نمونه ادعانامه اختراع

نمونه ادعانامه اختراع

نمونه ادعانامه اختراع

در این مطلب ضمن ارائه نمونه ادعانامه اختراع، قصد داریم در خصوص شرایط، نگارش و نحوه تنظیم ادعانامه اختراع و کلیه قواعد مربوط به آن بپردازیم. ادعانامه یکی از مدارک ضروری ثبت اختراع می باشد که از نظر حقوقی و قانونی اهمیت بسیاری دارد و در تنظیم آن باید از ضوابط خاصی تبعیت کرد.

موارد مذکور که ویژگی های اصلی اختراع هستند باید به گونه ای مشخص و معین در ادعانامه اختراع به درستی عنوان شده باشد.
ادعانامه اختراع در حالت کلی باید بیانگر ویژگی های فنی و سایر مواردی باشد که مخترع قصد دارد مورد حمایت قانونی قرار گیرد.
اصل ابتدایی که در تنظیم ادعانامه باید بدان توجه شود، نوع اختراع می باشد که فرآیند و یا فرآورده می باشد.

پیش از صرف زمان و هزینه برای ثبت اختراع در نظر داشته باشید که اختراع الزاماً باید جدید و نوین، مبتکرانه و دارای کاربردی صنعتی باشد. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی و مشاوره رایگان با کارشناسان ثبت اختراع موسسه عرفان، از طریق راه های ارتباطی سایت در تماس باشید.

انواع ادعانامه ثبت اختراع

همانطور که ذکر شد ادعانامه ثبت اختراع باید بر حسب نوع آن نگارش و تنظیم شده باشد لذا آشنایی با انواع ادعانامه ثبت اختراع برای متقاضیان الزامی است.
ادعانامه به طور کلی به انواع ذیل منقسم می شود که هر یک جزئیات مرتبط با خود را دارند:

  • موضوع ثبت اختراع فرآیند یا روش ها
  • موضوع ثبت اختراع فرآورده یا محصولات
  • سایر موضوعات ثبت اختراع که تلفیقی از موارد فوق هستند.

۱.     موضوعات مربوط به فرآیند یا روش ها

در این حالت ادعا یا ادعا های ثبت اختراع باید پروسه و مراحل تکنیکی فرآیند مورد نظر شرح داده باشد.
در این وضعیت ادعانامه اختراع باید، نکات و ضوابط مربوط به فرآیند، روش یا سیستم را تماماً عنوان کرده باشد.

۲.     موضوعات مربوط به فرآورده یا محصولات

در این نوع از ادعانامه باید ویژگی ها و خصوصیات فنی محصول مربوطه به طور کامل با جزئیات به گونه ای عنوان شود که موضوع و نحوه قرار گیری اختراع را دقیقاً شرح دهد. اسکلت و ساختار فیزیکی اختراع مورد نظر، الزاماٌ باید کاملاً مشابه با اختراع و با ذکر جزئیات به تفکیک از یکدیگر ذکر شده باشد.

۳.     سایر موضوعات اختراع که تلفیقی هستند

منظور از موضوعات تلفیقی آن است که اختراع مربوطه هم یک فرآیند و هم یک فرآورده است که برای این نوع از اختراع ها اغلب دو ادعانامه به تفکیک تنظیم می شود.
در تنظیم انواع ادعا های اختراع باید در نظر گرفته شود که هدف تشریح اختراع و درصورت لزوم عنوان نمودن تفاوت های آن با صنعت پیشین می باشد.

ویژگی مذکور یا همان تفاوت اختراع با صنعت پیشین بسیار حائز اهمیت است چراکه نشانگر بدیع و جدید بودن آن نیز می باشد.
به طور کلی ذکر جزئیات و تکنیک های بدیع، یکی از نقاط تمرکز در تنظیم و نگارش ادعانامه ثبت اختراع می باشد.

راهنمای تنظیم ادعانامه

یکی از مهم ترین مدارک حقوقی در اختراع که پس از ثبت آن نیز بسیار مورد نظر است، ادعا یا ادعاهای اختراع می باشد.
لذا با توجه به اهمیت آن بهتر است وقت بیشتری برای تنظیم آن صرف گردد. در ادعا، خود اختراع باید در بیان به درستی تشریح داده شود به گونه ای که قابل اثبات نیز باشد.

لازم به ذکر است در نگارش مدرک مذکور باید به ویژگی ها و خصوصیات اختراع پرداخته شود نه به مزایایی که می تواند به دنبال داشته باشد. ممکن است متقاضی بر حسب مورد نیاز داشته باشد که چند ادعا تنظیم کند که در این حالت ادعای اول به عنوان ادعای مستقل شناخته می شود.

ادعای مستقل همانطور که از نام آن مشخص است، در ابتدا خصوصیت ها و ویژگی های فنی و اصولی اختراع را عنوان می کند. ادعا های دوم و سوم نیز به عنوان ادعانامه های وابسته شناخته می شوند چراکه در آن ها به ماهیت و چیستی اختراع با تعاریف و جزئیات بیشتری پرداخت می شود به گونه ای که تکمیل کننده مفهوم اختراع، ادعای اول است.

نحوه نگارش ادعانامه ثبت اختراع

ادعانامه باید به گونه ای نوشته و تنظیم گردد که با ذکر شماره در هر ادعا، ادعای مستقل و ادعاهای وابسته را به خود مرتبط سازد و در مجموع، اختراع را تماما به درستی معرفی نماید. همانطور که ذکر شد آن مزیت ها و ویژگی هایی از اختراع را باید عنوان نمایید که کاربرد و فایده نوین و جدیدی را متصور است. در تعریف اختراع گفته شد که باید کاربردی در صنعت و فن داشته باشد و یا برای حل یک مشکل کارآمد باشد.

توجه داشته باشید که ادعا به عنوان یکی از مدارک ارزشیابی اختراع می باشد، به این معنا که مفاهیم و تفاسیر باید قابل فهم باشد و ابهامی در آن وجود نداشته باشد.

راهنمای ثبت ادعا نامه اختراع

نمونه ادعانامه ثبت اختراع

روش تشخیص وجود مواد شوینده و مواد خنثی کننده در شیر که برای اولین بار توسط مخترعین مشخص در ایران و دنیا ارائه می گردد، دارای توانایی تشخیص تقلبات موجود تا میزان دقت ۹۵% می باشد.

این روش بسیار ساده و ارزان بوده و جهت انجام آن نیاز به وجود تجهیزات پیشرفته نمی باشد.
مواد اصلی تشکیل دهنده این روش شامل الکل اتانول و پلیت شیشه ای می باشد.

بر اساس ادعای ۱وجود و یا عدم وجود لخته در پلیت پس از انجام آزمایش نشان دهنده سالم و یا وجود تقلب در نمونه شیر می باشد.
بر اساس ادعای ۱ این روش قابلیت تشخیص مواد شوینده مانند انواع وایتکس و مواد خنثی کننده اعم از سود، جوش شیرین را در شیر دارا می باشد.

تنظیم ادعانامه ثبت اختراع در موسسه عرفان

متقاضیان می توانند برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص تنظیم ادعانامه ثبت اختراع و کلیه امور وابسته از طریق شماره ۰۲۱۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان مجرب موسسه تدبیر توسعه عرفان در ارتباط باشند.
موسسه عرفان با حذف واسطه ها و بهره گیری از متخصصین این حوزه توانسته است هزینه این خدمات را کاهش دهد و این امور را در حداقل زمان به انجام رساند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

پلمپ دفاتر قانونی 1403
ثبت شرکت

پلمپ دفاتر قانونی 1403

پلمپ دفاتر قانونی 1403 من جمله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از ثبت انواع اشخاص حقوقی باید صورت پذیرد. شرکت ها پس از ثبت و نیز به صورت سالیان

ادامه خواندن
نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن