۱۳۰ سال نوشابه: سیر تحولات برند کوکاکولا

۱۳۰ سال نوشابه: سیر تحولات برند کوکاکولا

۱۳۰ سال نوشابه: سیر تحولات برند کوکاکولا

برند کوکاکولا از آن نام‌هاییست که همه در دنیا می‌شناسند. هم به لطف کیفیت طعم آن که معروف است دستور تولید محرمانه‌ای دارد و هم برند مشهوری دارد که به خاطر تبلیغات منظم آن به خوبی شناخته شده است. در این مقاله بررسی می‌کنیم که در طول ۱۳۰ سال که از این مارک مشهور می‌گذرد کچه تغییراتی داشته است.

در سال ۱۸۸۶ فرمول منحصر به فرد کوکاکولا توسط دکتر جان پمبرتون به وجود آمد. جالب است بدانید که نام و برند این محصول ایده‌ی حسابدار این شرکت آقای فرنک رابینسون بود. او نام Coca-Cola را به خاطر این پیشنهاد داد که می‌گفت داشتن دو حرف C می‌تواند در تبلیغات به کار آید. او خودش طراحی گرافیکی را انجام داد.

این طراحی برند از سال ۱۸۸۷ تا ۱۸۹۰ به کار گرفته و ثبت شد که در قسمت پایینی C اول آن عبارت «Trade Mark» نوشته شده است.البته بین سال ۱۸۹۰ تا ۹۱ طراحی دراماتیک‌تر زیر هم استفاده شد که چندان دوامی نیاورد و بعد به همان برند قبلی برگشتند. از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۶۰ همان لوگوی قبلی به کار گرفته شد با این تفاوت که عبارت «نشان تجاری» از داخل طراحی آن حذف شد و به صورت ساده زیر آن نوشته شد.

از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۶۰ یه دیسک قرمز رنگ زیر لوگوی اصلی قرار گرفت. این دیسک یا دکمه‌ی قرمز یادآور تشتک روی شیشه‌های آن بود و حتی در ابعاد بزرگ این دیسک در دفتر کوکالا آویزان شد. این شکل تا مدت‌ها در تبلیغات چاپی کوکاکولا به کار رفت.
از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۰ تایپوگرافی کوکاکولا داخل یک شکل انحنا دار و ماهی‌شکل قرار گرفت که به Fishtale Logo معروف شد. این علامت در دستگاه‌های فروشگاهی، متریال چاپی و تبلیغات تلویزونی استفاده می‌شد.در سال ۱۹۶۵ مجدد همان لوگوی دیسکی شکل استفاده شد.

سال ۱۹۶۹ نوشته‌ی کوکاکولا روی زمینه‌ای ساده قرار گرفت و در زیر آن یک موج سفید رنگ کشیده شد. این طراحی همچنان در بسیاری از محصولات این کمپانی مشهود است.

سال ۱۹۸۲ خط جدید محصولات رژیمی کوکاکولا رونمایی شد که همراه بان آن برند Diet Coke به سبد برندهای شرکت اضافه شد. این برند با شعار تبلیغاتی «Coke is It!» بسیار دیدهشد و اولین گسترش برندی کوکاکولا بود.

سال ۲۰۰۳ همراه با کمپین تبلیغاتی «Coca-Cola… Real» قطرات آب و موج‌های مفصل‌تر سفید و زرد به برند اضافه شد.

سال ۲۰۰۷ دوباره برندینگ محصولات به سوی سادگی رفت. همان موج سفید دوباره استفاده شد و به نوعی پایداری محصولات مورد تاکید قرار گرفت.

سال ۲۰۱۱ همزمان بود با ۱۲۵ سالگی برند کوکاکولا. به همین مناسبت طراحی زیر انجام شد که حباب‌هایی از شیشه‌ی کوکاکولای معروف بیرون می‌آمد و اطراف آن ۱۲۵ سالگی نوشته شده بود. این طراحی برای جشنی بود از گذشته، حال و آینده‌ی کوکاکولا.

از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ کمپینی راه افتاد و شرکت این اجازه را داد که نوشابه‌هایی با اسم خودتان برایتان تولید کند. در این سری اسم خریدار با همان فونت کلاسیک و ساده‌ی کوکالا نگاشته می‌شد.
چرا این کمپین موفق بود؟ چون بعد از سال‌ها در بسته‌بندی و طراحی محصولات این شرکت تغییر ایجاد کرد و جلب توجه می‌کرد. خیلی زود نماینده‌های محلی از این امکان برای ابتکارات خود استفاده کردند.

سال ۲۰۱۶ کمپین «Taste the Feeling» که طراحی چند رنگی از بطری‌ها رخ نشان داد. البته همزمان روی همه‌ی بسته‌بندی‌ها لوگوی قدیمی دیسکی هم استفاده شد.
هدف آن بود که نشان دهد گرچه طعم‌های کوکاکولا متنوع شده بود اما همگی همان کیفیت و طعم خوب را دارند.

امروزه سبد برندهای کوکاکولا از همیشه متنوع‌تر است. با افزایش محصولات فرانوشابه‌ای برندهای جدید رونمایی شده‌اند و به چشم می‌خورند. کوکاکولا تلاش‌های بسیاری کرده است که با ثبت‌های جهانی از برند خود در سرتاسر جهان محافظت و مراقبت کند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن