۴۵ سال تحولات برند مایکروسافت

۴۵ سال تحولات برند مایکروسافت

۴۵ سال تحولات برند مایکروسافت

سال ۱۹۷۵ بود که شرکت مایکروسافت به وجود آمد و از آن سال تا کنون منشأ و مبدأ بسیاری از نرم‌افزارهای تحول آفرین بوده است. سیستم عامل ویندوز و نرم‌افزارهای پر کاربردی همچون مجموعه‌ی آفیس و اوت‌لوک همگی از محصولات مایکروسافت هستند که توانسته‌اند اثر ماندگاری در شیوه‌ی مدیریت امور و محتواهای دیجیتال در زندگی ما ایجاد کنند.

برند مایکروسافت از جمله‌ی برندهاییست که تحول چندانی در نام نداشته است اما لوگو و شعارهای آن در طول زمان تغییرات بسیاری را از سر گذرانده‌اند. البته این شرکت برندهای وابسته‌ی بسیاری دارد که تغییرات اساسی در آن‌ها به وفور به وجود آمده‌اند. در این مطلب به سیر تحول برند مایکروسافت خواهیم پرداخت.

نخستین لوگوی مایکروسافت یک تایپوگرافی بود که توسط هم‌بنیانگذار همان شرکت، یعنی پائول الن در سال ۱۹۷۵ ساخته شد. لوگو نوشته‌ی دو تکه‌ی نام مایکروسافت بود که از خطوطی مرکزگرا تشکیل شده بود و به نوعی یادآور دیسک‌های ذخیره‌سازی مرسوم در آن دوران بود.

Microsoft's First Logo, created in 1975

 

در سال ۱۹۸۰ یک ری‌برندینگ در مایکروسافت رخ داد. این اتفاق همزمان با آغاز دهه‌ی جدید میلادی و همکاری‌های مفصل بین این شرکت و IBM رخ داد. لوگوی جدید به مراتب طراحی رادیکال‌تری داشت و ظاهری چشم‌گیرتر را ارائه می‌کرد. اگر چه بازخورد این لوگو مناسب بود اما بیش از دو سال عمر نکرد.

Microsoft's Second Logo, created in 1980

 

سال ۱۹۸۲ لوگوی جدیدی برای مایکروسافت طراحی شد که برای محصولاتی در نظر گرفته شده بود که قرار بود مورد مصرف عموم قرار گیرد. نوع فونت به کار گرفته شده Sans Serif بود که فاقد زوائد اضافه در فونت‌های رسمی‌تر است. همچنین حرف O را خطوطی موازی پوشانده بود. این لوگو در ویندوز پرطرفدار ۹۸ هم دیده شد. این لوگو به نام “Blibbet” شهرت یافت.

Microsoft's Second Logo, created in 1982 and featuring the 'Blibbet'

 

دهه‌ی هشتاد رو به پایان بود و ویندوز به قدرتی کم نظیر در کامپیوترهای خانگی و اداری تبدیل شده بود. اسکات بیکر طراح دور کاری بود که وظیفه‌ی طراحی برند جدید مایکروسافت را بر عهده داشت و تلاش داشت اهداف و دیدگاه تازه‌ی مایکروسافت را در لوگوی آن بازآفرینی کند. لوگویی که او طراحی کرد نوشته‌ی ایتالیک و پر قدرت مایکروسافت بود که به دلیل شکافی که در حرف O گنجانده بود به اسم “Pac Man Logo” مشهور شد. این لوگو حس شتاب و سرعت را منتقل می‌کرد که بی شک هدف نرم‌افزارهای جدید مایکروسافت هم همین بود. این لوگو بیش از هر لوگویی در محصولات این شرکت دیده و ماندگار شد و ۲۵ سال  نماد تجاری شرکت بود. تنها تغییری که در این مدت رخ داد اضافه شدن شعارهای تبلیغاتی به خط زیرین آن بود که در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ رخ داد.

Microsoft Logo, created in 1987

 

در سال ۲۰۱۲ پس از مدت‌ها لوگوی جدید مایکروسافت طراحی شد. این لوگو که با تاکید بر طراحی مسطح و بی حجم ساخته شد، همزمان با انتشار ویندوز ۸ رونمایی شد. ویندوز ۸ تغییر بزرگی در معماری محصولات مایکروسافت بود و ویندوز و برنامه‌های آن هم از نظر برنامه‌نویسی و هم از نظر ظاهر دگرگون شدند. به همین خاطر زمان مناسبی برای طراحی لوگوی جدید بود. اگرچه لوگوی چهار مربع رنگی قبلا در فروشگاه‌های Microsoft Store به کار رفته بود و نوشته‌ی نام مایکروسافت به آن افزوده شد. تا به امروز هم همین لوگو در محصولات مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این شرکت به کار گرفته می‌شود.

Microsoft Logo created in 2012

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن