شرکت سهامی خاص چیست و چطور تشکیل می گردد؟

شرکت سهامی خاص چیست و چطور تشکیل می گردد؟

شرکت سهامی خاص چیست و چطور تشکیل می گردد؟

دو اصطلاح «سهامی عام» و «سهامی خاص» عباراتی هستند که پیش یا پس از نام خیلی از شرکت‌ها می‌شنویم. همان‌طور که می‌دانید شرکت سهامی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که سرمایه‌ی آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت سهام‌داران به مبلغ اسمی سهام آن‌ها که در شراکت مشخص شده است باز می‌گردد. شرکت‌های سهامی دارای دو نوع سهامی عام و سهامی خاص هستند که در این مطلب به توضیح حقوقی شرکت‌های سهامی خاص می‌پردازیم.

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت سهامی خاص به نوع از شرکت‌های سهامی گفته می‌شود که همه‌ی سرمایه‌ی آن به طور انحصاری توسط مؤسسانش تأمین می‌شود. در شرکت سهامی خاص مجمع عمومی تشکیل نمی‌شود و اساسا این روش برای شرایطی طراحی شده که تعداد شرکا کمتر هستند. به همین ترتیب تشریفات تشکیل این نوع از شرکت نسبت به سهامی عام کوتاه‌تر است. همچنین در حالت سهامی خاص، پذیره‌نویسی نیز صورت نمی‌پذیرد.

ویژگی‌های شرکت سهامی خاص

سرمایه‌ی اولیه‌ی شرکت سهامی خاص حداقل باید یک میلیون ریال (معادل صد هزار تومان) باشد. تعداد مدیران باید حداقل سه نفر باشد و تعداد سهامداران نیز نمی‌تواند از سه نفر کمتر باشد. برخلاف شرکت سهامی عام که سهام آن می‌تواند در بورس داد و ستد شود، قواعد نقل و انتقال سهام در حالت خاص محدودتر بوده و در بورس عرضه نمی‌شود. انتقال سهام در این حالت محدود و مشروط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی صاحبان سهام است. همچنین شرکت سهامی خاص نمی‌تواند اقدام به صدور اوراق قرضه کند.

در هنگام تشکیل این نوع از شرکت، تأمین حداقل سرمایه‌ای که بالاتر ذکر شد باید تماماً توسط موسسان تعهد شود و حداقل ۳۵ درصد از آن به حسابی که در بانک برای این منظور باز می‌شود واریز شود. در حالت سهامی خاص نیازی نیست شرکا مانند پذیره‌نویسان شرکت‌های سهامی عام ورقه‌ی تعهد سهم مشخصی را امضا کنند. این تعهد می‌تواند در قالب کتبی ساده به رشته‌ی تحریر در آید. برای آشنایی با نحوه افزایش سرمایه شرکت سهامی به مقاله مربطه مراجعه کنید.

تشکیل شرکت سهامی خاص

مراحل و تشریفات قانونی ثبت شرکت سهامی خاص که در ماده‌ی ۲۰ لایحه‌ی قانونی ۱۳۴۷ مقرر شده است به نسبت مختصرتر سات و در سه مرحله‌ی کلی امضای اساسنامه، تعهد سرمایه و انتخاب مدیران و بازرسان انجام می‌شود که در مقاله‌ی مربوط به ثبت شرکت سهامی خاص به طور کامل‌تر توضیح داده‌ایم.

امور مربوط به ثبت شرکت‌ها و نیز پبگیری‌های حقوقی بعدی آن جزئیاتی دارند که شاید با اطلاعات کلی انجام آن‌ها انجام شدنی نباشد یا منجر به خسارت‌ها یا هزینه‌های چند باره شود. به همین خاطر توصیه‌ی ما به شما آن است که این مراحل را با همراهی وکیلی که در این زمینه تخصص داشته باشد طی کنید. وکلای موسسه حقوقی تدبیر توسعه‌ی عرفان آماده‌اند تا به طور ویژه در زمینه‌ی ثبت شرکت و امور مربوط به آن مشاور و همراه شما باشند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403
دعاوی حقوقی و کیفری

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403

لایحه بودجه 1403 (مهمترین اصلاح دولت لایحه بودجه 1403) لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس اعلام وصول شد؛ کلیات این لای

ادامه خواندن
پلمپ دفاتر قانونی 1403
ثبت شرکت

پلمپ دفاتر قانونی 1403

پلمپ دفاتر قانونی 1403 من جمله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از ثبت انواع اشخاص حقوقی باید صورت پذیرد. شرکت ها پس از ثبت و نیز به صورت سالیان

ادامه خواندن
نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن