چگونگی اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی، حقوقی و شرکت ها

چگونگی اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی، حقوقی و شرکت ها

چگونگی اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی، حقوقی و شرکت ها

اخذ کد اقتصادی برای شرکت ثبت شده یکی از اولین و اصلی ترین کارهایی است که در زمان تاسیس آن باید انجام داد. ضرورت این کد برای درک درست از قراردادهای و فاکتور هایی شرکت است. بر همین اساس است که طبق قانون اخذ آن برای کلیه آنها لازم و اجباری می باشد و باید در زمان مناسب برای دریافت آن اقدام نمود.

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی شماره ۱۲ رقمی منحصر به فردی است که توسط سازمان امور مالیاتی به فعالان اقتصادی تخصیص داده می شود. کد اقتصادی در واقع یک کد اجباری است که باید برای امور مهم تجاری نظیر گرفتن کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایده ها، اخذ قرارداد با شرکت های دولتی و صادر کردن فاکتور و حتی باز کردن حساب در بانک وجود داشته باشد.

مراحل ثبت نام کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی

  1. با ورود به سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir در صفحه باز شده، در سر تیترهای موجود گزینه ثبت نام الکترونیکی (شماره اقتصادی) را انتخاب می کنیم و وارد سامانه پیش ثبت نام و ثبت نام و ثبت نام الکترونیک می شویم.
  2. در صفحه باز شده نوع مودی “حقوقی ” و شناسه ملی شرکت درج می گردد.
  3. پس از آن در صفحه باز شده اطلاعات هویتی را درج نمایید و وارد مرحله “بعدی” شوید.
  4. این بخش مربوط به اطلاعات شرکت یا موسسه میباشد که باید به درستی و دقت نوشته شود و پس از تکمیل آن وارد مرحله بعدی شوید.
  5. در بخش های بعدی نیز باتوجه به اطلاعات خواسته شده توسط سازمان مالیاتی کشور، اقدام به درج اطلاعات صحیح می نماییم.
  6. در مرحله پایانی از پیش ثبت نام که با سر تیتر “نمایش و ویرایش اطلاعات” مشخص شده است، امکان مشاهده کلیه اطلاعات وارد شده توسط متقاضی در آن صفحه وجود دارد. در این بخش متقاضی می تواند در صورت مشاهده اشتباه و یا مغایرت نسبت به اصلاح آن اقدام نماید.
  7. پس از تایید اطلاعات وارد شده یک کد رهگیری ۱۱ رقمی برای ثبت نام شما از طرف سازمان امور مالیاتی اختصاص می یابد. این کد برای ورود به سامانه جهت اصلاح ایرادات وارده در بخش “مشاهده و ویرایش اطلاعات” و اطلاع از مراحل انجام کار، استفاده می شود.
  8. در صورت عدم مقایرت در اطلاعات وارد شده یک بسته شامل نام کاربری و رمز عبور برای آدرس محل کسب متقاضی پست می شود. در جهت تسریع ارسال کد تنها با اسکن قبض تلقن مربوط به کدپستی درج شده در سامانه می توان در مدت زمان ۳-۲ روزه از طریق پیامک کد کاربری و رمز عبور را دریافت نمود.
  9. پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور از مرحله “پیش ثبت نام” وارد مرحله “ثبت نام کد اقتصادی” می شویم. که همانند مراحل ابتدائی پیش ثبت نام با درج اطلاعات تکمیلی خواسته شده از متقاضی و محل کسب و نوع فعالیت انجام می پذیرد. پس از طی مراحل مربوطه ثبت نهایی اطلاعات در صورت تایید سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به صدور کد اقتصادی جدید اقدام می شود که این مرحله مدتی نسبتا طولانی دارد.

نکته: درج اطلاعات ستاره دار (*) ضروری می باشد.

نکته: در هر مرحله با رفتن به “گام قبلی” امکان ویرایش اطلاعات صفحه قبل وجود دارد.

نکته: متقاضیان می توانند جهت انجام اموری که نیازمند کد اقتصادی جدید است با مراجعه به گمرک و ارائه مدارک مورد نیاز (ملزم به ثبت نام در سامانه کد اقتصادی می باشد) کد اقتصادی موقت خود را تا صدور کد اقتصادی جدید دریافت نمایند.

هزینه اخذ کد اقتصادی

پروسه اخذ کد اقتصادی برای شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی رایگان بوده و هزینه ای برای افراد به همراه ندارد.

پیش ثبت نام دریافت کد اقتصادی

برای انجام این کار در ابتدا باید به آدرس اینترنتی سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و اطلاعات خواسته شده در فرم های مودیان مالیاتی را وارد نمایید.

پس از آن به مدت یک هفته مهلت دارید که این اطلاعات را تکمیل و تایید کنید، اگر به هر دلیلی طی مدت یاد شده این پروسه تکمیل نشود پرونده ای که به صورت الکترونیکی برای شما تشکیل شده است از سامانه حذف خواهد شد.

البته برای تسلیم اظهارنامه حتی اگر مدارک و اطلاعات شما هم ناقص باشد باید آن را ارائه دهید.

زمانی که اطلاعات شرکت را در سامانه تایید نمودید، سازمان اطلاعات ثبت شده را از طریق مراجع ذیربط تطبیق خواهد داد تا از صحت و سقم آنها اطمینان یابد.

چنانچه مغایرتی داشته باشند از طریق پیامک اطلاع داده خواهد شد و دوباره باید کل مراحل پیش ثبت نامی را طی نمایید.

نحوه ثبت نام جهت اخذ کد اقتصادی

زمانی که مراحل پیش ثبت نامی را جهت اخذ کد اقتصادی برای شرکت ثبت شده با موفقیت به اتمام برسد و اطلاعات شما توسط سازمان تایید شود نام کاربری و کلمه عبور که صرفا مختص شما است، از طریق پیامک برای شما ارسال می شود و باید در نگهداری آن اهتمام لازم را داشته باشید چرا که سوء استفاده و مسئولیت آن می تواند عواقب قانونی برای شما داشته باشد.

در ادامه روند باید با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شوید و سایر اطلاعاتی که از شما درخواست شده است را تکمیل نمایید و نهایتا آنها را تایید نمایید که چنانچه هیچگونه مغایرتی در اطلاعات شما یافت نشود به منزله ی اتمام ثبت نام است و شما می توانید اظهارنامه خود را به صورت اینترنتی برای سازمان بفرستید.

کد اقتصادی آنلاین

کاربردهای کد اقتصادی

کلیه فعالیت های تجاری منوط به اخذ کد اقتصادی هستند. این کد دارای کاربرد های فراوانی مانند موارد دیل می باشد:

  • کد اقتصادی پیش نیاز دریافت کارت بازرگانی می باشد.
  • افراد حقیقی و حقوقی برای شرکت در مزایده ها و مناقصات باید این کد را داشته باشند.
  • همچنین پیش نیاز باز کردن حساب بانکی برای شرکت داشتن کد اقتضادی می باشد.
  • صدور فاکتور های شرکتی
  • عقد قرارداد با شرکت های دولتی و نیمه دولتی

مدارک مورد نیاز برای درخواست کد اقتصادی اشخاص حقیقی

  1. درخواست کتبی شخص
  2. فتوکپی از تمامی صفحات مدارک شناسایی
  3. سه قطعه عکس ۲*۳ متقاضی(۳ قطعه)
  4. کپی از پروانه کسب
  5. تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی
  6. کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
  7. پرداخت مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال و ارایه فیش پرداختی

مدارک مورد نیاز برای درخواست کد اقتصادی اشخاص حقوقی

  1. درخواست کتبی شرکت
  2. کپی از تمامی صفحات شناسنامه
  3. روزنامه ی رسمی که آگهی تأسیس شرکت در آن درج شده باشد.
  4. تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی
  5. کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
  6. فیش پرداختی به مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال

نکات قانونی دریافت کد اقتصادی

  • ثبت نام الکترونیک و در نهایت تخصیص شماره اقتصادی از طرف سازمان امور مالیاتی کاملا رایگان صورت می پذیرد. هرگونه درخواست وجه جهت صدور کد اقتصادی، غیرقانونی می باشد.
  • اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات های مستقیم (و کلیه اصلاحیه های بعدی) مکلفند نسبت به ثبت نام در نظام مالیاتی کشور اقدام نمایند.
  • در این مرحله از تخصیص شماره اقتصادی، صاحبان مشاغل خودرو مشمول نمی باشند و نیازی به ثبت نام ندارند.
    صاحبان مشاغل مکلف به ثبت نام، می بایست برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام نمایند.
  • چنانچه صاحبان مشاغل بر اساس مجوز صادره از طرف مراجع ذی صلاح، بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند، برای تمامی این محل ها فقط یک ثبت نام صورت خواهد گرفت. سپس بنابر اعلام مودی یکی از این محل ها،به عنوان محل اصلی فعالیت مشخص و سایر محل ها به عنوان شعبه منظور خواهد شد. در صورت عدم انتخاب مودی، تعیین محل اصلی فعالیت به تشخیص سازمان خواهد بود.
  • چنانچه صاحبان مشاغل در یک محل بیش از یک فعالیت شغلی داشته باشند، مکلف به یک ثبت نام برای کلیه فعالیت های شغلی محل مذکور می باشند.
  • در مورد کارگاه ها و واحد های تولیدی که نوع فعالیت آنان ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر را اقتضاء نماید، مودی می تواند برای کلیه محل های مذکور یک ثبت نام به نشانی که به عنوان محل اصلی فعالیت اعلام می نماید، انجام دهد.
  • پس از ثبت نام نیز می بایست یک فقره اظهارنامه برای کلیه در آمدهای حاصل از فعالیت های خود تسلیم نماید. در این صورت برای مودی مزبور یک پرونده به نشانی که اعلام می نماید، تشکیل می شود.
  • مشاغلی که به صورت مشارکت مدنی اعم از قهری یا اختیاری اداره می شوند، به عنوان یک مودی در نظام مالیاتی ثبت نام خواهند شد. صاحبان مشاغل مذکور مکلفند در زمان ثبت نام، اطلاعات مورد نیاز کلیه شرکاء و نسبت سهم هر شریک را اعلام نمایند.
  • مشمولین ثبت نام مکلفند هر گونه تغییرات از جمله انحلال، تعطیلی فعالیت، تغییر نام، تغییر شغل، تغییر نشانی، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و یا بالعکس، تغییر شرکاء (اختیاری یا قهری) و یا سایر موارد را حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انجام یا وقوع تغییرات به سازمان اعلام نمایند.
  • صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی مشمول ثبت نام مکلفند مادامی کنه برای آنها شماره اقتصادی جدید صادر نشده است، حسب مورد از شماره ملی، شناسه ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده نماید.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن