ثبت اختراع پزشکی

ثبت اختراع پزشکی

ثبت اختراع پزشکی

در این مطلب قصد داریم در خصوص ثبت اختراع پزشکی، قوانین، شرایط، اخذ تأییدیه از مراجع، مراحل و کلیه موارد مربوطه به آن توضیح دهیم.
با توجه به گسترش روز افزون فناوری و تکنولوژی در عرصه پزشکی و اهمیت بهداشت و درمان در دنیای امروزه، اقدام مخترعین برای جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث ضروری شده است. اختراع نتیجه فکری یا ایده یک فرد یا گروهی از افراد می باشد که برای بار نخست فرآورده یا فرآیندی را که دارای کاربرد صنعتی است، ارائه می دهد.
تراشه الکترونیکی برای درمان سکته مغزی، ساخت قلب و سایر اعضاء مصنوعی بدن، ربات های مخصوص جراحی از جمله اختراعات پزشکی قابل ثبت می باشند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی و مشاوره رایگان می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ثبت اختراع موسسه عرفان در تماس باشید.

قوانین ثبت اختراع پزشکی

پیش از صرف هزینه و زمان باید با قوانین ثبت اختراع پزشکی به طور کامل آشنایی داشته باشید تا موضوع اختراع نباید از موارد خارج از حیطه حمایت اختراع نباشد.
در حالت کلی موضوعات قابل ثبت در هر کشوری دسته بندی خاص به خود را دارد که به دو قسمت فرآورده یا فرآیند تقسیم می شود.
دسته بندی دیگری در این خصوص وجود دارد که اختراعت ترکیبی در نظر گرفته می شود.
توجه داشته باشید نگارش و تنظیم ادعانامه اختراع پزشکی باید با تأمل و دقت بیشتری از سایر اختراعت تنظیم گردد، به گونه ای که نقضی بر آن وارد نشود.
نکته: لازم به ذکر است امکان ثبت فرمول های دارویی به عنوان اختراع وجود دارد و آنچه که از حیطه حمایت اختراع خارج است، روش تشخیص و معالجه بیماری ها می باشد.

موضوعات قابل حمایت ثبت اختراع دارویی

باید توجه داشته باشید که موضوع اختراع برای به ثبت رسیدن، نباید خارج از حیطه حمایتی اختراع باشد لذا برخی از موضوعات موضوعات قابل حمایت ثبت اختراع دارویی عبارتند از:

  • محصولات دارویی

اگر محصولات و فرآیند های شیمیایی تمامی شرایط و ضوابط مندرج در قانون را رعایت کرده باشند، امکان اعطای حق ثبت اختراع به آن ها صورت پذیر خواهد بود.

  • مواد دارویی موجود در طبیعت

بسیاری از موادی که منشاء حیوانی و یا گیاهی دارند، دارای فواید متعددی در بهداشت و درمان می باشد. این نوع از اختراعات باید شرایطی من جمله بدیع، جدید بودن، افشاء نشدن آن در گذشته و مواردی از این قبیل را داشته باشند. با این حال احتمال به ثبت رسیدن آن به عنوان اختراع پایین است.

  • فرمول های دارویی

  • کاربرد های جدید موارد دارویی (کاربرد های درمانی)

لزوم ثبت اختراع پزشکی و دارویی

مخترعین برای بهره مندی از این حمایت های قانونی و مزایای متعدد دیگر باید اقدام به ثبت اختراع پزشکی کنند.
برخی از موارد و مزایایی که متقاضیان را ملزم به ثبت قانونی اختراع پزشکی و دارویی می نماید به شرح ذیل می باشد:

  • بهره مندی از حقوق انحصاری ثبت اختراع
  • انتقال قانونی امتیاز اختراع به اشخاص ثالث و کسب درآمد از این طریق
  • جلوگیری از سوء استفاده سایرین و رقبا
  • بهره مندی از وام و تسهیلات دولتی و خصوصی
  • شرکت در جشنواره ها و سمینار ها داخلی و خارجی

معافیت سربازی با ثبت اختراع و یا مهاجرت از طریق ثبت اختراع دو مزیت به روز برای مخترعین است که متقاضیان زیادی را جذب کرده است. برای اطلاعات بیشتر به مقالات مربوط به هر یک مراجعه کنید.

مراحل ثبت اختراع پزشکی

آماده سازی مدارک ثبت اختراع و ارائه به مراجع اولین قدم می باشد. ممکن است این نوع اختراعات تفاوت هایی با سایر موارد داشته باشد اما به طور کلی ثبت اختراع به ترتیب ذیل صورت می پذیرد.

  • در ابتدا باید به سامانه اینترنتی مرکز مالکیت معنوی و صنعتی به نشانی http://iripo.ssaa.ir مراجعه نمایید و با تکمیل اطلاعات اولیه در سامانه ثبت نام کنید.
  • سپس اظهارنامه ثبت اختراع مورد نظر را باید در سامانه، ثبت نمایید تا پس از آن، مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد.
  • پس از طی پروسه قانونی ثبت اختراع و بررسی اختراع از جنبه های مختلف، در صورتی که نقصی در تکمیل مدارک و قوانین وجود نداشته باشد مورد تایید واقع می شود.
  • متقاضی باید هزینه های روزنامه و هزینه های قانونی مربوطه را پرداخت نماید.
  • در مرحله آخر ثبت اختراع پس از پرداخت هزینه، در روزنامه رسمی منتشر می شود. در نهایت گواهینامه ثبت اختراع از مرجع صادر می گردد.

هزینه ثبت اختراع پزشکی

هزینه ثبت اختراع پزشکی بر حسب مورد متفاوت می باشد. هزینه ثبت اختراع پزشکی به بخش های متعددی من جمله هزینه ثبت اظهارنامه، حق الوکاله، هزینه ثبت سالانه و مواردی از این قبیل تقسیم می شود.
برای اطلاع دقیق از جزئیات هزینه ثبت اختراع، به مقاله مذکور مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی با مشاورین موسسه در تماس باشید.

ثبت اختراع پزشکی در موسسه عرفان

متقاضیان می توانند برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص ثبت اختراع پزشکی و کلیه امور وابسته از طریق شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان مجرب موسسه تدبیر توسعه عرفان در ارتباط باشند.
موسسه عرفان با حذف واسطه ها و بهره گیری از متخصصین این حوزه توانسته است هزینه این خدمات را کاهش دهد و این امور را در حداقل زمان به انجام رساند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403
دعاوی حقوقی و کیفری

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403

لایحه بودجه 1403 (مهمترین اصلاح دولت لایحه بودجه 1403) لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس اعلام وصول شد؛ کلیات این لای

ادامه خواندن
پلمپ دفاتر قانونی 1403
ثبت شرکت

پلمپ دفاتر قانونی 1403

پلمپ دفاتر قانونی 1403 من جمله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از ثبت انواع اشخاص حقوقی باید صورت پذیرد. شرکت ها پس از ثبت و نیز به صورت سالیان

ادامه خواندن
نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن