ثبت علامت و برند در کردستان عراق

ثبت علامت و برند در کردستان عراق

ثبت علامت و برند در کردستان عراق

کردستان عراق یکی از مهم ترین مقاصد تجاری بازرگانان ایرانی است، طبق گزارشات واصله از اتاق بازرگانی ایران، درصد قابل توجهی از صادرات ایران به کشور عراق به ویژه کردستان می باشد. از این رو ثبت علامت در کردستان عراق اهمیت ویژه ای برای فعالان اقتصادی ایران پیدا کرده است.

اگر علامت تجاری در این کشور به ثبت نرسد ممکن است مشکلاتی برای تجار به وجود آید. مهمترین خطر ثبت نکردن برند در کردستان عراق امکان ثبت علامت توسط رقبا و جلوگیری از ورود کالاهای مالک اصلی، می باشد. 

 

ثبت علامت در کردستان عراق

کردستان عراق به دلیل شرایط خاص سیاسی حاکم دارای سیستمی منحصر به فرد در قوانین و همچنین ثبت علامت است.

همانطور که می دایند اقلیم کردستان در این کشور به دلیل شرابط سیاسی خاص، خود مختار بوده و حتی در زمینه ثبت برند نیز سیستم مجزایی از دولت بغداد دارد.

لذا تجار باید به این نکته توجه داشته باشند که ثبت برند در عراق را بسته به نیاز های تجاری خود هم در دولت مرکزی (بغداد) و هم در اقلیم کردستان انجام دهند.

هر چند ثبت برند در کشور عراق موجب حمایت آن در کردستان عراق نیز خواهد بود، اما ثبت علامت تجاری در کردستان عراق به تنهایی موجب حمایت علامت تجاری در دولت مرکزی عراق نخواهد شد.

درنتیجه برای کسب حمایت در خارج از اقلیم کردستان نیاز به ثبت علامت در دولت مرکزی عراق نیز وجود دارد. چنانچه شما به عنوان یک تاجر صرفا به کردستان عراق صادرات کالا دارید نیازی به ثبت علامت در دولت مرکزی ندارید.

ضرورت ثبت برند در کردستان عراق

چه ضرورتی برای ثبت برند در کردستان عراق وجود دارد در شرایطی که با ثبت آن در دولت مرکزی، در کل عراق از آن حمایت می شود ؟

حتی اگر علامت تجاری شما در اداره ثبت مرکزی دولت عراق واقع در بغداد به ثبت رسیده باشد شما با ثبت علامت در کردستان از حمایت های ویژه ای بهرمند می شوید. در این شرایط چنانچه صادرات کالا به اقلیم کردستان انجام شود بهتر است علامت تجاری در اقلیم کردستان هم به صورت مجزا ثبت شود.

چرا که رویه اداره ثبت علائم تجاری کردستان بر این مبنی است که به محض ثبت علامت تجاری بخش نامه ای رسمی همراه با کپی ثبت علامت تجاری خطاب به مسئولین گمرک و وزارت دارایی و بازگارنی ابلاغ صادر می نماید. طی این نامه ابلاغ می شود که علامت تجاری به ثبت رسیده تا این سازمان ها اقدامات قانونی در خصوص عدم اجازه واردات کالاهای دارای علامت مشابه و یا گمراه کننده که متعلق به اشخاص ثالث است و ناقض حقوق مالک علامت تجاری ثبت شده است اقدامات لازم را انجام دهند.

روند ثبت علامت در عراق

 

روند ثبت علامت تجاری در کردستان عراق

برای ثبت علامت تجاری در کردستان عراق بر خلاف آنچه گفته می شود به هیچ وجه نیاز به ثبت شرکت و ایجاد نمایندگی نیست. متقاضیان می توانند به عنوان یک شخص ایرانی یا یک شرکت ایرانی مستقیما یک علامت تجاری را در کردستان ثبت نمایند. 

ثبت علامت تجاری در کردستان عراق حداقل سه سال به طول می انجامد. همین زمان طولانی باعث شده است که شروع حمایت از ثبت برند در این کشور از ابتدای تسلیم اظهارنامه باشد.

فرض کنید تقاضای ثبت علامت ۳ سال قبل در اداره ثبت علامت تجاری در عراق به ثبت رسیده باشد. بعد از سه سال که شما گواهینامه علامت را دریافت می کنید، تاریخ مبدا شروع حمایت از برند شما در عراق ۳ سال قبل و همان تاریخ ثبت تقاضای علامت می باشد.

اداره ثبت علائم تجاری کردستان اخیرا تغییر رویه ای در روند ثبت اظهارنامه ثبت علامت در عراق ایجاد کرده است. در این اداره قبل از ثبت اظهارنامه یک مرحله جستجوی اجباری علامت ایجاد شده است. چنانچه علامت مورد تقاضا فاقد سابقه مشابه باشد اظهارنامه ثبت علامت در عراق فایل می گردد و روند بررسی قانونی اظهارنامه آغاز می شود.

در عراق می توان طی یک اظهارنامه چند کالا و طبقه و خدمات را درخواست نمود (برخلاف پاکستان و برخی دیگر کشور ها).

عراق عضو موافقت نامه نیس در تقسیم بندی کالا و خدمات علامت تجاری می باشد. اداره ثبت علامت عراق و اقلیم کردستان در روند اداری خود علاوه بر طبقات اصلی کالاها را در زیر طبقات نیز دسته بندی می نماید و برای هر زیر طبقه هزینه ای به مثابه یک طبقه مجزی اخذ می گردد.

ثبت علائم تجاری تجار ایرانی توسط موسسه حقوقی عرفان

موسسه حقوقی عرفان افتخار دارد که ثبت بسیاری از علام تجاری تجار ایرانی در کردستان عراق را عهده دارد بوده و علائم تجاری بسیاری در عراق به وسیله این موسسه به ثبت رسیده است که نمونه برخی گواهینامه ثبت علامت در عراق به پیوست ارائه می شود.

 

گواهینامه های ثبت علامت در عراق

 

گواهینامه های ثبت علامت در عراق

 

گواهینامه ثبت علامت در کردستان عراق

 

گواهینامه ثبت علامت در اقلیم کردستان

گواهینامه ثبت علامت در اقلیم کردستان

مراحل ثبت برند در کردستان عراق

بنا بر قوانین اقلیم کردستان عراق، متقاضیان ثبت نام تجاری در این کشور باید علاوه بر ثبت‌نام اولیه‌ی اینترنتی، به صورت حضوری اقدام نمایند. از آنجایی که مراجعه‌ی حضوری زمان و هزینه بر است و حتی ممکن است متقاضی ثبث برند در کردستان عراق اطلاعات حقوقی کافی یا آشنایی به زبان عربی نداشته باشد، بهتر است این مراحل را به یک وکیل متخصص بسپارید.

موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان با تخصصی که در زمینه‌ی مالکیت فکری و ثبت علامت تجاری دارد، می‌تواند از طریق وکلای خبره‌ی خود اقدام به ثبت برند در کشور عراق کند. بنابراین اگر کسب و کاری در عراق دارید فرصت را غنیمت شمارید و ثبت برند آن را انجام دهید. برای کسب  اطلاعات بیشتر و مشاوره می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن