افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

ثبت انواع افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص، قوانین و ضوابط افزایش سرمایه، مدارک مورد نیاز انواع افزایش سرمایه، اظهارنامه و کلیه موارد مربوطه خدمات یکپارچه موسسه حقوقی عرفان می باشد که در ادامه با هریک آشنا می شویم. اشخاص با توجه به نحوه پرداخت جهت افزایش سرمایه، وضعیت حضور صاحبان سهام و مواردی از این قبیل باید اقدام به انتخاب نوعی از افزایش سرمایه نمایند.

افزایش سرمایه شرکت سهامی با صدور سهام جدید، از جمله روش های پرطرفدار است که بر حسب مورد می توان از این روش بهره گرفت. به این صورت که سهام جدید وارد شده در شرکت با توجه به موقعیت می تواند وضعیت شرکت را بهبود بخشد و حتی در مواردی از ورشکستگی آن نیز جلوگیری نماید.

افزایش بودجه یک شرکت مزایایی مانند تأمین سرمایه مورد نیاز، توسعه فعالیت ها، بهبود و ترفیع وضعیت مالی، سودآوری بیشتر، افزایش اعتبار و امکان حضور پر رنگ تر در بازار های مالی را به همراه دارد. بنابراین باید ضوابط هر یک از روش های افزایش مبلغ سرمایه را رعایت کنیم تا به نتیجه مدنظر برسیم.

مبلغ افزایش سرمایه شرکت نیز با در نظر گرفتن نیاز های شرکت مشخص می گردد. اما انتخاب مبلغ افزایش سرمایه در برخی موارد برای متقاضیان دشوار می شود، از این رو از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما در تماس باشید.

آشنایی با افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص به طور کلی با صدور سهام جدید یا با بالا بردن ارزش مبلغ اسمی سهام موجود در شرکت صورت می گیرد. منظور از مبلغ اسمی سهام، همان مبلغی است که بر روی برگه سهام نوشته می شود.
انواع افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص از چهار روش زیر و متناسب با وضعیت شرکت انتخاب می شود:

  1. افزایش سرمایه از طریق ارزیابی دارائی
  2. افزایش سرمایه نقدی
  3. افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده
  4. افزایش سرمایه بدون حضور کلیه سهامداران (حق تقدم)

در صورتی که با نحوه تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه آشنایی ندارید حتما از نمونه صورتجلسه افزایش سرمایه وبلاگ موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان کمک بگیرید.

لازم به ذکر است در شرکت های سهامی که صحبت از بازرسین مطرح است، باید گزارش بازرس در خصوص افزایش سرمایه نیز به طور دقیق عنوان شود. در حالت کلی، یک فرم مخصوص برای گزارش بازرس در نظر گرفته می شود و بند ها و مفاد اضافی باید به آن اضافه گردد.
در صورت لزوم حسابرسین نیز می بایست در مورد گزارش توجیهی، نظرشان را به صورت کتبی ارائه کنند.

نکته: مبلغ اسمی سهام جدید از چهار منبع قابل تأدیه و پرداخت می باشد که به صورت ذیل است: (وفق بر ماده۱۵۸)

  • تادیه و پرداخت مبلغ اسمی سهام به صورت نقد
  • تبديل مطالبات نقدي حال شده به سهام جديد
  • انتقال سود اندوخته از اضافه ارزش سهام جديد به سرمايه شركت
  • تبديل اوراق قرضه به سهام

مراحل افزایش سرمایه شرکت ها

افزایش سرمایه از طریق ارزیابی دارائی ها

در این نوع از افزایش سرمایه ابتدا صورتجلسه افزایش سرمایه از طریق ارزیابی دارائی ها در مجمع عمومی فوق العاده تنظیم می گردد. این دارائی ها می توانند مشتمل بر زمین، آلات و دستگاه های کارخانجات و … باشد. در این صورت الزاماً باید توسط کارشناس رسمی دادگستری مورد بررسی قرار گیرد و ارزش آن به طور دقیق معین گردد.

افزایش سرمایه نقدی

یکی دیگر از انواع روش های افزایش سرمایه، روش افزایش سرمایه از محل آورده نقدی می باشد. شرکت ها جهت افزایش سرمایه نیازمند وجه نقدی هستند که با گرفتن وام و تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری این نیاز را بر طرف می سازند. لذا جهت باز پرداخت آن باید مبلغ بیشتری به عنوان سود بپردازند.
به این جهت افزایش سرمایه این شرکت ها از طریق سرمایه گذاری مجدد سهامداران صورت می پذیرد. با این شرایط متقاضی باید نامه ای خطاب به اداره ثبت شرکت های استان تنظیم نماید که در آن اطلاعات واریز وجه به بانکی که شرکت در آن حساب دارد، کد شعبه، شماره نامه، تاریخ و … عنوان شده باشد.
از مهم ترین مدارک این نوع افزایش سرمایه ارائه نامه بانکی به ضمیمه فیش واریزی (سهامدارانی که قصد افزایش سرمایه دارند) می باشد. لازم به ذکر است مزایای افزایش سرمایه نقدی در طول دراز مدت برای سهامداران و شرکت نمایان خواهد شد.

افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده به این معناست که هر سهامدار به میزان سهمی که وارد شرکت می کند، طلب کار خواهد شد.
این نوع از افزایش سرمایه نیز در مجمع عمومی فوق العاده صورت می پذیرد و درج تعداد سهام سهام داران قبل و بعد از افزایش سرمایه در این مجمع نیز الزامی می باشد.

افزایش سرمایه بدون حضور کلیه سهامداران (حق تقدم)

روش حق تقدم افزایش سرمایه بدون حضور کلیه سهامداران زمانی استفاده می شود که نیمی از سهامداران در مجمع حضور نداشته باشند. در این صورت باید اقدام به انتشار آگهی دعوت در روزنامه کثیر الانتشار نماییم. آگهی دعوت افزایش سرمایه حق تقدم در دو نوبت منتشر می گردد که هر یک از آگهی ها دستور مخصوص به خود دارند.

یعنی در مجمع عمومی فوق العاده، تصویب سرمایه و تفویض اختیار افزایش مبلغ سرمایه به هیئت مدیره و در مجمع عمومی، عملی خواهد شد.
پس از گذشت دو ماه از انتشار آگهی دعوت، مراحل ثبت تغییرات شرکت را در سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری دنبال می کنیم.

لازم به ذکر است که رعایت حق تقدم در خرید سهام تابع قواعد خاصی می باشد که برای اطلاعات دقیق تر می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان موسسه عرفان در تماس باشید.

نکته: برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده باید بیش از نیمی از سهامداران در مجمع حضور داشته باشند. اگر حد نصاب حضور سهامداران رعایت نگردد باید اقدام به تنظیم آگهی دعوت نمایید. در صورتی که در آگهی اول حد نصاب رعایت نشد باید اقدام به انتشار آگهی دعوت در نوبت دوم نمایید به شرط آنکه نتیجه آگهی اول در دوم قید گردد. (ماده ۸۴ ق . ت)

قوانین افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

  • مهلت اعتبار اعضاء هیئت مدیره و بازرسین نباید به اتمام رسیده باشد. در غیر این صورت باید ابتدا در مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده اقدام به تمدید هیئت مدیره (دو سال) و بازرسین (یک سال مالی) نمایید.
  • سرمایه شرکت باید تأدیه (به معنای پرداختن، ادا کردن) شده باشد، در غیر این صورت مجاز به افزایش سرمایه نخواهید بود.
  • افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق العاده تنظیم می گردد. فقط در صورتی که افزایش سرمایه از نوع حق تقدم باشد در مجمع عمومی فوق العاده و هیئت مدیره تنظیم می گردد.
  • سرمایه شرکت از حد مشخص شده (سهامی خاص از یک میلیون ریال و سهامی عام از پنج میلیون ریال) نباید کمتر باشد. در غیر این صورت باید طی یک سال افزایش سرمایه دهید و یا شرکت را به یکی دیگر از انواع شرکت های مذکور در قانون تجارت تبدیل نمایید.

ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت در موسسه عرفان

مدارک مورد نیاز انواع افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

  • تنظیم دو نسخه اظهارنامه افزایش ثبت شرکت ها
  • ارائه و تنظیم دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و جلسه هیئت مدیره (تنظیم جلسه هیئت مدیره مختص افزایش سرمایه حق تقدم می باشد)
  • ارائه مدارک هویتی سهامداران جدید (شامل افزایش سرمایه حق تقدم نمی شود)
  • ارزیابی دارائی ها توسط کارشناس رسمی دادگستری و ضمیمه مدرک مذکور به همراه سایر مدارک
  • ارائه نامه بانکی به ضمیمه فیش بانکی (مختص افزایش سرمایه نقدی)
  • امضاء ذیل وکالتنامه در صورتیکه از وکیل استفاده می کنید.

مراحل ثبت انواع افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

برای آشنایی کامل با مراحل ثبت افزایش سرمایه به مقاله مربوطه مراجعه کنید. ثبت افزایش سرمایه به صورت کلی به شرح زیر است:

  • پس از تکمیل مدارک باید به سایت اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، بخش ثبت تغییرات شرکت مراجعه نمایید و تمامی اطلاعات درخواستی را تکمیل کنید.
  • رسید پذیرش که از سایت دریافت گردید را به همراه سایر مدارک بر حسب مورد از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها تسلیم نمایید.
  • پس از بررسی توسط مسئول داده آمایی، کارشناسان و رئیس دایره حقوقی در صورتی که نقصی در پرونده وجود نداشته باشد، پس از پرداخت هزینه های قانونی و روزنامه به صدور آگهی منجر می شود. متقاضی یا وکیل با تحویل پیش نویس آگهی به اداره ثبت شرکت ها، اصل آگهی را دریافت می نماید.

مالیات انواع افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

با استناد بر ماده ۴۸ قانون مالیات های مستقیم سهام و سهم الشرکه کلیه شرکت های تجاری به استثناء شرکت های تعاونی بر اساس ارزش اسمی و سهم الشرکه به قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر می باشد.
لازم به ذکر است به موجب ماده واحده قانون اصلاحی ق . م . م مصوب ۳۱/۰۴/۱۳۹۴ از عبارت دو در هزار در ماده مذکور نیم در هزار یاد می شود. برای کسب در مقاله کامل مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص را بررسی کرده ایم حتما پیش از پرداخت مالیات از توضیحات آن استفاده کنید.

افزایش مبلغ سرمایه در موسسه حقوقی عرفان

متقاضیان می توانند جهت دریافت مشاوره رایگان از طریق راه های ارتباطی یا شماره تماس ۰۲۱۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان متخصص موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان در تماس باشند و صفر تا صد امور حقوقی و ثبتی خود مانند افزایش مبلغ سرمایه را در حداقل زمان به انجام رسانند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن