ثبت علامت تجاری و برند در عراق

ثبت علامت تجاری و برند در عراق

ثبت علامت تجاری و برند در عراق

عراق یکی از مهم ترین مقاصد تجاری بازرگانان ایرانی است، طبق گزارشات واصله از اتاق بازرگانی بخش قابل توجهی از صادرات ایران به کشور عراق است، از این رو ثبت علامت تجاری در عراق که به آن ثبت برند در عراق نیز گفته می شود، اهمیت ویژه ای برای فعالان اقتصادی ایران پیدا کرده است.

اگر محصول یا خدماتی دارید که خارج از کشور نیز ارائه می‌شود، حتما علاوه بر ثبت علامت در ایران باید برندتان را در کشور مقصد نیز به ثبت برسانید. یکی از این کشورها عراق است که در ادامه به چرایی و چگونگی ثبت برند در عراق خواهیم پرداخت. اگر ثبت  علامت در عراق به موقع انجام نگردد، ممکن است برند توسط رقبا ثبت شود و برای تجار محدودیت صادرات به وجود آید.

خطر عدم ثبت علامت در عراق

مهمترین خطر عدم ثبت علامت در عراق امکان ثبت علامت توسط رقبا و جلوگیری از ورود کالاهای مالک اصلی به عراق است. فرض کنید شما کالاهای خود را با برند یا علامت تجاری XX به عراق صادر می کنید. ممکن است با این نام شناخته شده باشید و کالای شما هم با این نام معروف شده و مشتریانی به دست آورده باشید.

خطر عدم ثبت علامت در عراق این است که ممکن است شخص دیگری به منظور سوء استفاده برند تجاری شما را در عراق ثبت کند. در این صورت با ثبت علامت می تواند با دستور قضایی از ورود کالاهای شما با علامت XX  به عراق جلوگیری نماید. این امر قطعا زیان های مادی و معنوی بسیاری را برای تجار ایرانی ایجاد خواهد کرد.

یکی دیگر از مزایای ثبت برند در عراق این است که تبلیغات کالای شما در بسیاری از موارد نیازمند ثبت آن علامت و لگو در عراق است. عراق به دلیل شرایط خاص سیاسی حاکم دارای سیستمی منحصر به فرد در قوانین و همچنین ثبت علامت است.

قوانین ثبت برند در عراق

برای ثبت برند در عراق بر خلاف آنچه گفته می شود به هیچ وجه نیاز به ثبت شرکت و ایجاد نمایندگی نیست. شما می توانید به صورت مستقیم برند خود را در بغداد ثبت کنید.

تنها نکته ای که وجود دارد این است که برای ثبت برند در عراق طبقه بندی جهانی نیس (طبقه بندی بین المللی کالا و خدمات) تا حدود کمی با سایر کشورها متفاوت است. لذا جهت ثبت برند و به دست آوردن اطلاعات کافی در این مورد حتما باید از کارشناسان ثبت کمک گرفت.

مزایای ثبت علامت تجاری در عراق

  • برند ثبت شده یکی از ضروریات توافق نامه های تجاری و اعطای نمایندگی است.
  • تبلیغات موثر بدون برند ثبت شده عملا بیهوده خواهد بود.
  • فراهم شدن شرایط بهتر برای دریافت وام
  • تمایز بین محصولات و فرآورد های شما و دیگران
  • مطرح شدن محصولات به صورت بین المللی

هزینه ی ثبت برند در عراق

وکالت نامه می بایست به صورت محضری در ایران تنظیم گردد و سپس به زبان عربی ترجمه رسمی شده و به تایید سفارت عراق در ایران برسد. هزینه تایید هر برگه در سفارست عراق ۱۶۰ دلار می باشد.

وکالت نامه می بایست در عراق نیز روند تشریفات قانونی را طی کند که هزینه این روند در عراق نیز ۱۶۰ دلار است.

هزینه های اداری و حق الوکاله ثبت برند در عراق بسته به میزان طبقات و کالاها متغیر است.

گاهی اوقات اداره ثبت علامت تجاری در عراق از متقاضیان ایرانی درخواست می نماید گواهینامه ثبت علامت تجاری خود در ایران را نیز ارائه نمایند. این موضوع بسته به نظر کارشناس ثبت علامت در عراق است و کارشناس ممکن است این مدرک را درخواست نماید در این صورت یا می بایست این مدرک در ایران مورد تایید سفارت عراق قرار گرفته و در عراق نیز تشریفات اداری را طی کند. متقاضی می تواند با پرداخت مبلغی بالغ بر ۴۰۰ دلار از ارائه این مدرک خودداری نماید.

برای آگاهی از هزینه های دقیق ثبت علامت تجاری در عراق با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

ثبت برند در عراق بصورت آنلاین

مدراک مورد نیاز برای ثبت برند در عراق

 مدارک لازم برای ثبت برند در عراق بسته به حقیقی یا حقوقی بودن برند به شرح زیر می باشد: 

  • کپی پاسپورت یا ترجمه عربی شناسنامه
  • وکالت نامه رسمی و محضری به نام وکلای عراقی که می بایست به تایید سفارت عراق در ایران برسد.
  • کپی تایید شده گواهی ثبت علامت در ایران (در صورت وجود و در صورت تقاضای اداره ثبت علائم تجاری عراق)
  • نمونه علامت
  • کالاهای مورد درخواست

شخص حقوقی و شرکت ها

  • کپی پاسپورت یا ترجمه عربی شناسنامه مدیر عامل شرکت
  • وکالت نامه رسمی و محضری به نام وکلای عراقی که می بایست به تایید سفارت عراق در ایران برسد.
  • کپی تایید شده گواهی ثبت علامت در ایران (در صورت وجود و در صورت تقاضای اداره ثبت علائم تجاری عراق)
  • نمونه علامت تجاری
  • کالاهای مورد درخواست

مراحل ثبت علامت در عراق

متقاضیان ثبت علامت در عراق می بایست علاوه بر ثبت نام اولیه ی اینترنتی، به صورت حضوری اقدام نمایند. از آنجایی که مراجعه‌ی حضوری کاری دشوار است و حتی ممکن است متقاضی ثبث برند در بغداد اطلاعات حقوقی کافی یا آشنایی به زبان عربی نداشته باشد، بهتر است این مراحل را به یک وکیل متخصص بسپارید.

موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان با تخصصی که در زمینه‌ی مالکیت فکری و ثبت علامت تجاری دارد، می‌تواند از طریق وکلای خبره‌ی خود اقدام به ثبت برند در کشور عراق کند. بنابراین اگر کسب و کاری در عراق دارید فرصت را غنیمت شمارید و ثبت برند آن را انجام دهید. برای کسب  اطلاعات بیشتر و مشاوره می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

تفاوت ثبت علامت تجاری را در اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق 

هر چند ثبت علامت در کردستان عراق در کمتر از ۱ سال انجام می شود ولی برخلاف تبلیغات بسیاری از موسسات خدماتی، ثبت علامت در عراق روندی طولانی داشته و بعضا تا سه سال و حتی بیشتر از آن ممکن است به طول می انجامد.

ولی نباید این نکته را فراموش کرد که شروع حمایت از ثبت علامت در عراق از ابتدای تاریخ ثبت اظهارنامه است. فرض کنید تقاضای ثبت علامت ۳ سال قبل در اداره ثبت علامت تجاری در عراق به ثبت رسیده و امروز شما گواهینامه علامت را دریافت می کنید. تاریخ مبدا شروع حمایت از برند شما در عراق ۳ سال قبل و همان تاریخ ثبت تقاضای علامت می باشد.

حتی اگر علامت تجاری شما در اداره ثبت مرکزی دولت عراق واقع در بغداد به ثبت رسیده باشد شما با ثبت علامت در اقلیم کردستان از حمایت های ویژه ای بهرمند می شوید.

در صورتی که صادرات کالا به اقلیم کردستان انجام شود، بهتر است در اقلیم کردستان هم علامت تجاری به صورت مجزی ثبت شود. چرا که رویه اداره ثبت علائم تجاری کردستان بر این مبنی است که به محض ثبت علامت تجاری بخش نامه ای رسمی همراه با کپی ثبت علامت تجاری خطاب به مسئولین گمرک و وزارت دارایی و بازگارنی صادر می نماید. طی این نامه ابلاغ می شود که علامت تجاری به ثبت رسیده است، تا این سازمان ها اقدامات قانونی در خصوص عدم اجازه واردات کالاهای دارای علامت مشابه و یا گمراه کننده را انجام دهند.

موقعیت فعلی عراق در تجارت جهانی و تجارت با ایران

عراق یکی از بزرگترین شرکای تجاری کشورمان در سال‌های اخیر است. حجم مبادلات تجاری و مالی میان دو کشور کم نظیر است و بسیار از تجار و کارآفرینان ایرانی در حال صدور محصولات و خدمات خود به عراق یا حتی راه‌اندازی خط تولید در آنجا هستند.

عراق در حال حاضر عضو ناظر سازمان تجارت جهانی است که شایان ذکر است امروزه عضو ناظر تیریبس هم هست و این امر باعث می شود مقررات تیریبس رفته رفته در کشور عراق هم جاری و ساری شود.

ثبت علامت تجار ایرانی در عراق

موسسه حقوقی عرفان افتخار دارد که ثبت بسیاری از برند های تجاری تجار ایرانی در عراق را عهده دارد بوده و علائم تجاری بسیاری در عراق به وسیله این موسسه به ثبت رسیده است.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن