موارد مورد بررسی در ثبت علامت تجاری

موارد مورد بررسی در ثبت علامت تجاری

موارد مورد بررسی در ثبت علامت تجاری

در پست‌های پیشین توضیح دادیم که یک علامت تجاری چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا قابل ثبت باشد. هر علامت که درخواست ثبت آن وارد می‌شود توسط اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این بررسی‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

از لحاظ شکلی

شکل برند مورد تقاضا باید تازه باشد و شباهت واضح یا غلط‌ اندازی به دیگر برندها نداشته باشد. همچنین اگر نقصی در مدارک یا اطلاعات پرونده مشاهده شود در سامانه ابلاغ می‌شود تا متقاضی نسبت به رفع آن‌ها اقدام نماید.

ازجهت تطبیق طبقه‌ای

که درخواست کننده ثبت علامت، جهت کالای خود، ذکر نموده یا طبقات مربوط به نوع کالا. در صورت عدم مطابقت کالا با طبقه مندرج در اظهارنامه، از درخواست کننده ثبت دعوت خواهد شد تا در اصلاح طبقه بندی کالای مربوط، اقدام نماید.

از لحاظ مطابقت علامت با شرایط مقرر در آیین‌نامه و قانون

باید توجه داشته باشید که نام‌هایی که عام باشند و به محصول یا خدمات مورد ارائه اشاره‌ی درست نکنند یا اسامی جغرافیایی که خریدار را درباره‌ی مبدا تولید، کیفیت یا نوع آن به اشتباه بیندازد پذیرفته نیستند.

از لحاظ عدم تشابه با علائم دیگر

چنانچه علامت قبلاً به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه‌ای باشد که مصرف کنندگان عادی، یعنی اشخاصی که اطلاعات ویژه‌ای ندارند را به اشتباه بیندازد قابل قبول نیست. شباهت مذکور ممکن است از لحاظ شکل ظاهر یا تلفظ یا نوشتار یا به هر نحو دیگری باشد که مصرف‌کنندگان عادی را به اشتباه اندازد.

رأی هر علامتی که تقاضای ثبت آن پس از بررسی به شرح فوق مورد قبول قرار گیرد، اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی، یک آگهی در روزنامه رسمی منتشر خواهد کرد. آگهی گفته شده شامل نام و نشانی صاحب علامت، خصوصیات آن و خصوصیات کالا یا کالاهایی که علامت در مورد آن ها بکار می رود خواهد بود. سی روز بعد از انتشار آگهی، اداره مذکور مکلف است در صورت عدم پیش آمدن اعتراض، علامت را به ثبت برساند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن