افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

افزایش سرمایه شرکت سهامی از روش های مختلفی انجام می گردد که یکی از آن ها افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده می باشد. در این روش یک سهامدار جدید به شرکت اضافه می شود که در این مقاله مفصل به آن می پردازیم .
به طور کلی مطالبات در اینجا به این معناست که هر فرد به میزان سهمی که به شرکت وارد می کند از شرکت طلب کار خواهد شد.
در این مطلب بر آنیم تا متقاضیان را با افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده، مفهوم افزایش سرمایه، نحوه تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه، روش ها، مزایا و کارکردهای متعدد افزایش سرمایه شرکت های سهامی و هر آنچه که باید در این مورد بدانید، آشنا نماییم. برای آشنایی بیشتر می توانید از نمونه صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت استفاده کنید.
من جمله اقدامات اساسی برای توسعه کسب و کار، بهبود وضعیت اقتصادی شرکت ها و مواردی از این قبیل، افزایش سرمایه است که در صورتی که در وضعیت مناسب صورت بگیرد، می تواند ویژگی های مثبتی را به همراه داشته باشد.

شرایط و قوانین تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

  • افزایش سرمایه در صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده صورت می گیرد که با استناد بر ماده ۲۹۰ قانون تجارت نیز مورد تایید قرار داده شده است.
  • همانطور که ذکر شد این نوع از افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق العاده تنظیم می شود. لذا بنابر ماده ۱۰۶ قانون تجارت، در ثبت تغییرات مربوط به سرمایه اعم از افزایش یا کاهش سرمایه شرکت سهامی و سایر تغییراتی که در اساسنامه صورت می گیرد، باید حتماً یک نسخه صورتجلسه به اداره ثبت شرکت های استان مربوطه تسلیم کرد.
  • موعد درخواست به افزایش سرمایه پس از قرائت گزارش بازرس یا بازرسین شرکت در مورد افزایش سرمایه، اتخاذ تصمیم می گردد. (ماده ۱۶۱ قانون تجارت)
  • با استناد بر ماده ۱۶۵ ق. ت، مادامی که سرمایه قبلی شرکت تماماً تأدیه نشده باشد، افزایش سرمایه شرکت تحت هیچ عنوانی مجاز نخواهد بود.

صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت بصورت آنلاین

در چه شرایطی در شرکت های سهامی ملزم به افزایش سرمایه می باشند؟

در زمان تأسیس شرکت های سهامی عام، سرمایه از پنج میلیون ریال و سرمایه شرکت های سهامی خاص از یک میلیون نباید کمتر باشد.
در صورتی که پس از تأسیس شرکت، سرمایه آن به هر دلیل از حداقل مبلغ کمتر شود ظرف مدت یک سال باید نسبت به افزایش سرمایه اقدام نمایید. در غیر این صورت، وضعیت از این دو حالت خارج نیست:

  • متقاضی باید ظرف زمان مقرر شرکت را به یکی از انواع دیگر شرکت ها که در ماده ۲۰ قانون تجارت ذکر شده، تغییر دهد.
  • در صورت عدم تغییر نوع شرکت، هر ذی نفعی می تواند درخواست انحلال شرکت را در دادگاه صلاحیت دار درخواست کند.

روش های افزایش سرمایه در شرکت های سهامی

  1. افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده
  2. افزایش سرمایه نقدی
  3. افزایش سرمایه از طریق حق تقدم
  4. افزایش سرمایه از طریق ازریابی دارایی و اموال

مدارک مورد نیاز جهت ثبت افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

  • آخرین روزنامه تغییرات مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده یا هیئت مدیره
  • ارائه اظهارنامه شرکت سهامی (به عبارتی لیست سهامداران شرکت)
  • تسلیم وکالت نامه در صورتی که قصد دارید از وکیل استفاده نمایید.
  • یک سری رونوشت از صورتجلسه شرکت
  • دو نسخه اظهارنامه افزایش سرمایه
  • ارائه مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی) سهامداران جدید

نکته: برای افزایش سرمایه مهلت تمدید هیئت مدیره (دو سال) و بازرسین (یک سال مالی) نباید به اتمام رسیده باشد.

اظهارنامه افزایش سرمایه مطالبات حال شده

در اظهارنامه افزایش سرمایه باید ریز سهام یا به عبارتی سهم هر یک از سهامداران به تفکیک، ارزش اسمی سهام، مبلغ سرمایه به همراه اطلاعات دقیقی از شرکت من جمله شناسه ملی، شماره ثبت شرکت عنوان گردد.
همچنین تاریخ مجمع عمومی فوق العاده که در آن افزایش سرمایه صورت گرفته است نیز باید ذکر شود.
توجه داشته باشید نوع سهام وارد شده به شرکت که ممکن است بانام، بی نام و یا ممتاز باشد، باید به طور مشخص و تفکیک شده در اظهارنامه عنوان گردد.
لازم به ذکر است در افزایش سرمایه چه از طریق مطالبات چه حق تقدم، نقدی و یا ارزیابی اموال و دارایی ملزم به ارائه دو نسخه اظهارنامه افزایش سرمایه به همراه صورتجلسه خواهید بود.

مالیات افزایش سرمایه شرکت

مالیات افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

میزان مالیات افزایش سرمایه متناسب با افزایش سرمایه باید پرداخت گردد. نیم در هزار سرمایه باید پیش از ثبت تغییرات شرکت مبنی بر افزایش سرمایه پرداخت شده باشد.

مراحل افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

پس از تکمیل مدارک مربوطه که در بالا ذکر شد باید متناسب با نوع افزایش سرمایه اقدام به تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه نمایید. می توانید از نمونه صورتجلسه افزایش سرمایه برای تنظیم صورتجلسه حود استفاده کنید.
صورتجلسه افزایش سرمایه از طریق مطالبات در مجمع عمومی فوق العاده تنظیم می شود که ذیل آن باید به امضاء تمامی اعضاء و سهامداران رسیده باشد.
پس از آن باید با مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها و موسسات تجاری تمامی اطلاعات مربوطه من جمله شماره ثبت شرکت، میزان سرمایه شرکت قبل و بعد از افزایش سرمایه، اطلاعات هویتی اعضا و مواردی از این قبیل تکمیل گردد.
تمامی مدارک پس از تکمیل اطلاعات در سامانه به همراه رسید پذیرش (که از سامانه دریافت می شود) در پوشه مخصوص ثبت تغییرات شرکت ها باید از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها تسلیم گردد.
در صورتی که نقصی در پرونده وجود نداشته باشد، پس از طی مراحل مربوطه و پرداخت هزینه های قانونی، متقاضی یا وکیل با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها آگهی را تحویل می گیرد.

مشاوره افزایش سرمایه در مؤسسه حقوقی عرفان

مؤسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان با به کارگیری وکلای متخصص، تصدی به خدمات مختلف در داخل و خارج از کشور در کوتاه ترین زمان ممکن درخواست متقاضیان را به ثمر می رساند.
برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی در حوزه خدمات ثبتی و حقوقی، می توانید از طریق شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان موسسه در ارتباط باشید.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن