انحلال شرکت

انحلال شرکت

انحلال شرکت

صاحبان شرکت ها به دلایل متعددی من جمله توقف و یا ورشکستگی می توانند اقدام به انحلال شرکت نمایند. انحلال شرکت ممکن است به دلایل دیگری نیز صورت پذیرد که در این مطلب به تمامی موارد مربوط به آن خواهیم پرداخت. اقدام به تصدی به فعالیت های جدید و توقف فعالیت قبلی، گسترش حوزه کاری از طریق ادغام شخصیت و مواردی از این قبیل از مواردی است که می تواند موجبات انحلال شخصیت را فراهم آورد.

به عبارتی دیگر می توان گفت انحلال، پایان فعالیت و هویت اشخاص است و اما توجه داشته باشید که موجب سلب مسئولیت نمی باشد. به این معنا که پس از انحلال نیز در صورت لزوم امکان ارائه دادخواست به حوزه قضائی منطقه مربوطه و پیگیری آن با تبعیت از مفاد قانونی وجود دارد.

در چه شرایطی امکان انحلال شرکت وجود دارد؟

پیش از پاسخ به این مسئله باید بررسی نمود که دسته های انواع انحلال در شرکت ها کدامند، به این صورت که انحلال در دو دسته اجباری و اختیاری صورت می گیرد.

زمانی که اعضاء و شرکاء شرکت همگی قصد در تصفیه و انحلال داشته باشند و با یکدیگر موافق باشند، به صورت اختیاری صورت می گیرد. اما در شرایطی به دلیل ورشکستگی و یا حکم دادگاه ممکن است به دادخواست یکی از شرکاء یا اعضاء، این امر صورت بگیرد که بر حسب مورد متفاوت است.

انواع انحلال شرکت

همانطور که در بالا ذکر کردیم انحلال ممکن است به دلایل متعددی صورت پذیرد اما به طور کلی انواع انحلال شرکت ها شامل موارد زیر است:

  • انحلال در مجمع عمومی فوق العاده

    در این نوع از انحلال شرکت متقاضی بر حسب توافق با سایرین اعضاء می تواند هر زمان که بخواهد اقدام به انحلال شخصیت حقوقی نماید. انحلال در مجمع عمومی فوق العاده صورت می پذیرد و در حالت عادی نیازی به توجیه و دلیل خاصی ندارد و اختیاری و در صورت تمایل سایرین صورت می گیرد.

  • انحلال قهری شرکت یا ورشکستگی

    انحلال قهری شرکت ها زمانی صورت می پذیرد که شرکت ورشکسته اعلام شود که در این حالت با تصفیه امور و نصب مدیر یا مدیران تصفیه، انحلال صورت می پذیرد.

  • انحلال با حکم دادگاه

    قبولی درخواست هر یک از ذی نفعان به دادگاه صالح به جهت انحلال، از دست رفتن بیش از نصف سرمایه به دلیل زیان ناشی از فعالیت های شرکت از جمله موارد این نوع انحلال است.
    همچنین عدم فعالیت شخصیت تا یک سال پس از ثبت نیز از مواردی است که سبب می شود دادگاه نسبت به انحلال دادگاه حکم دهد.

انحلال شرکت با مسئولیت محدود

انحلال شرکت با مسئولیت محدود به دلیل اتمام موضوع شرکت و یا دلایل اجباری ذکر شده در فوق باعث انحلال این شرکت ها می شود. در وضعیتی که بیش از نیمی از صاحبان سهم الشرکه در شرکت تصمیم به انحلال نیز بگیرند از دیگر مورادی است که شرکت پس از طی روند معمول، منحل خواهد شد.

ممکن است شخصیت حقوقی صرفاً برای انجام پروژه ای مشخص تأسیس گردد، که در این صورت نیز پس از انجام پروژه شرکت را منحل می نمایند. به جهت اطلاعات دقیق در خصوص انحلال شرکت با مسئولیت محدود می توانید به مقاله مذکور مراجعه نمایید و یا با مشاورین موسسه عرفان در تماس باشید.

انحلال شرکت سهامی خاص

برخلاف شرکت مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص ممکن است به دلیل پایان مدت شرکت که دو سال می باشد به انحلال برسد. بدهی های مالیاتی، مواردی خاص مانند درخواست سهامداران شرکت که بیش از نیمی از سرمایه شرکت را در دست دارند می تواند سبب انحلال گردد.

به عبارتی دیگر بسته به شرایط و انواع متعددی که برای انحلال ذکر کردیم، در شرکت سهامی خاص نیز به صورت های مختلفی خواهد بود. لازم به ذکر است انحلال در شرکت ها به هر صورت که باشد باید از قوانین و آئین نامه های اجرایی مربوطه تبعیت کند تا امکان ثبت آن وجود داشته باشد.

مدارک ثبت انحلال شرکت

این مدارک مورد نیاز بر حسب مورد می تواند تفاوت هایی داشته باشند اما به طور کلی لیست مدارک ثبت انحلال شخصیت حقوقی به شرح ذیل می باشد:

  • روزنامه رسمی ثبت و آخرین تغییرات هیئت مدیره شرکت
  • دو نسخه صورتجلسه انحلال
  • ارائه مدارک هویتی مدیر تصفیه در صورتی که خارج از اعضاء باشد
  • وکالتنامه وکیل در صورتی که قصد دارید از وکیل استفاده نمایید.
  • لیست سهامداران شرکت و یا اظهارنامه در صورتی که شرکت سهامی خاص باشد.

هزینه انحلال شرکت

هزینه انحلال شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص با یکدیگر متفاوت است. بر حسب مورد نیز ممکن است هزینه هایی برای انجام انحلال اضافه گردد. به عنوان نمونه صورتجلسه ای که با حضور اکثریت سهامداران تشکیل می شود باید آگهی دعوت نیز بر اساس نیاز تا دو مورد نیز منتشر شود.

علاوه بر این هزینه ها میبایست قبل از انحلال شرکت حقوق کارکنان تسویه شود. سپس هزینه های بیمه پرداخت شود. زیرا دز  غیر این صورت بیمه می تواند حتی برای سال هایی که فعالیت نداشته اید، درخواست هزینه کند.

یکی دیگر از هزینه های پیش از انحلال شرکت پرداخت هزینه مالیات می باشد.

انواع انحلال از جهت تنظیم و قواعد اجرایی نیز تفاوت هایی جزئی در قیمت دارند. برای اطلاعات دقیق از طریق راه های ارتباطی سایت با کارشناسان در تماس باشید.

انهلال شرکت

مراحل انحلال شرکت

تفاوت هایی نیز با توجه به نوع انحلال وجود دارد لذا در این قسمت به طور کلی مراحل انحلال را توضیح می دهیم.
پس از توافق سهامداران و اعضاء و یا صدور حکم دادگاه و … متقاضیان باید در ابتدا اقدام به انتخاب مدیر یا مدیران تصفیه نماید که می تواند خارج از اعضاء نیز باشد.

سپس در مجمع عمومی فوق العاده یا عادی سالیانه باید صورتجلسه انحلال تنظیم گردد و به امضاء هیئت رئیسه، مدیر تصفیه و سهامداران برسد. در این مرحله باید به سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به نشانی https://ssaa.ir مراجعه نمایید.
در سامانه مذکور تمامی اطلاعات درخواستی من جمله صورتجلسه و تاریخ و ساعت تنظیم آن، حق توکیل و مواردی از این قبیل باید تکمیل گردد.

پس از تأئید در سامانه فوق، باید مدارک را از طریق اداره پست به اداره ثبت شرکت های محل مربوطه تسلیم نمایید. در حالتی که نقصی در روند اجرایی و تکمیل اطلاعات و مدارک وجود نداشته باشد، پس از بررسی رئیس و کارشناسان داده آمایی مورد تایید واقع می گردد.

بعد از ۷ الی ۱۴ روز از تایید و ثبت نهایی، مدیر یا مدیران تصفیه باید حضوراً به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری مراجعه نمایند. در این حالت آگهی انحلال پس از امضاء ذیل اوراق مربوطه به شخص داده می شود.

توجه داشته باشید که آگهی انحلال باید در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار نیز به انتشار برسد که هزینه آن نیز باید در سامانه پرداخت گردد.

ثبت انحلال در موسسه عرفان

متقاضیان می توانند برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص ثبت انحلال در شرکت ها و کلیه امور وابسته از طریق شماره ۰۲۱۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان مجرب موسسه تدبیر توسعه عرفان در ارتباط باشند.
موسسه عرفان با حذف واسطه ها و بهره گیری از متخصصین این حوزه توانسته است هزینه این خدمات را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

پلمپ دفاتر قانونی 1403
ثبت شرکت

پلمپ دفاتر قانونی 1403

پلمپ دفاتر قانونی 1403 من جمله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از ثبت انواع اشخاص حقوقی باید صورت پذیرد. شرکت ها پس از ثبت و نیز به صورت سالیان

ادامه خواندن
نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن