الزامات قانونی ثبت طرح های صنعتی

الزامات قانونی ثبت طرح های صنعتی

الزامات قانونی ثبت طرح های صنعتی

در این مطلب قصد داریم در خصوص الزامات و نحوه ثبت طرح صنعتی، ثبت اظهارنامه طرح صنعتی و کلیه قوانین و حقوقی که پس از ثبت مدنظر است، شرح دهیم. وفق بر ماده ۲۰ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن گویند.
طرح باید به گونه ای باشدکه ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد. چناچه در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه ی فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی باشد.
طرح صنعتی تنها زمانی که جدید و یا اصیل باشد قابل ثبت است. یک طرح صنعتی زمانی بدیع به حساب می آید که از طریق انتشار به طور محسوس و یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر قبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه برای عموم افشا نشده باشد.(ماده ۲۱)

آشنایی با قوانین ثبت طرح های صنعتی

به جهت تسلیم، اصلاح، استرداد، انتقال و ثبت اظهارنامه باید به مواد ذیل عمل نمود.

  • اظهارنامه ثبت طرح های صنعتی باید در ۲ نسخه و در فرم مخصوص و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ، توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء گردد.(ماده ی ۶۸)
  • در صورتی که اسناد ضمیمه اظهارنامه و سایر اسناد مربوط، به زبان دیگری غیر از فارسی باشد، ارائه اصل مدارک مورد نیاز همراه با ترجمه عادی کامل آن ها الزامی است.در صورتی که ترجمه کامل این مدارک برای متقاضی میسر نباشد می توان خلاصه آن را به فارسی ضمیمه نماید.
  • مرجع ثبت در صورت لزوم می تواند در جریان بررسی اظهارنامه، ترجمه رسمی مدارک مذکور را مطالبه کند.
  • چنانچه اصطلاحات فناوری و اطلاعات به کار رفته در اسناد مذکور، معادل فارسی نداشته باشند ذکر همان اصطلاحات کفایت می کند.
  • بر حسب ماده ۷۱ دو یا چند طرح مربوط به یک طبقه بین المللی که مربوط به طبقات مختلف هستند، با هم استعمال گردند، در این صورت می توان در یک اظهارنامه قید شود.
  • در صورتی دو اظهارنامه دارای طرح های صنعتی مشابه در یک تاریخ تسلیم گردد، بنا به درخواست متقاضی، یک اظهارنامه به عنوان طرح اصلی و دیگری متمم عنوان می شود.

ثبت طرح صنعتی دارای قواعد مختص به خود می باشد چناچه آشنایی با الزامات قانونی ثبت طرح های صنعتی لازمه هر طرحی می باشد.
جهت جلوگیری از تضییع وقت و هزینه های گزاف جهت ابطال طرح صنعتی و اعتراض به رد طرح صنعتی، بهتر است این امر را به متخصصین این حوزه بسپارید.

درخواست ثبت آنلاین طرح صنعتی

قوانین ثبت اظهارنامه طرح های صنعتی

بر اساس قوانین ثبت اظهارنامه طرح های صنعتی، باید الزاماً حاوی نکات ذیل باشد.(ماده۷۰)

  1. اسم، نشانی، کدپستی، شماره ملی، تابعیت و سمت متقاضی یا نماینده قانونی وی و در صورتی که شخص حقوقی باشد، ذکر نام، نوع فعالیت، اقامتگاه، محل و شماره ثبت، تابعیت، مرکز اصلی الزامی است.
  2. اسم، اقامتگاه و کدپستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ ها در ایران را دارند، در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد.
  3. اسم و اقامتگاه طراح در صورتی که متقاضی همان طراح نباشد.
  4. ذکر کالا و طبقه ای که متقاضی درخواست ثبت طرح برای آن را دارد.
  5. تاریخ، محل و شماره اظهارنامه یا گواهی نامه طرح صنعتی در خارج، در صورت درخواست حق تقدم

تبصره ۱:در صورت تسلیم اظهارنامه و سایر اسناد مربوط توسط اشخاص حقوقی، امضاء آن ها از طرف اشخاص مجاز ضروری است.
تبصره ۲: اسم و نشانی متقاضی مقیم خارج از کشور علاوه بر فارسی باید به حروف لاتین باشد و با همان حروف نیز ثبت و آگهی شود.

ضمائم اظهارنامه

به موجب ماده ۷۳، ضمائم اظهارنامه ثبت طرح های صنعتی به شرح ذیل می باشد:

  • مدارک مثبت هویت متقاضی و طراح
  • مدارک نمایندگی، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
  • اگر طرح صنعتی دو بعدی باشد، پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا پنج نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه.
  • اگر طرح صنعتی سه بعدی باشد، پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا پنج نمونه از طرح ترسیم شده از تمامی جوانب طرح.
  • در طرح صنعتی سه بعدی، مرجع ثبت می تواند ماکتی از آن را به همراه اظهارنامه درخواست نماید.
    اندازه ماکتی که متقاضی از مدل طرح خود ارائه می دهد باید حداکثر ۲۰*۲۰*۲۰سانتی متر و وزن آن حداکثر ۲ کیلوگرم و از ماده ای با دوام و غیر فاسد شدنی باشد.
  • درخواست کتبی به تاخیر انداختن انتشار آگهی ثبت و تعیین مدت آن، در صورت تمایل.
  • درخواست کتبی مبنی بر عدم ذکر اسم طراح، چنانچه طراح نخواهد اسم وی ذکر شود.
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه اظهارنامه و در صورتی که اظهارنامه شامل دو یا چند طرح صنعتی است، رسید مربوط به پرداخت هزینه های اضافی
  • مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از آن تاریخ تسلیم شود.

ثبت آنلاین طرح صنعتی و لوگو و برند

حقوق و قوانین ثبت طرح های صنعتی

حقوق و قوانین ثبت، مدت اعتبار و تمدید طرح صنعتی نیز اصول خاص به خود را دارد که می توان گفت به طور خلاصه به شرح ذیل می باشند:
بهره برداری از هر طرحی توسط اشخاص ثالث، مشروط به موافق مالک یا مالکین آن می باشد و منظور از بهره برداری از طرح صنعتی فروش، ساخت، واردات اقلام حاوی آن است.
چنانچه مالک طرح صنعتی می تواند علیه شخصی که بدون موافقت او افعال مذکور را انجام داده باشد را در دادگاه اقامه دعوی نماید.
مدت اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه می باشد و تمدید طرح صنعتی را می توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه صورت داد.

خدمات موسسه عرفان

موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان با بهره گیری از وکلا و متخصصین ثبتی و حقوقی و بیش از ۱۵ سال سابقه خدمت رسانی در داخل و خارج از کشور، تمامی امور مربوطه را بدون واسطه و در حداقل زمان ممکن صورت می دهد.
چنانچه جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان موسسه عرفان، می توانید از طریق راه های ارتباطی سایت و یا با شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ در تماس باشید.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن