در انتخاب نام برند به این موارد دقت کنید!

در انتخاب نام برند به این موارد دقت کنید!

در انتخاب نام برند به این موارد دقت کنید!

یکی از موضوعات مهم در ایجاد کسب و کار، انتخاب نام تجاری و به عبارت دیگر عنوان برند است که با آن شناخته خواهید شد. بلاشک اسمی که قرار است مخاطبان از شما به آن یاد کنند نقش مهمی در شکل‌گیری جلوه‌ی محصول شما دارد. در انتخاب نام تجاری باید توجه داشت علاوه بر مسائل مارکتینگ و برندینگ، می‌بایست نکات حقوقی انتخاب برند را در نظر بگیرید تا در مراحل ثبت رسمی آن به مشکل بر نخورید.

در ادامه‌ی این مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد که با رعایتشان می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به ثبت برند خود اقدام کنید.

  • اسامی و علائم مشهور و شناخته شده غیر قابل ثبت هستند. نام‌هایی که هم‌اکنون زبان‌زد عام و خاص بوده و به هر دلیل ثبت نشده‌اند مورد حمایت قانون هستند و قابلیت ثبت ندارند.
  • اسامی غیر اسلامی، غیر معقول و در تضاد با اخلاق و شئونات جامعه ثبت نمی‌شوند.
  • کلماتی که به عنوان صفت به کار می‌روند و توصیف‌کننده باشند برای نام برند ثبت نمی‌شوند. همچنین کلمات عام قابل قبول نیست.
  • احتمال قبولی اسامی خاص و ساختگی برای ثبت بالاتر است. همچنین اگر نام مورد نظر شباهت بالای ۵۰ درصد با دیگر نام‌های تجاری ثبت شده داشته باشد، پذیرش آن برای ثبت بسیار بعید است.
  • عنوان انتخابی شما برای علامت تجاری می‌تواند فارسی، لاتین یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد.
  • همان‌طور که می‌دانید ثبت برند می‌تواند هم توسط شخص حقیقی و هم شخص حقوقی صورت گیرد. پس نام شرکت می‌تواند گزینه‌ای سهل‌الوصول برای ثبت علامت باشد. همچنین ترکیب‌هایی که در آن نام خانوادگی فرد وجود دارد در موارد ثبت برای شخص حقیقی می‌تواند مورد استفاد قرار گیرد.
  • اعداد و ارقام چه به فارسی و چه به انگلیسی و لاتین قابلیت ثبت به عنوان نام برند را ندارند.

همان‌طور که می‌بینید توجه به موارد حقوقی در ثبت برند می‌تواند بسیار تأثیرگذار در انتخاب نهایی شما باشد. وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان آمادگی آن را دارند که در این خصوص به شما راهنمایی و مشاوره لازم را ارائه دهند.

همچنین بهتر است دقت کنید که رقابت برای ثبت نام تجاری در برخی از طبقه‌بندی‌ها سنگین‌تر و پیچیده‌تر است که اغلب به خاطر تعدد نام‌هاییست که پیش‌تر در آن طبقه به ثبت رسیده‌اند. لذا لازم است پیش از هر اقدامی شرایط کلی ثبت علامت در طبقه‌ی مورد نظرتان را بررسی کنید.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن