روند ثبت علامت در ایران

روند ثبت علامت در ایران

روند ثبت علامت در ایران

در این مطلب قصد داریم راجع به مراحل ثبت برند در ایران توضیح بدهیم . در کشورمان برای ثبت برند باید به اداره مالکیت صنعتی مراجعه کرد . برای ثبت اختراعات نیز باید به این اداره مراجعه کرد .در اولین مرحله ی ثبت باید به پایگاه اینترنتی این اداره به آدرس www.iripo.ssaa.ir مراجعه نمایید . در این وبسایت باید در فرم هایی مشخصات علامت مورد نظر را توصیف کرده و درخواست ثبت علامت را ثبت کنید . علامت شما پس از ثبت درخواست در این اداره مورد بررسی قرار میگیرد . اگر علامت مورد نظر مغایرتی با قوانین نداشته باشد و همچنین قبلا توسط شخص یا شرکت دیگری ثبت نشده باشد برای شما به ثبت میرسد . این علامت میتواند به نام شخص ، شرکت و یا موسسه ای به ثبت برسد.

طبقه بندی علائم تجاری یکی از نکات حائز اهمیت در ثبت علامت میباشد . همان طور که میدانید علائم نشانگر کالاها و خدمات مختلفی هستند. از آنجا که کالاها و خدمات تولید شده می توانند بسیار متنوع و گسترده باشند، در سطح جهان نوعی طبقه‌بندی برای انواع کالاها و خدمات ایجاد شده است تا به این ترتیب نوعی طبقه بندی برای علائم نیز ایجاد شود. هنگام ثبت علامت لازم است مشخص شود که برای چه نوع کالاهایی و یا خدماتی قرار است از این علامت استفاده شود . لازم به ذکر می باشد که علامت شما صرفا داخل حوزه فعالیت شما مورد حمایت حقوقی واقع می‌شود و در سایر حوزه‌ها دیگران می‌توانند از عین یا مشابه آن استفاده نمایند؛ البته به شرطی که به راحتی با علامت شما اشتباه گرفته نشود و باعث گمراهی مصرف‌کنندگان نشود . به عنوان مثال شرکتی در حوزه نرم افزار های کامپیوتری فعالیت می‌کند و علامت “الف” را نیز برای خود به ثبت رسانده است. این علامت تنها در حیطه محصولات نرم افزاری برای این شرکت به ثبت رسیده است و اگر شرکت دیگری بیاید و از علامتی مشابه “الف” برای فعالیت خود در زمینه خدمات واردات و صادرات استفاده کند، در اینجا دیگر حقوق شرکت نخست نقض نشده است. چرا که مالکیت علامت تجاری محدود به حوزه فعالیت شماست. یعنی شما در حوزه فعالیت خود مالک این علامت هستید و در حوزه‌ای خارج از این حوزه، دیگران نیز می‌توانند از علامت شما استفاده کنند. البته باید به دو نکته توجه داشته باشید:

نخست اینکه: علامت شما در چه حوزه‌هایی حمایت شود، کاملا در اختیار شماست. شما می توانید در زمان ثبت، طبقه علامت را انتخاب کنید و به این ترتیب دقیقا مشخص کنید که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید و در کدام زمینه‌ها می‌خواهید از علامت خود استفاده کنید. البته باید بدانید که هرچه تعداد این طبقات بالاتر برود، هزینه ثبت هم افزایش می‌یابد.

دوم اینکه: دیگران در صورتی می‌توانند در زمینه‌هایی غیر از زمینه ثبت شده از علامت شما استفاده کنند که این استفاده آنها موجب گمراهی مصرف کننده نشود. یعنی اگر با این استفاده مردم تصور کنند که این دو محصول توسط یک شرکت تولید می‌شوند شما می توانید جلوی استفاده دیگران از عین یا مشابه علامت خود را بگیرید.

با در نظر گرفتن مجموعه این موارد باید گفت بهتر است در انتخاب علامت خود دقت کافی داشته باشید؛ به علاوه سعی کنید علامت خود را به ثبت برسانید. در جریان ثبت نیز به طبقات انتخابی برای علامت خود توجه داشته باشید؛ چرا که این انتخاب، دایره حمایت حقوقی از علامتتان را مشخص می کند و بسیار حائز اهمیت است.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن