کاهش و افزایش سن شناسنامه‌ای چه قوانین و روندی دارد؟

کاهش و افزایش سن شناسنامه‌ای چه قوانین و روندی دارد؟

کاهش و افزایش سن شناسنامه‌ای چه قوانین و روندی دارد؟

از مهم‌ترین اطلاعات سجلی که در شناسنامه و کارت ملی ذکر می‌شود تاریخ تولد است که بر مبنای آن سن قانونی افراد محاسبه می‌شود. سن هر کدام از ما ملاک بسیاری از اختیارات، حقوق و امکانات است و اهمیت بسیاری دارد. ممکن است به دلایل گوناگون که معروف‌ترین آن اشتباه مأمور ثبت است، تاریخ تولد شما به اشتباه ثبت شده باشد. سوال بسیاری از شما چگونگی کم کردن سن بود که توضیح خواهیم داد.

قانون تغییر سن و ضوابط آن

برابر قانون «حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آن‌ها» مصوب سال ۱۳۶۷ تغییر تاریخ تولد ممنوع است اما در تبصره آمده که در شرایطی هر فرد فقط یک بار در عمرش می‌تواند این تاریخ را تغییر دهد. شرایط مذکور به شرح زیر است:

اگر اختلاف سن بیش از ۵ سال است، فرد صاحب شناسنامه باید به کمیسیون تشخیص سن که در فرمانداری هر شهرستان مستقر است مراجعه کند. در صورتی که کمیسیون این موضوع را بررسی کرده و بپذیرد، شخص می‌تواند سن خودش را در شناسنامه اصلاح کند. این روش فقط یک بار در عمر قابل استفاده است.

مرجع رسیدگی به اختلاف سن زیر ۵ سال دادگاه‌های دادگستری هستند. در این حالت شخص برای اصلاح تاریخ تولد خود می‌تواند به دادگاه شکایت برده و دلایل محکمه پسندی مانند برگ ولادت، اشتباهات مأمورین و … را ارائه دهد. هم دادگاه و هم کمیسیون در اغلب موارد برای احراز سن واقعی به نظر پزشکی قانونی رجوع می‌کنند. پزشکی قانونی با آزمایش‌هایی مانند سنجش تراکم استخوان تلاش می‌کند سن واقعی را به دست آورد.

آیا واقعا سن قابل تغییر است؟

شاید در قدیم این اتفاق چندان عجیب نبود که فردی سن خودش را اصلاح کند اما واقعیت آن است که امروزه تغییر سن به شدت سخت یا ناممکن است. همان‌طور که خواندید ادله‌ی شما باری تغییر سن باید کاملا مستند باشد و در دنیای امروز که مراحل تولد با نظم بالا در بیمارستان و … ثبت می‌شود تقریبا اثبات چنین اشتباهاتی ناممکن می‌شود.

در هر حال اگر فکر می‌کنید که دلایل درستی دارید و قصد تغییر سن دارید حتما از کمک وکلای مجرب استفاده کنید تا مراحل حقوقی این امر را به خوبی پشت سر بگذارید. در صورت نیاز می‌توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما در موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان تماس بگیرید.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن