توقیف طرح صنعتی

توقیف طرح صنعتی

توقیف طرح صنعتی

قانونگذار برای حمایت از حقوق مالکین فکری در آئین نامه های اجرایی مواردی را در نظر گرفته است که یکی از آنها توقیف طرح صنعتی می باشد.

زمانی که ذی نفعی متوجه سوء استفاده احتمالی از سوی افراد دیگر شود، می تواند با داشتن شرایطی خواهان توقیف طرح مربوطه شود.

شخص خواهان توقیف در صورتی که آن طرحی که مورد سوء استفاده قرار گرفته است را به طور قانونی ثبت کرده باشد، با تسلیم مستندات مورد نیاز می تواند از مرجع ذی صلاح توقیف را تقاضا کند.

در این حالتی است که قاضی دادگاه صلاحیت دار در مواردی ممکن است برحسب صلاحدید از شخص خواهان توقیف، تقاضای سپردن تضمین کافی نماید.
دلیل این امر هم آن است که درصورتی که خسارت به فرد خوانده به بی حقی وارد شد، از محل تضمین خواهان پرداخت شود.

شرایط توقیف طرح صنعتی

وفق بر ماده 103 آئین نامه اجرایی علائم تجاری، اختراع و طرح صنعتی هر ذی نفعی می تواند خواهان ابطال و به دنبال آن توقیف طرح صنعتی باشد.
در این صورت باید با احراز مواردی مشخص که در ماده 20 و 21 قانون عنوان شده است، این تقاضا را از مرجع داشته باشد.

منظور از ماده 20 و 21 قانون، شرایط عمومی ثبت طرح من جمله عدم مغایرت با شئونات اسلامی، بدیع بودن و مواردی از این قبیل می باشد.
دیگر شرط آن است که اثبات شود شخص پدید آورنده، مالک و یا قائم مقام قانونی طرح صنعتی نباشد اما از آن استفاده کرده باشد.

روند توقیف طرح صنعتی

همانگونه که ذکر شد با داشتن شرایط ذکر شده در مقاله و ارائه مستندات و تضمین مکفا می توان از دادگاه درخواست توقیف طرح را داشت.
در نتیجه اگر توقیف طرح با بی حقی باشد، دادگاه از محل تضمین خواهان خسارات های وارده را پرداخت می کند.

در غیر این صورت مطابق با ماده 104 آئین نامه علائم تجاری، اختراع و طرح، طرح صنعتی ثبت شده از تاریخ ثبت باطل تلقی خواهد شد.

در نهایت رای به مرجع ثبتی ابلاغ خواهد شد و مرجع ثبتی آنرا به هزینه محکوم له به ثبت می رساند و آگهی مربوطه در روزنامه رسمی به ثبت می رسد.
محکوم له می تواند هزینه ثبت آگهی را از محکوم علیه به عنوان خسارت مطالبه نماید.

وکیل در دعاوی مالکیت صنعتی

موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان با به کارگیری وکلای و کارشناسان متخصص، خدمات حقوقی و ثبتی را در عرصه داخل و خارج از کشور به متقاضیان ارائه می کند.
همچنین است که تعدد وکلا سبب شده تا هر پرونده توسط چندین وکیل متخصص مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه مطلوب را برای موکلین به دنبال داشته باشد.

متقاضیان برای دریافت مشاوره رایگان می توانند از طریق راه های ارتباطی و یا شماره تماس 02188547860 با ما در تماس باشند.

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

قوانین ثبت شرکت 1403
ثبت شرکت

قوانین ثبت شرکت 1403

اشخاص حقوقی یا همان شرکت ها انواع و اقسام متعددی دارند که متقاضیان بر حسب نیاز باید با تبعیت از قوانین مربوطه اقدام به انتخاب نوع شرکت و تاسیس آن می ن

ادامه خواندن
شرایط تاسیس شرکت در سال 1403
ثبت شرکت

شرایط تاسیس شرکت در سال 1403

شرایط تاسیس شرکت در سال 1403 از مهمترین مواردی است که متقاضیان ثبت اشخاص حقوقی پیش از هر اقدامی باید اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشند. شرایط تا

ادامه خواندن
ریز هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

ریز هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت اشخاص حقوقی با توجه به موارد متعددی مشخص می شود و تعرفه یکسانی را نمی توان برای تمامی شرکت ها در نظر گرفت. از همین رو در این مطلب در خصوص

ادامه خواندن