مراحل انتقال علامت تجاری

مراحل انتقال علامت تجاری

مراحل انتقال علامت تجاری

گواهینامه ثبت علامت تجاری سندی قابل اتنقال است. مالک علامت تجاری می تواند آن را به دیگری منتقل کند. در بعضی موارد مالک علامت تجاری می تواند بخشی از کالاهای مندرج در گواهینامه ثبت علامت تجاری خود را به دیگری منتقل کند که شرایط آن در فسمت انتهای این مقاله ارائه می شود.

مرحله اول: مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی و اخذ نامه استعلام

متقاضی انتقال می بایست برای دریافت نامه استعلام مدارک خود و منتقل الیه و سند علامت تجاری را به یکی از دفاتر اسناد رسمی ارائه نماید. دفترخانه با بررسی مدارک طی نامه ای آخرین مالک و تغییرات گواهینامه ثبت علامت تجاری مورد نظر را استعلام می نماید تا در صورت صحت اطلاعات و اعتبار آن سند صلح را تنظیم نماید.

این روند دقیقا همانند استعلام از اداره ثبت املاک در هنگام انتقال ملک است. همانطور که قبل از انتقال یک آپارتمان دفتر اسناد رسمی مالکیت و صحت و اعتبار سند را از اداره ثبت املاک استعلام می نماید در مورد انتقال علامت تجاری انجام استعلام ضروری است.

مرحله دوم: ارسال نامه استعلام از طریق سامانه الکترونیک مرکز مالکیت معنوی (اداره ثبت علائم تجاری) و پرداخت هزینه اداری

نامه استعلام می بایست اسکن گردد و از طریق درخواست نامه ارسال پاسخ استعلام در کارتابل مالک علامت ارسال گردد. هزینه های مربوطه هم به صورت الکترونیک همزمان با ثبت درخواست پرداخت می شود. این مبلغ برای اشخاص حقیقی ۵۰۰۰۰ ریال و  برای اشخاص حقوقی ۱۰۰۰۰ ریال است.

مرحله سوم: مراجعه حضوری به اداره ثبت علائم تجاری به همراه اصل نامه استعلام مدارک هویتی و گواهینامه ثبت علامت جهت  دریافت پاسخ نامه استعلام.

اداره ثبت علائم تجاری به منظور مبارزه با دلالان و سوداگران سخت گیری هایی را در روند انتقال علامت تجاری ایجاد کرده است. به همین منظور حضور مالک علامت یا وکیل قانونی او برای دریافت پاسخ استعلام ضروری است. اداره ثبت علامت جز در موارد معدودی، وکالت نامه محضری برای انتقال علامت نمی پذیرد و در اکثر موارد حضور شخص مالک برای دریافت پاسخ استعلام ضروری است.

در مورد اشخاصی که علائم تجاری متعددی را به قصد فروش به و دلالی به ثبت رسانده اند اداره ثبت علامت از پاسخ استعلام نامه خودداری می نماید. اصطلاحا لیست سیاه علامت در اداره ایجاد شده که حاوی نام و علائم تجاری ثبت شده این افراد می باشد.

مراحل انتقال برند و لگو و انتقال مالکیت علامت تجاری

مرحله چهارم: ارائه پاسخ نامه استعلام به دفتر خانه و تنظیم سند صلح انتقال علامت تجاری.

اعتبار نامه پاسخ استعلام از اداره ثبت علامت تجاری ۳۰ روز است. اگر ظرف ۳۰ روز از پاسخ اداره ثبت علامت تجاری به استعلام دفتر خانه، سند صلح تنظیم نگردد، متقاضی می بایست مجدد مراحل را از ابتدا آغاز نماید و نامه استعلام جدیدی تهیه کند. این مقررات به جهت جلوگیری از انجام معامله معارض وضع شده است.

مرحله پنجم: ارسال تصویر سند صلح از طریق سامانه اداره ثبت علائم تجاری به همراه مدارک مالک جدید علامت از طریق کارتابل مالک جدید.

در این مرحله مالک جدید (منتقل الیه) می بایست  مدارک شناسایی خود را نیز در سیستم بارگزاری نماید.

مرحله ششم: در این مرحله پیشنویس آگهی انتقال علامت تجاری صادر می شود.

این پیش نویس حاوی عنوان علامت طبقات وکالاها، نام مالک قبلی و نام مالک جدید است.

مرحله هفتم: انتقال علامت تجاری

پرداخت هزینه آگهی انتقال علامت تجاری در روزنامه رسمی.

این مرحله از طریق سایت روزنامه رسمی کشور انجام می شود و با وارد کردن شماره مکانیزه پیش نویس آگهی انتقال علامت تجاری مبلغ مورد نظر با توجه به تعداد خطوط و رنگی بودن یا رنگی نبودن آگهی به صورت اتوماتیک در سایت نمایان می شود که باید توسط متقاضی پرداخت گردد. حدودً بعد از ۳ الی ۱۰ روز از پرداخت این مبلغ آگهی در روزنامه رسمی کشور چاپ می شود و به اطلاع عموم می رسد.

مرحله هشتم: مراجعه مالک جدید به اداره ثبت

مراجعه مالک جدید یا وکیل او به اداره ثبت علامت تجاری با در دست داشتن مدارک هویتی و گواهینامه ثبت علامت به مرکز مالکیت معنوی جهت ظهر نویسی سند علامت تجاری.

پس از چاپ آگهی در روزنامه رسمی کشور  مالک جدید یا وکیل او با در دست داشتن مدارک هویتی و گواهینامه ثبت علامت به مرکز مالکیت معنوی ” به اداره ثبت علامت تجاری” مراجعه می نماید و پشت سند علامت تجاری ظهر نویسی (پشت نویسی) می گردد و به مالک جدید تحویل داده می شود.

انتقال جزئی علامت تجاری

 

ممکن است این سوال پیش آید که آیا انتقال قسمتی از گواهینامه ثبت علامت تجاری امکان پذیر است یا خیر؟ پاسخ با این سوال تحت شرایطی مثبت است و مالک می تواند انتقال جزئی علامت تجاری انجام دهد.

در مواردی که علامت تجاری شامل کالاهای متعدد در طبقات متعدد و  غیر هم سنخ است امکان انتقال جزئی وجود دارد.

مثلا چنانچه علامت تجاری در طبقات ۳ و ۵ و ۲۵ ثبت شده باشد مالک علامت تجاری می تواند طبقات ۳ و۵ را به الف و کالاهای طبقه ۲۵ را به ب منتقل نماید.

چرا که کالاهای طبقه ۳ و ۵ کالاهای آرایشی بهداشتی هستند وبا کالاهای طبقه ۲۵ که پوشاک هستند هم سنخ و هم دسته نیستند.

در این موارد برای یکی از گواهینامه ها جدیدی که صادر می شود سند علامت تجاری جدید با شماره جدید صادر می شود.

صدور سند علامت جدید بعد از انتقال

در صفحه اول سند علامت تجاری، همچنان نام مالک قبلی وجود دارد و نام مالک جدید در پشت برگه گواهینامه چاپ شده و به امضا رئیس اداره ثبت علامت میرسد.

تنها در زمان صدور گواهینامه تمدید علامت تجاری یا در صورت مفقود شدن گواهینامه علامت تجاری و صدور گواهینامه علامت تجاری المثنی، نام مالک قبلی حذف و نام مالک جدید، در سند جدید جایگزین می شود.

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403
دعاوی حقوقی و کیفری

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403

لایحه بودجه 1403 (مهمترین اصلاح دولت لایحه بودجه 1403) لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس اعلام وصول شد؛ کلیات این لای

ادامه خواندن
پلمپ دفاتر قانونی 1403
ثبت شرکت

پلمپ دفاتر قانونی 1403

پلمپ دفاتر قانونی 1403 من جمله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از ثبت انواع اشخاص حقوقی باید صورت پذیرد. شرکت ها پس از ثبت و نیز به صورت سالیان

ادامه خواندن
نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن