بررسی چگونگی استعلام نام شرکت

بررسی چگونگی استعلام نام شرکت

بررسی چگونگی استعلام نام شرکت

ام شرکت های مختلف نیز همانند نام اشخاص حقیقیی نشان دهنده ی شخصیت و هویت افراد می باشد. مسلما هنگامی که در رابطه با موضوع شناسایی شرکت ها صحبت می کنیم؛ اولین چیزی که به ذهن افراد مختلف میرسد آن است که نام شرکت مربوطه چه می باشد؟ در چنین مواردی یکی از بهترین و مطمئن ترین راه های شناسایی، استعلام نام شرکت میباشد. هنگامی که از طریق استعلام نام شرکت می توان هویت و تمام اطلاعات مربوط به شناخت مجموعه ی مربوطه دست یافت، دیگر نیازی نیست تا به سراغ راه های سخت و طاقت فرسا رفت.

هنگامی که یک مجموعه از طریق قانونی و در چارچوب قوانین حقوقی اقدام به ثبت شرکت میکند، ثبت شرکت با نام انتخاب شده توسط مجموعه ی مورد نظر صورت میگیرد. بنابراین هنگامی که استعلام نام شرکت انجام شود، تمام مجموعه ی ثبت شده معرفی خواهد شد. بنابراین به تمامی مجموعه ها  اجزای تشکیل دهنده ی یک شرکت که یک شخصیت حقوقی را تشکیل می دهند، توصیه می گردد نامی مناسب را برای مجموعه انتخاب کنند تا در آینده به راحتی بتوان آن را شناسایی کرد. پس به خوبی می توان حدس زد که انتخاب نام شرکت، مسئله ی بسیار سرنوشت سازی است و اینده ی یک شرکت و مجموعه به آن وابسته است.

انتخاب نام شرکت علاوه بر آنکه باید در چارچوب قانون انجام شود، باید کاملا تخصصی باشد و از نام هایی استفاده شود که دارای معنی باشند. اسامی خاص و معنادار که ریشه ی اصلی آنها در زبان فارسی یافت شود و از همه مهمتر اینکه با موازین و شرع دین اسلام هیچگونه مغایرتی نداشته باشد و کاملا با نظم عمومی هماهنگ باشد.

استعلام نام شرکت یکی از راهکارهایی است که در اختیار عموم مردم قرار گرفته است و مربوط به قشر خاصی از مردم جامعه نمی باشد. به بیانی بهتر این اختیار قانونی در اختیار تمامی مردم قرار داده شده است تا در هر زمان که میخواهند از طریق روش هایی بسیار راحت و کاملا منطبق با قانون، مراحل استعلام شرکت را پشت سر  بگذارند.

نکاتی در مورد انتخاب نام شرکت

همانطور که اشاره کردیم، انتخاب نام شرکت مسئله ی بسیار مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت. یکی از مهمترین آثار انتخاب نام شرکت که دراینده ی شخصیت حقوقی بسیار موثر است، مبحث بسیار مهمی به نام استعلام نام شرکت است. به چند مورد از مهم ترین مفاد قانونی که در رابطه با انتخاب نام شرکت باید به آنها توجه کرد، اشاره میکنیم:

  •  انتخاب نام شرکت نباید با هدف فریب مردم انجام شود. در انتخاب نام به هیچ عنوان نباید از واژه هایی مانند: ایثارگران، سازمان بنیاد شهید، اسامی مشهوره استفاده شود. استفاده از چنین الفاظی به نوعی ایجاد گمراهی در میان مردم میباشد.
  • همچنین باید توجه داشت که از اسامی دانشمندان و کاشفان معاصر ، کانون ها ، بانک ، گمرگ و….. نمی توان استفاده نمود.
  • نام انتخابی شرکت  حتما باید حداقل دارای سه سیلاب (سه کلمه مستقل) باشد.
  • عدم تکراری بودن نام نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که باید آن را در نظر گرفت.
  • توجه داشته باشید که نام انتخابی نباید با موازین شرعی و نظم عمومی مغایرت داشته باشد.
  • استفاده از اسامی شهر ها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند.

در حالت کلی انتخاب نام برای یک مجموعه و شرکت، کار آسان و سهلی نمی باشد و معمولا دارای فراز و نشیب های بسیار زیادی است. آمار و ارقام بدست آمده در سال های اخیر نشان میدهد که بسیاری از افرادی که برای ثبت نام شرکت به مراجع قانونی مراجعه میکنند، در اکثر موارد به دلیل انتخاب نام تکراری، موفق به ثبت شرکت نمی گردند و همین موضوع نیز حساسیت و اهمیت انتخاب نام را بالا برده است. یکی از مهم ترین عواملی که باعث شده است به هیچ عنوان محاکم قضایی، نام های تکراری را نپذیرند آن است که در آینده و پس از ثبت شرکت، دچار مشکل در استعلام نام شرکت نشوند و نظم عمومی مختل نگردد.

چگونه برای استعلام نام شرکت اقدام نماییم؟ متداولترین روش چیست؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که معمولا برای بسیاری از افراد پیش می آید آن است که چگونه باید برای استعلام نام شرکت اقدام نمایند؟ آیا چنین اقدامی نیاز به وقت فراوان دارد و مراحل آن پیچیده است؟

  • در پاسخ به این سوال باید گفت که مراحل استعلام نام شرکت بسیار اسن است و افراد در هر زمان و مکانی میتوانند به راحتی این کار را انجام دهند و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد. به همین خاطر نیز به طور خلاصه به مراحل ا اشاره میکنیم:
  •  از طریق گوشی موبایل و رایانه باید به پایگاه اینترنتی استعلام اشخاص حقوقی به آدرس http://www.ilenc.ir که تحت نظارت سازمان ثبت اسناد و املاک است، مراجعه کرد.
  • پس از ورود به سامانه برای ادامه باید شماره ثبت، شناسه ملی و یا نام شخصیت حقوقی را وارد کرد.
  • اگر چنین شرکتی به ثبت رسیده باشد،سامانه اطلاعاتی همچون این سامانه اطلاعات این مجموعه حقوقی از قبیل؛ نام کامل،تاریخ تاسیس و… را در اختیار شما قرار می دهد .

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن