تنظیم سند رسمی چگونه است؟

تنظیم سند رسمی چگونه است؟

تنظیم سند رسمی چگونه است؟

مطابق ماده ۲۲۰ قانون مدنی، قراردادها نه تنها طرفین را ملزم به انجام آنچه در آن مشخص شده است، بلكه طرفین تمام نتایجی را نیز كه به موجب عرف یا قانون از قرارداد حاصل شده، انجام می‌دهند. به همین دلیل است که تنظیم سند رسمی اهمیت زیادی دارد. طبق عرف و مواد ۲۲ ، ۴۶ و ۴۷ قانون ثبت، فروشنده ملزم به تهیه سند رسمی است و عدم ذکر آن در سند موجب برائت فروشنده نخواهد شد‌، بنابراین این مسئله دارد در عقود عرفانی و قانونی اعم از اینکه این در قرارداد ذکر شده است یا نه بسیار اهمیت دارد و فروشنده موظف به تهیه یک سند رسمی است.

اما باید همواره به این مسئله توجه داشت که در صورتی که در قرارداد ذکر شده است اما فروشنده برای تهیه و تنظیم سند رسمی مراجعه نکرده یا انصراف داده موظف است مقدار تعیین شده را پرداخت کند. اما اگر شرایط چنین نبود فروشنده می‌تواند تصمیم بگیرد سند رسمی تهیه شود یا مبلغ مشخص شده را پرداخت کند. و شخص خریدار تنها می‌تواند یا درخواست برای درخواست تنظیم سند کند یا وجه التزام را بخواهد. در غیر این صورت هر دو طرفین متعهد شوند در صورت تاخیر برای تهیه سند مبلغی را پرداخت کنند. البته لازم به ذکر است در دادگاه قاضی زمانی که قصد دارد به شکایت درخواست کننده رسیدگی کند به هیچ عنوان از تعهدی که متهم در تهیه سند داده است پیروی نمی‌کند مگر اینکه الزامی وجود داشته باشد که در این صورت باید به عرف در منطقه مراجعه کند.

دعوی الزام تهیه سند رسمی چیست؟

مالکیت یک ملک را می‌توان به دو روش مختلف انتقال داد. این دو سند شامل سند رسمی و سند عادی می‌شوند. با توجه به قانون ۱۲۸۷ قانون مدنی  اسناد رسمی شامل اسنادی که در یکی از دفترخانه‌های رسمی، اداره ثبت یا در حضور مامورین رسمی ثبت شود، می‌شوند و با توجه به قانون ۱۲۸۸ اسنادی که در هیچ یک از این محل‌ها ثبت نشوند و رسمی نباشند، جز اسناد عادی محسوب می‌شوند. با توجه به قانون کشور، سندهای رسمی اعتبار و اهمیت بیشتری نسبت به سند عادی دارند و امکان اینکه نسبت به آن‌ها شکایتی با موضع تردید با انکار تنظیم کرد بسیار کم است. به همین دلیل است که تنظیم سند رسمی اهمیت زیادی دارد.

انتقال مالکیت با کدام سند انجام می‌شود؟

اگر چه تنظیم سند رسمی اهمیت و برتری بیشتری نسبت به سند عادی دارد اما با این وجود از سند رسمی برای انتقال دادن مالکیت اموال استفاده نمی‌شود بلکه برای انتقال با توجه به شرایطی که وجود دارد این کار به واسطه سند عادی انجام می‌شود. اگر چه هر شخصی باید اقدام به دریافت و سند رسمی خود کنند حتی اگر در سند عادی ذکر نشده باشد که مالک باید یک اقدام به تنظیم کردن اسناد رسمی کند، وظیفه دارد این کار را در اسرع وقت انجام دهد.

مراحل تشکیل دادخواست برای تهیه سند رسمی

مرحله ۱: برای چنین محاکمه‌ای دو مورد وجود دارد: ۱- خریدار و فروشنده در سند عادی، برای تهیه سند رسمی انتقال مالکیت، تاریخی را برای مراجعه به یک دفترخانه  مشخص کرده‌اند. ۲- خریدار و فروشنده تاریخ یا مکان تهیه سند رسمی را در سند عادی مشخص نکرده اند.

در حالت اول، متقاضی سند رسمی ابتدا باید در تاریخ تعیین شده در دفتر حاضر شود و در صورت عدم حضور فروشنده رسمی در دفتر، گواهی عدم حضور را دریافت کند. تا مشخص شود که فروشنده از تعهد خود مبنی بر تهیه اقدام رسمی انتقال مالکیت چشم پوشی کرده است.

در حالت دوم، ابتدا باید در اظهارنامه، از فروشنده بخواهد که خود را در زمان مشخص شده و در دفترخانه برای تهیه سند رسمی مالکیت حضور پیدا کند. همچنین در این حالت، اگر فروشنده بدون دلیل معتبر در زمان توافق شده در دفترخانه حضور پیدا نکرد، باید خریدار یک گواهی بر مبنای عدم حضور فروشنده باید دریافت کند. اگر چه باید بدانید سندی که در دادگاه برای دعوی تنظیم سند رسمی مورد بررسی قرار می‌گیرد که قانونا و عرفا در خرید و فروش اموالی که در سند عادی ذکر شده است از طریق سند رسمی متداول‌تر است. به عبارتی دیگر تعهد قانونی فروشنده برای تهیه کردن اسناد رسمی مربوط به اموالی است که برای انتقال مالکیت باید بر اساس عرف از این نوع اسناد رسمی استفاده کند.

در مرحله دوم با فرض این موضوع که فروشنده مالک اصلی مال است خریدار می‌تواند بعد از دریافت کردن گواهی عدم حضور فروشنده ملزم است تنظیم سند رسمی را از سمت مالک به دادگاه ارائه دهد که در این صورت خریدار خواهان تنظیم و فروش در دعوا خوانده می‌شود.

ثبت آنلاین سند

اقدامات دادگاه برای تنظیم سند رسمی

زمانی که قرار شد در دادگاه به سند عادی به سند رسمی تغییر پیدا کند، ابتدا دادگاه باید درست بودن انتقال مالکیت را بررسی و تایید کند. به همین ترتیب دادگاه خوانده را مالک اصلی و فروشنده مال در نظر می‌گیرد و باید احراز شود که خوانده در همه تعهدات خود در سند عادی عمل کرده است. در مرحله چهارم دادگاه تعیین می‌کند که میزان هزینه لازم برای تنظیم سند رسمی چه مقدار است و چه کسی وظیفه دارد آن را پرداخت کند. در برخی از موارد دادگاه می‌تواند موارد دیگری را برای بررسی کردن در نظر بگیرد. برای انجام تمامی این مراحل به دلیل پیچیدگی و دشواری بهتر است از یک وکیل متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

وکیل چه کمکی به روند پرونده می‌کند؟

تنظیم سند رسمی و دعوی الزام آن از جمله موارد حقوقی است که به آسانی قابل حل و مذاکره نیست به همین دلیل بهترین کار کمک گرفتن از وکلای با تجربه در این زمینه است. شما برای طرح دعوی به وکیل نیاز دارید تا بدون کوچک‌ترین مشکلی، دادخواست دعوی را به دادگاه تقدیم کند. برای این کار وکیل ابتدا باید سند عادی را با تمام مفادی که دارد در دادگاه اثبات کند و در قدم دوم تعهداد خواهان باید توسط دادگاه محرز شود تا دادگاه بتواند حکم قطعی درباره تنظیم اسناد رسمی صادر کند.

چرا موسسه حقوقی عرفان

موسسه حقوقی عرفان با سال‌ها تجربه در زمینه طلاق، دعوی تنظیم سند رسمی، مهاجرت و … از بهترین گزینه‌ها برای پیدا کردن یک وکیل خوب در تهران برای رسیدگی به پرونده‌های شما است. برای ارتباط با این مجموعه کافی است با مشاوران حقوقی موسسه در تماس باشید.

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن