که برای جزئیات بیشتر می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

ثبت اختراع بین المللی

بهترین گزینه برای متقاضیانی که قصد بهره مندی از حمایت های قانونی در چندین کشور را دارند، ثبت اختراع بین المللی یا PCT می باشد.بهره مندی از حمایت ها و مزایای متعدد بین المللی، صرفه جویی در زمان و هزینه در روند اجرایی ثبت اختراع، از جمله مواردی می باشد که بسیاری از مخترعین را به این روش سوق داده است.
به جهت اطلاعات دقیق و مفصل در خصوص ثبت اختراع بین المللی، به مقاله مذکور مراجعه نمایید.

ثبت اختراع در موسسه عرفان

متقاضیان می توانند برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص ثبت اختراع در ترکیه و کلیه امور مربوطه از طریق شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان مجرب موسسه تدبیر توسعه عرفان در ارتباط باشند.
موسسه عرفان با حذف واسطه ها و بهره گیری از متخصصین این حوزه توانسته است هزینه این خدمات را کاهش دهد و این امور را در حداقل زمان به انجام رساند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن