شرایط ثبت شرکت در ایران

شرایط ثبت شرکت در ایران

شرایط ثبت شرکت در ایران

مفهوم شرکت، جزو قدیمی ترین و اساسی ترین مفاهیم دنیای اقتصاد است. در واقع شرکت اولین نماد از شروع کارهای تجاری به صورت گروهی است. در یک شرکت افراد مختلف بر اساس اشتراک گذاری منابع مختلف و مورد نیاز به دنبال هدفی مشترک هستند. اما به هر حال بر اساس قانون تجارت هر نوع فعالیت اقتصادی که منجر به سود یا ضرر شود باید در مسیر قانونی باشد. مسلما شرکت ها نیز از این قانون مستثنی نیستند و در اولین قدم باید اقدام به ثبت نام و برند خودشان به عنوان یک شرکت کنند. اما شرایط ثبت شرکت در ایران چگونه است؟

شرایط ثبت شرکت در ایران چندان پیچیده نیست و به جز چند مدرک هویتی و اطلاعاتی دیگر عملا کار دیگری وجود ندارد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که شرایط ثبت شرکت در ایران برای انواع شرکت ها تفاوت می کند و در جزئیات قانونی با یکدیگر متفاوت است.

به طور مثال شرکت های سهامی عام قوانین سختگیرانه ترین نسبت به شرکت های سهامی خاص دارند. بنابراین در اولین قدم برای گذراندن شرایط ثبت شرکت در ایران بهتر است ابتدا دقیقا نوع شرکت خودتان را مشخص کنید و سپس بر اساس قوانین اختصاصی وارد مراحل ثبت شرکت شوید.

شرایط ثبت شرکت در ایران ساده تر شد

تا سال ۹۷ بر اساس قانون تجاری کشور، افراد و شرکای تاسیس یک شرکت باید تمام اوراق هویتی خود را در دفاتر پلیس +۱۰ و اسناد رسمی کشور کپی برابر اصل می کردند. اما از سال ۹۹ با توجه به نیاز به حضور شرکت های مختلف در اقتصاد عملا سعی شده است که قوانین به نفع صاحبان شرکت ها بچرخد و این گونه دیگر نیازی به برابرسازی ثبت با سند نمی باشد. از طرف دیگر در گذشته تمامی مراحل ثبت شرکت باید به صورت حضوری انجام می گرفت اما امروزه تقریبا می توان تمام این کارها را از راه دور و به سادگی انجام داد.

یکی از نکات جالب قانون تجاری ایران در مورد ثبت شرکت ها این است که در ابتدای مسیر هیچ نیازی به مدارک تحصیلی نمی باشد. مگر این که شرکت ثبت شده به عنوان خاصی از علوم اشاره داشته باشد. مثلا شرکت مهندسین یا شرکای مهندس و … باید مدارک تحصیلی خودشان را برای ثبت عنوان و برند شرکت ارائه بدهند.

نکته مهم دیگر از شرایط ثبت شرکت در ایران این است که برای ثبت شرکت تا به امروز الزامی به ارائه کارت پایان خدمت وجود ندارد. این قانون کمی دور از ذهن است. چرا که در کشور برای هر کاری نیاز به ارائه کارت پایان خدمت است اما برای ثبت شرکت  نیاز به این کار نیست! همین قانون خود نشان می دهد که که قوانین کشور تا چه حد می خواهند در خدمت اقتصاد کشور و جذب سرمایه های جوان به سمت شرکت های کوچک باشند.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن کارت بازرگانی

اما با این وجود برای گرفتن کارت بازرگانی نیاز به حداقل مدرک دیپلم و برای رتبه بندی های تجاری نیاز به حداقل مدرک کارشناسی می باشد. بنابراین شاید در ابتدای راه برای ثبت شرکت نیازی به ارائه مدارک تحصیلی نباشد اما در ادامه مسیر و برای گذراندن موفقیت تجاری باید این مدارک وجود داشته باشند.

ثبت شرکت در ایران

ثبت شرکت در ایران

یکی دیگر از مراحلی که در قانون جدید سال ۹۹ در مورد ثبت شرکت ها کنار گذاشته شده است، لزوم ارائه عدم سوء پیشینه می باشد. اما ابن بدین معنی نیست که برای ثبت شرکت نیاز به سوء پیشینه وجود ندارد. بلکه حین ثبت نام شما به صورت غیر حضوری بر اساس مدارک هویتی بارگذاری شده، به صورت آنلاین استعلام سوء پیشینه گرفته می شود. در هر مرحله ای که این استعلام منفی باشد عملا با ثبت شرکت و ادامه دادن مراحل مخالفت می شود.

اینترنتی شدن و غیر حضوری شدن ثبت شرکت یکی از مهمترین کارهایی بود که دولت می توانست در زمینه تحقق دولت الکترونیکی انجام دهد. در واقع شما تنها با مراجعه به سایت اداره ثبت شرکت ها شروع به گذراندن مراحل مختلف ثبت می کنید. در این مراحل شما برخی از مدارک خواسته شده بر اساس نوع شرکت ثبتی را به صورت اسکن شده در سایت بارگذاری می کنید و برخی مدارک دیگر را لازم است به صورت پست به آدرس داده شده در سایت ارسال کنید.

بنابراین عملا شما جز برای ارسال مدارک از طریق پست نیاز چندانی به خروج از خانه ندارید. در نظر داشته باشید که بر اساس نع شرکت تعداد حداقل شرکا متفاوت است. همچنین شما در سامانه ثبت شرکت باید نام تمامی این شرکا را وارد کرده و سمت و میزان سهم یا دسترسی آن ها به شرکت را اعلام کنید. در واقع مشخص کنید که مدیرعامل اصلی شرکت چیست و قانون با کی طرف است.

شما با داشتن مدارک لازم تقریبا کمتر از نیم ساعت می توانید اقدام به ثبت شرکت کنید و دیگر لازم نیست اداره ثبت شرکت را بالا و پایین کنید. غیر حضوری کردن خدمات ثبت شرکت از بزرگترین خدماتی بود که دولت می توانست در جهت رونق شرکت های اقتصادی و کوچک انجام دهد.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن