۳ ویژگی مورد نیاز برای قابل ثبت بودن یک برند

۳ ویژگی مورد نیاز برای قابل ثبت بودن یک برند

۳ ویژگی مورد نیاز برای قابل ثبت بودن یک برند

توصیه‌ی همه‌ی مشاوران برندینگ آن است که خیلی زود اقدام به ثبت برند کنید. این کار کمک می‌کند در آینده به مراتب ساده‌تر از حقوق نشان تجاری خود دفاع کنید. اما برای شدنی بودن این کار علامت تجاری باید همه‌ی ویژگی‌های قانونی لازم را داشته باشد. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

ابداع و نوآوری

علامت تجاری باید از خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد. این یعنی نمی توان نشانی را ثبت کرد که مشابه و کپی علائمی باشد که در حال حاضر ثبت شده است. برخی از افراد با افزایش یا کاهش یک حرف یا یک شکل کوچک به اشکال قبلی مدعی ثبت علامت تجارتی می شوند که در این حالت متصدی ثبت ضمن رد آن مانع ثبت علایم تکراری می‌شود. استناد و ادعای چنین مدعیانی این است که علامت پیشنهادی عین علامت قبلی و مستعمل نیست لیکن باید توجه داشت که علامت و طرح پیشنهادی نباید در مشاهده و نگاه افراد غیر متخصص، تداعی کننده علامت ثبت شده قبلی باشد ولو اینکه از منظر اثبات، عین علامت قبلی تلقی نشود.

صداقت و شفافیت

علایم تجاری باید از صداقت، شفافیت و روشنی و وضوح برخوردار باشند.یعنی علامت تجاری باید به شکلی طراحی، ترسیم و تعیین شود که موجب خطا، اشتباه، فریب و گمراهی مخاطب و مشاهده کننده نگردد. بدیهی است متصدی ثبت از ثبت طرح ها و نشان هایی که آرم و علامت شرکت و موسسه دیگری را تداعی نمایند خودداری به عمل می‌آورند.

تمایز و تشخص

علامت تجاری یک شرکت باید در میان نشان دیگر شرکت های مشابه متمایز و قابل تشخیص باشد و توسط افراد عادی به آسانی تمیز داده شود.
مواردی که یاد شد ویژگی‌هاییست که قانون برشمرده است و در ظاهر ساده و قابل فهم هستند اما گاه ظرافت‌ها و ریزه‌کاری‌هایی دارد که افراد عادی نمی‌توانند به آن تسلط داشته باشند. به این خاطر توصیه مؤکد آن است که برای ثبت برند و بررسی این موضوعات حتما از مشاوران برندینگ و وکلای تخصصی این حوزه راهنمای بگیرید.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403
دعاوی حقوقی و کیفری

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403

لایحه بودجه 1403 (مهمترین اصلاح دولت لایحه بودجه 1403) لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس اعلام وصول شد؛ کلیات این لای

ادامه خواندن
پلمپ دفاتر قانونی 1403
ثبت شرکت

پلمپ دفاتر قانونی 1403

پلمپ دفاتر قانونی 1403 من جمله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از ثبت انواع اشخاص حقوقی باید صورت پذیرد. شرکت ها پس از ثبت و نیز به صورت سالیان

ادامه خواندن
نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن