حفظ اسرار توسط وکیل و جایگاه قانونی آن

حفظ اسرار توسط وکیل و جایگاه قانونی آن

حفظ اسرار توسط وکیل و جایگاه قانونی آن

امانت‌داری و حفظ اسرار یکی از ویژگی‌های اخلاقیست که هم در زندگی روزمره و هم در فعالیت حرفه‌ای مطرح می‌شود. علاوه بر تاکید دین اسلام بر لزوم امانت‌داری، همه‌ی عرفا و بزرگان اخلاق هم در نقل قول‌های معروف خود بر اهمیت حفظ اطلاعات شخصی افراد تاکید داشته‌اند.

مشاغلی هستند که با اطلاعات شخصی افراد سر و کار مستقیم دارند و در واقع علم بر چنین اطلاعاتی ابزار کار آن‌هاست. مثال خوب این شرایط، کار روان‌شناسان و روانکاوان بالینی است که ناچارند ریز به ریز اطلاعات شخصی زندگی مراجعان خود را بدانند. بدیهیست که کار آنان بدون اطلاع از چنین اطلاعاتی ممکن نیست و خودشان در مرام‌نامه‌ی کاریشان سیاست حفظ اسرار مراجعان خود را دارند و بر آن تاکید می‌ورزند.

وکالت هم از آن دسته مشاغل است که به طور حرفه‌ای با اسرار شخصی و اطلاعات مهم کاری افراد می‌تواند درگیر باشد. یک موکل برای پرونده‌ی خانوادگی خود ممکن است مجبور شود شخصی‌ترین اطلاعات خانوادگی خود را با وکیل در میان گذارد. یا یک مدیر برای پرونده‌ی قضایی کسب و کارش لازم است جزئیات رقابتی یا اسرار کاری مجموعه‌اش را با وکیل در میان گذارد. اینجاست که بار مسئولیت وکیل سنگین می‌شود.

یک وکیل مطمئن و خوب پیش از هر چیز باید به اصول اخلاقی پایبند باشد. پس پیش از هر چیز وکیل نباید تحت هیچ شرایطی اقدام به خیانت در امانت و افشای راز موکل خود کند. حتی مرز زندگی شخصی و کاری وکیل باید به روشنی مشخص باشد و جای گفتن هر سخنی از کار در محیط خانواده نیست. وکیل موظف است از اطلاعات موکل خود نگهدار و مراقبت کند و حتی در صورت واگذاری پرونده و استعفا، حق افشای اسرار موکل خود را ندارد.

وجه حقوقی حفظ اسرار توسط وکیل

اگر بخواهیم از ابعاد حقوقی به لزوم حفظ اسرار توسط وکیل بنگریم باید به آیین‌نامه‌ی لایحه‌ی حقوقی استقلال کانون وکلا نگاهی بیندازیم. ماده‌ی ۷۶ این آیین‌نامه مجازات انتظامی وکلا را بر حسب تخلفی که انجام شده است در ۶ درجه قرار داده است:

  1. اخطار کتبی
  2. توبیخ با درج در پرونده
  3. توبیخ با درج در روزنامه رسمی و مجله کانون
  4. تنزل درجه
  5. ممنوعیت از سه ماه تا سه سال
  6. محرومیت دائم از شغل وکالت

در ماده‌ی ۸۱ آیین‌نامه کانون وکلا چنین نوشته شده است که «در صورتی كه به واسطه وکالت از اسرار موكل مطلع شده و آن را افشاء نماید اعم از این كه اسرار مزبور مربوط به امر وکالت یا شرافت و حیثیت و اعتبار موكل باشد.» وکیل مختلف به مجازات انتظامی درجه ۵ محکوم خواهد شد. یعنی اگر اثبات شود که وکیل به هر دلیل موجب افشای اسرار خود شده باشد، از سه ماه تا سه سال محرومیت از وکالت را خواهد داشت.

البته باید توجه داشت که رابطه‌ی وکیل و موکل دو طرفه است و به همان نسبت که وکیل مسئولیت دارد، موکل هم باید صداقت و راستی را با وکیل داشته باشد. اگر چنین موارد تخلفی پیش آید و با گفتگو و مذاکره حل نشود، فرد می‌تواند شکایت خود را به دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری ببرد.

لازم به ذکر است که اگر افراد از ابتدا با دقت نظر و توجه به جزئیات نسبت به انتخاب وکیل اقدام نمایند چنین مشکلاتی می‌تواند بسیار کمتر پیش آید.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن