ثبت اختراع نرم افزار و اپلیکیشن

ثبت اختراع نرم افزار و اپلیکیشن

ثبت اختراع نرم افزار و اپلیکیشن

ثبت اختراع نرم افزار و اپلیکیشن در ایران به عنوان کشوری در حال توسعه در حوزه فناوری و ارتباطات، یکی از اقدامات ضروری برای جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث می باشد.
توسعه فناوری برای کسب و کار های کوچک و کلان در دنیای امروزه، بهره مندی از تسهیلات، حمایت ها و مزایای متعدد ثبت اختراع نرم افزار، نظر بسیاری از صاحبان مشاغل را به ثبت قانونی آن جلب نمود.
در این مطلب قصد داریم در خصوص ثبت اختراع نرم افزار و اپلیکیشن، لزوم ثبت، مزایا، مراحل ثبت و تمامی موارد مربوط به آن بپردازیم.
موسسه عرفان با بهره مندی از تیم کارشناسان ثبت اختراع، تمامی مراحل را از صفر تا صد در حداقل زمان صورت می دهد.
چنانچه برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان از طریق راه های ارتباطی سایت و یا شماره تماس با متخصصین این حوزه در تماس باشید.

ثبت اختراع نرم افزار

نرم افزار و اپلیکیشن ها به طور کلی تحت مجموعه آثار هنری و ادبی هستند و از این طریق مورد حمایت قرار می گیرند.
این در حالی است که نرم افزار و اپلیکیشن به عنوان اختراع نیز قابلیت ثبت دارد اما باید از شرایط و ضوابط اختراع نیز تبعیت کند.
نرم افزار باید شرایط عمومی اختراع که در ماده ۲ قانون ثبت اختراعات عنوان شده است را نیز داشته باشد.
بدین معنا که باید جدید، بدیع و مبتکرانه باشد، پیش تر پیش بینی نشده باشد و هم چنین خلاف شئونات و موازین شرعی و اخلاقی نیز نباشد.
لازم به ذکر است اپلیکیشن باید عملاً قابلیت اجرا داشته باشند و در عین حال بتواند موجبات توسعه فناوری را نیز فراهم آورد.
نرم افزار مورد درخواست از جهات مختلف مورد بررسی قرار می گیرد و باید به تأیید شورای عالی انفورماتیک نیز رسیده باشد تا در نهایت به ثبت رسمی و قانونی برسد.

لزوم ثبت اختراع اپلیکیشن

ثبت اختراع اپلیکیشن در دنیای امروزه اهمیت به سزایی دارد چراکه با ثبت قانونی آن به عنوان اختراع، امکان سوء استفاده توسط سایرین سلب می شود.
برای بهره مندی از حمایت های قانونی، حقوق انحصاری در استفاده و انتقال امتیاز آن، نرم افزار باید به صورت رسمی و قانونی به ثبت رسیده باشد.

نرم افزار و اپلیکیشن های قابل ثبت

ثبت اختراعی به عنوان نرم افزار یا اپلیکیشن قابلیت ثبت دارد که نو آورانه باشد، بدیع و جدید تلقی شود، به صورتی که ساختار جدیدی را به نمایش گذارد.
تاثیر نرم افزار نیز در بهبود سیستم و روند اجرایی امور مختلف نیز از مواردی است که می تواند موجبات ثبت آن را فراهم آورد.
همانطور که ذکر شد به طور کلی شرایط عمومی ثبت اختراع نیز باید برای ثبت نرم افزار یا اپلیکیشن رعایت شده باشد.

مزایا و معایب ثبت اختراع نرم افزار

مزایا و معایب ثبت اختراع نرم افزار به شرح ذیل می باشد:
با ثبت قانونی نرم افزار، امکان بهره مندی و درآمد زایی از آن را منحصر به خود می کنید و در عین حال سایرین اجازه کپی برداری یا سوء استفاده از آن را نخواهند داشت. مزایای جانبی آن مهاجرت از طریق ثبت اختراع نیز می باشد.
به دنبال همین امر، این امکان فراهم می شود که امتیاز بهره برداری از نرم افزار را به صورت قانونی به اشخاص ثالث واگذار نمایید و از این طریق نیز درآمد داشته باشید.
تنها عیبی که به ثبت اختراع نرم افزار گرفته می شود آن است که در برخی موارد ممکن است بیش از د زحمان ببرد تا به ثبت قانونی برسد.

مدارک مورد نیاز ثبت اختراع نرم افزار و اپلیکیشن

به جهت ثبت اختراع نرم افزار باید مجوز ها و تاییدیه های لازم را نیز دریافت نمایید و به همراه سایر مدارک لازم برای ثبت اختراع ضمیمه پرونده نمایید.
توجه داشته باشید که بر حسب مورد ممکن است متقاضی ملزم به ارائه مدارک و مجوز های دیگری نیز باشد اما به طور کلی مدارک مورد نیاز ثبت اختراع نرم افزار و اپلیکیشن به شرح ذیل می باشد:

  • تکمیل و ارائه فرم تقاضانامه ثبت اختراع نرم افزار که به امضاء متقاضی نیز رسیده باشد.
  • مدارک هویتی و شخصی مالک یا مالیکن نرم افزار
  • ارائه شرح از کاربرد و کارکرد نرم افزار
  • ارائه اظهارنامه ثبت اختراع نرم افزار که از سامانه شورا دریافت نموده اید.
  • توصیف نامه و ادعانامه اختراع نرم افزار یا اپلیکیشن
  • شش نمونه نرم افزار در قالب سی دی یا لوح فشرده به همراه ضمائم مربوطه
  • ارائه تاییدیه شورای عالی انفورماتیک، شورا ها و سازمان هایی که از نرم افزار را مورد قبول می دانند.
  • ارائه و اخذ مجوز های لازم در صورت لزوم
  • رسید پرداختی های قانونی
  • وکالتنامه وکیل در صورتی که از وکیل استفاده می کنید.

مراحل ثبت اختراع نرم افزار و اپلیکیشن

در صورتی که اطمینان حاصل گردد که نرم افزار مربوطه شرایط مندرج در در آئین نامه های ثبت اختراع را رعایت کرده باشد در این حالت باید ابتدا به سامانه مالکیت صنعتی مراجعه نمایید.
در این وهله باید اقدام به دریافت تأییدیه فنی ثبت اختراع نرم افزار کنید که پروسه ای کاملاً متفاوت از ثبت اختراع دارد و همچنین مدت زمان اخذ این تأییدیه کمتر نیز می باشد.
در این مرحله باید به سامانه رسمی مالکیت صنعتی مراجعه نمایید و اطلاعات مربوطه را نیز تکمیل کنید.
در این وضعیت، نرم افزار مورد بررسی اولیه قرار می گیرد و در نهایت نامه استعلام از انفورماتیک صادر می گردد و در صورتی که مورد تایید واقع شد باید به سامانه شورای انفورماتیک مراجعه نمایید.
همانطور که ذکر شد باید مدارک مورد نیاز بر حسب مورد به شورا به صورت فیزیکی ارائه داده شود و در صورتی که نقصی وجود نداشته باشد پس از طی روند ثانویه، گواهی صادر می گردد.
توجه داشته باشید ثبت اختراع در عرصه جهانی نیز امکان پذیر است چنانچه برای اطلاعات بیشتر به مقاله ثبت اختراع بین المللی (PCT) مراجعه نمایید.

هزینه ثبت اختراع نرم افزار و اپلیکیشن

هزینه ثبت اختراع نرم افزار یا اپلیکیشن به موارد متعددی من جمله نوع شخصیت اعم از حقیقی و حقوقی، نوع نرم افزار، حق الوکاله وکیل و مواردی از این قبیل وابسته می باشد.
ثبت اختراع در ایران در مقایسه با سایر کشور ها بسیار ارزان است و فقط هزینه ثبت نرم افزار به عنوان اختراع به صورت بین المللی نسبت به ثبت در ایران بالا است.
به عبارتی دیگر هزینه ثبت اختراع نرم افزار نه چندان بالا است و به صورتی نیست که متقاضی توان پرداخت هزینه های آن را نداشته باشد.
لازم به ذکر است برای حفظ ارزش گواهی ثبت اختراع نرم افزار، متقاضی باید به صورت سالیانه اقدام به پرداخت هزینه قانونی نیز نماید.
در غیر این صورت گواهی نامه وی فاقد ارزش و اعتبار قانونی تلقی می گردد.

ثبت اختراع در موسسه عرفان

متقاضیان می توانند برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص ثبت اختراع نرم افزار و اپلیکیشن و کلیه امور وابسته از طریق شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان مجرب موسسه تدبیر توسعه عرفان در ارتباط باشند.
موسسه عرفان با حذف واسطه ها و بهره گیری از متخصصین این حوزه توانسته است هزینه این خدمات را کاهش دهد و این امور را در حداقل زمان به انجام رساند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن