ابطال علامت تجاری

ابطال علامت تجاری

ابطال علامت تجاری

وفق بر ماده ۴۱ قانون ثبت اختراعات، علامت تجاری و طرح صنعتی هر ذی نفعی می تواند از دادگاه، ابطال علامت تجاری ثبت شده را درخواست نماید.
که البته بند فوق به همین سادگی ها نیز نمی باشد چراکه اقدام متقاضی باید مستدل باشد تا مورد قبول دادگاه صلاحیت دار واقع گردد.

ابطال ثبت برند یا علامت تجاری از قواعد و ضوابط خاصی پیروی می کند و لازمه رسیدگی به آن، آگاهی از تمامی این موارد خاص است.

در صورت ثبت بین المللی برند و ثبت برند مادرید مراحل ابطال آن متفاوت بوده و از قوانین خاص آن توافق یا کشور پیروی می کند. لذا برای مشاوره تخصصی در این زمینه ها با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ابطال ثبت برند

ابطال برند، ابطال ثبت برند، ابطال علامت تجاری تمامی این موارد ذکر شده دارای مفهوم و کاربردی یکسان می باشند.
ابطال ثبت برند در مفهوم کلی به معنای باطل کردن گواهینامه علامت تجاری ثبت شده است که این نتیجه دلایل متعددی می باشد که در این مقاله به تمامی این موارد می پردازیم.

دعوای ابطال علامت تجاری

دعوای ابطال علامت تجاری فقط در شرایطی صورت پذیر است که یکی از شرایط مندرج در قانون نقض شده باشد و دلیل مستحکمی برای این امر وجود داشته باشد.
لازم به ذکر است یکی از رایج ترین موارد از ابطال برند، گمراه شدن مشتریان سایر محصولات و کالاها می باشد.

در این قسمت به تمامی مواردی که در قانون ثبت اختراعات و علامت تجاری در خصوص ابطال قید شده است را عنوان می کنیم که عبارتند از:

  • بنابر بند الف ماده ۳۰ قانون ثبت علامت تجاری و اختراعات، از علامت به عنوان نشانی قابل رؤیت یاد می شود که می تواند کالا ها و خدمات یک شخص را از سایرین متمایز سازد.
    به این معنا که یکی از شروط اصلی در ثبت علامت تجاری، قابلیت متمایز سازی آن می باشد و در صورتی که برند فاقد آن شرط باشد، امکان ابطال آن از سوی ذی نفعان فراهم است.
  • در وضعیتی که علامت تجاری با اخلاق، موازین شرعی و شئونات اسلامی مغایرت داشته باشد، امکان ثبت آن وجود نخواهد داشت.
    در صورت این تخلف، حتی اگر به ثبت هم برسد امکان ابطال برند مربوطه فراهم است.
  • اگر علامت تجاری موجب گمراهی مراکز تجاری، اللخصوص در مورد مبدأ جغرافیایی محصولات و یا خدمات شود، امکان ابطال آن وجود دارد.
  • علامت های تقلیدی از نشان و پرچم های مملکتی و سایر نام های اختصاری که اختصاص به سازمان و ارگان خاصی داشته باشند، قابل ثبت نیست.
    لذا اگر به ثبت نیز برسد امکان ابطال آن وجود دارد مگر آن که مجوز های لازم از مراجع ذیربط اتخاذ شده باشد.
  • علامتی که شباهت بیش از حد با سایر برند های معروف یا غیر معروفی که قبلاً ثبت شده اند، داشته باشد.
    این نوع از دیگر مواردی است که در عین حال می تواند موجبات گمراهی مشتریان آن علامت را فراهم آورد که امکان ابطال آن نیز وجود دارد.

نحوه طرح دعوای ابطال علامت تجاری

همانطور که ذکر شد در صورتی که علامت تجاری که قصد طرح دعوی برای ابطال آن داریم یکی از شرایط مندرج در فوق را داشته باشد، امکان ابطال آن هست. ابطال ثبت برند می تواند از سوی خود شخص و یا از سوی وکیل وی صورت پذیرد.

اولین مسئله پیش رو در خصوص طرح دعوی ابطال برند تجاری، مرجع صالح رسیدگی کننده به آن می باشد.
از آنجا که ابطال برند نیز یک دعوی تمام و کمال است، تنها یک مرجع صالح برای آن وجود دارد و دادگاه مزبور واقع در تهران می باشد.

طرح دعوای علامت تجاری با توجه به وضعیت در اغلب موارد می تواند دارای محدودیت زمانی باشد؛ یعنی متقاضی باید در موعد مقرر اقدام به اعتراض نماید در غیر این صورت این امکان از وی سلب می شود.

باطل نمودن علامت تجاری

مدارک مورد نیاز جهت دادخواست ابطال ثبت برند

وفق بر ماده ۱۴۷ آئین نامه اجرایی ثبت اختراعات و علامت تجاری، تقاضای ابطال ثبت برند باید به همراه ضمائم اساسی ذیل باشد که عبارتند از:

  • ارائه مدارک در جهت ابطال علامت مورد نظر (لازم به ذکر است ابطال ثبت برند می تواند در خصوص برخی از طبقات کالا ها و یا محصولات آن باشد)
    در این صورت دادخواست ابطال باید فقط برای آن دسته از کالا ها و خدمات مورد نظر ارائه شود.
  • رسید پرداخت هزینه های قانونی به دادگاه صالح
  • وکالت نامه وکیل در وضعیتی که از وکیل استفاده می کنید.

مراحل ابطال علامت تجاری

مراحل ابطال علامت تجاری در حالت معمول به ترتیب به شرح ذیل می باشد:

۱. ثبت اظهارنامه و ارسال به مرجع

متقاضی ابطال ثبت برند، متناسب با علامت تجاری که ادعا دارد برخی از حق و حقوق آن متعلق به وی است، (به غیر از حق مالکیت) باید هزینه اظهارنامه مربوطه را پرداخت نماید.

لازم به توجه است که اظهارنامه مربوطه باید به همراه اعتراض، هر دو با هم ارائه و تسلیم گردد.
این اعتراض باید در موعد مقرر به همراه کلیه مدارک و ضمائم مثبت در خصوص ابطال برند، به مرجع تسلیم گردد.

۲. اعلام نتیجه ابلاغ اعتراض نامه

مرجع ثبت طی مدت ۱۰ روزه، یک نسخه از ابلاغ اعتراض به همراه ضمائم را به متقاضی ثبت ارائه می دهد و وی باید ظرف مدت ۲۰ روز، پاسخ خود را کتباً عنوان کند.
در صورت اقدام خارج از موعد امکان رد اعتراض نیز وجود خواهد داشت.

۳. ثبت دادخواست

پس از ثبت دادخواست در دادگاه صالح، در نهایت دادگاه میزان خسارت وارده را درصورتی که متقاضی محق باشد، مشخص می نماید.

موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان

ثبت برند و کلیه امور وابسته اعم از ابطال علامت تجاری، طرح دعوی و… در داخل و خارج از کشور در موسسه عرفان توسط وکلا و کارشناسان خبره این حوزه به نحو احسن صورت می گیرد. متقاضیان می توانند برای بهره مندی از این خدمات و دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره ۰۲۱۸۸۵۴۷۸۶۰ با متخصصین موسسه در تماس باشند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن