حق تمبر افزایش سرمایه

حق تمبر افزایش سرمایه

حق تمبر افزایش سرمایه

در این مطلب قصد داریم در زمینه حق تمبر افزایش سرمایه، محاسبه نرخ نیم در هزار، مهلت ، مراحل پرداخت و موارد مربوط به آن بپردازیم. اشخاص حقوقی جهت بهبود ساختار های مالی، پرداخت بدهی ها و قروض شرکت، توسعه فعالیت ها و بسیاری موارد دیگر ملزم به افزایش سرمایه می شوند.
افزایش سرمایه در شرکت ها مشمول قوانین مالیاتی مشخصی می باشد که بر حسب مورد باید از آنها پیروی کنید تا منجر به جرایم مالیاتی نشوید. برای دریافت اطلاعات کامل در مورد مالیات افزایش سرمایه به این مقاله مراجعه کنید.
بنابر ماده ۴۸ ق . م . م سهام و سهم الشرکه کلیه شرکت های ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت های تعاونی بر اساس ارزش اسمی و سهم الشرکه به قرار نیم در هزار مشمول مالیات خواهد بود و لازم به ذکر است کسور صد هزار ریال نیز صد ریال به حساب می آید.

مفهوم حق تمبر افزایش سرمایه

لازم به ذکر است بنابر بند دهم ماده واحده قانون اصلاحی مالیات های مستقیم از تاریخ ۳۱/۰۴/۱۳۹۴ از عبارت دو در هزار در ماده ۴۸ ق . م . م به عنوان نیم در هزار یاد می شود.
برای محاسبه نرخ مالیاتی، ابتدا باید با انواع افزایش سرمایه آشنایی داشته باشید که به طور کامل در این مورد در مقاله انواع افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص توضیح داده شده است.

قوانین مالیاتی و حق تمبر افزایش سرمایه

  • تمامی شرکت های مذکور در قانون تجارت به غیر از شرکت تعاونی مشمول پرداخت مالیات می باشند. اگر جزو شرکت های معاف مالیاتی نیستید الزاماً باید حق تمبر مالیات را پرداخت نمایید.
  • لازم به ذکر است حتی در صورتی که جزو شرکت های معاف مالیاتی باشید باید اظهارنامه ها مالیاتی را در موعد مقرر به اداره مربوطه تسلیم نمایید. در غیر این صورت می تواند جرایم و زیان های متعددی را برای شما به دنبال داشته باشد.
  • بنابر ماده ۴۵ قانون مالیات های مستقیم اوراقی من جمله برات، فته طلب (سفته) و … به نسبت مبلغ شان نیم در هزار اخذ می گردد. همچنین در نظر داشته باشید که حق تمبر افزایش سرمایه کمتر از هزار ریال نیز معادل هزار ريال به حساب می آید.

نکته: بر حسب ماده ۴۷ قانون مذکور از كليه قرارداد ها و اسناد مشابه آن ها كه بين بانک ها و مشتريان آن ها مبادله يا از طرف مشتريان تعهد مي شود، در صورتي كه در دفاتر اسناد رسمي ثبت نشود، معادل ده هزار ريال حق تمبر اخذ مي شود. برخی از این استاد عبارتند از:

  1. برگ قبول شرايط عمومي حساب جاري
  2. قرارداد هاي انواع سپرده هاي سرمايه گذاری
  3. ضمانت نامه هاي صادره از طرف بانک ها
  4. وكالتنامه هاي بانكی كه در دفتر بانک تنظيم مي شود و مشتريان حق امضاء خود را به ديگری واگذار مي نمايند.
  5. قرارداد های ديگری كه بين بانک ها و مشتريان منعقد می شود و طرفين تعهدات و مسئوليت هايي را به عهده می گيرند.
  6. تقاضاي صدور ضمانت نامه در صورتي كه از طرف بانك قبول شده و ضمانت نامه صادر گردد.
  7. قرارداد وام يا اعطاي تسهيلات از هر نوع كه باشد و نيز اوراق و فرم هاي تعهدآوري كه بانك ها به نام هاي مختلف در موقع انجام معاملات به امضاء مشتريان خود مي رسانند.

محاسبه حق تمبر افزایش سرمایه

همانطور که ذکر شد با توجه به ماده ۴۸ قانون مالیات های مستقیم که از حق تمبر توضیح داده است، برای محاسبه حق تمبر افزایش سرمایه ابتدا باید عدد نیم را بر هزار تقسیم کنیم. سپس عدد بدست آمده را در سرمایه شرکت ضرب کنیم.
به عنوان نمونه حق التمبر برای شرکتی که سرمایه آن ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال باشد به شکل ذیل محاسبه می شود :
۰.۰۰۰۵ = ۱۰۰۰ ÷ ۰.۵
۲۵.۰۰۰ = ۰.۰۰۰۵ × ۵۰.۰۰۰.۰۰۰

حق تمیر افزایش سرمایه شرکت اینترنتی

مهلت پرداخت حق تمبر افزایش سرمایه

حق تمبر سهام و سهم الشرکه شرکت ها باید ظرف دو ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت و در مورد افزایش سرمایه و سهام اضافی از تاریخ ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها به واسطه ابطال تمبر پرداخت گردد.
لازم به ذکر است شرکت هایی که سرمایه خود را کاهش داده اند به میزانی که قبلاً حق تمبر پرداخت کرده اند، مشمول حق تمبر مجدد نخواهند بود.

جریمه عدم پرداخت حق تمبر افزایش سرمایه

همانطور که ذکر شد بنابر قوانین مالیاتی مربوطه باید در موعد مقرر اقدام به پرداخت حق تمبر افزایش سرمایه نمایید در غیر این صورت باید جریمه پرداخت کنید.
با استناد بر ماده ۱۵۱ قانون مالیات های مستقیم در صورت تخلف از مقررات مربوطه بنابر اصل حق تمبر افزایش سرمایه باید دو برابر مبلغ را به عنوان جریمه پرداخت نمایید.

ثبت آنلاین شرکت

مراحل پرداخت حق تمبر افزایش سرمایه

اشخاص حقیقی پس از ثبت شرکت و یا افزایش سرمایه باید اقدام به پرداخت نیم در هزار کنند که برای این کار دو ماه فرصت دارند.
در ابتدا با ورود به سامانه امور مالیاتی کشور به نشانی https://tax.gov.ir و مراجعه به بخش پیش ثبت نام، فرآیند ثبت نام الکترونیکی را به درستی تکمیل نمایید.
در صورتی که قبلاً در این سامانه ثبت نام کرده اید با وارد کردن کد رهگیری ثبت نام و شناسه ملی یا کدملی شخصیت می توانید اقدام به فراموشی رمز نمایید تا به شماره ای که قبلاً در سامانه ثبت شده است، ارسال گردد.
برای پرداخت مالیات حق تمبر افزایش سرمایه پس از تکمیل تمامی اطلاعات مربوطه، بخش نیم در هزار را انتخاب نمایید و با وارد کردن شناسه واریز یا قبض اقدام به پرداخت آن کنید.
نکته: اگر قصد پرداخت حق تمبر به صورت غیر حضوری دارید الزاماً باید شناسه یکتا ثبت شرکت ها داشته باشید و همچنین لازم به ذکر است برای بهره مندی از تمامی خدمات این سامانه نیز باید وضعیت کد اقتصادی تان را به ۴۵ رسانده باشید.

پرداخت حق تمبر افزایش سرمایه در موسسه عرفان

متقاضیان می توانند برای دریافت مشاوره رایگان در مورد حق تمبر افزایش سرمایه، ثبت انواع افزایش سرمایه و کلیه موارد مربوطه از طریق شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان و وکلا مجرب موسسه تدبیر توسعه عرفان در ارتباط باشند.
موسسه عرفان با حذف واسطه ها و بهره گیری از متخصصین این حوزه توانسته است هزینه این خدمات را کاهش و همچنین در وقت متقاضیان نیز صرفه جویی نماید.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

ریز هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

ریز هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت اشخاص حقوقی با توجه به موارد متعددی مشخص می شود و تعرفه یکسانی را نمی توان برای تمامی شرکت ها در نظر گرفت. از همین رو در این مطلب در خصوص

ادامه خواندن
مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403
دعاوی حقوقی و کیفری

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403

لایحه بودجه 1403 (مهمترین اصلاح دولت لایحه بودجه 1403) لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس اعلام وصول شد؛ کلیات این لای

ادامه خواندن
پلمپ دفاتر قانونی 1403
ثبت شرکت

پلمپ دفاتر قانونی 1403

پلمپ دفاتر قانونی 1403 من جمله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از ثبت انواع اشخاص حقوقی باید صورت پذیرد. شرکت ها پس از ثبت و نیز به صورت سالیان

ادامه خواندن