شرکت سهامی عام چیست؟

شرکت سهامی عام چیست؟

شرکت سهامی عام چیست؟

شرکت های سهامی عام را می توان یکی از مهمترین جنبه های اقتصاد امروز دنیا و البته ایران دانست. در واقع این شرکت ها به علت جذب سرمایه از جامعه و تبدیل نقدینگی خرد جامعه به عاملی برای توسعه اقتصادی اهمیت بالایی برای صنعت، تولید و تجارت می تواند داشته باشد. اما شرکت سهامی عام چیست؟

به طور کلی برای پاسخ به این سوال که شرکت سهامی عام چیست، بهتر است ابتدا با دو مفهوم شرکت و شرکت سهامی به صورت جداگانه آشنا شویم.

به طور کلی انسان از همان بدو خلقت متوجه شد که در این دنیا نمی تواند به تنهایی نیازهای اساسی خود را تامین کند. از این رو کم کم اولین همکاری نسل بشر با یک دیگر شکل گرفت. این همکاری در هر دوره ای از تاریخ به شکل های مختلف خودش را نشان داده است و در جنبه های مختلفی بروز کرده است. یکی از این جنبه ها مسلما اقتصاد و تجارت بوده است.

شرکت در واقع مجموعه ای از انسان ها هستند که با یک هدف تجاری و اقتصادی کنار یکدیگر جمع شده اند تا از نظر منابع به یک تجمیع مشخص رسیده و بر اساس این منابع تجمیع شده دست به کاری واحد بزنند. از این رو عملا شرکت متعلق به یک فرد خاص نیست. بلکه شرکت مجموعه ای از تخصص ها و منابع مختلف است که به خاطر یک هدف مشخص اقتصادی کنار یکدیگر جمع شده اند. شرکت انواع مختلفی دارد که شرکت سهامی یکی از آن ها محسوب می شود.

شرکت سهامی

همانطور که گفتیم شرکت بر اساس نوع منابع، نوع تجمیع افراد و نوع هدفی که دنبال می کند می تواند به انواع مختلفی تقسیم بندی شود. آن چیزی که امروز به دنبال آن هستیم، شرکت سهامی است.

در واقع مسئله اصلی که باعث شد شرکت ها به دسته های مختلفی تقسیم بندی شوند، داستان سنتی سود و ضرر بود. در واقع هر کسی که در یک شرکت حضور پیدا می کند و اصطلاحا تبدیل به یک شریک تجاری می شود باید بداند که در هر سود و در هر ضرر چه سهمی دارد. یکی از راه های مشخص کردن این موضوع، استفاده از مفهومی به نام سهام است.

در واقع طبق تعریف، هر فرد حاضر در شرکت بر اساس آورده مالی صاحب تعداد مشخصی سهم خواهد شد. بعد از این هر نوع سود و ضرر بر اساس واحد سهام خواهد بود. به طور مثال اگر هر سهم را یک تومان در نظر بگیرید، فردی با آورده هزار تومان هزار سهم می برد و فردی که آورده ده هزار تومانی داشته، ده هزار سهم می برد. حال اگر شرکت به ازای هر سهم سودی برابر با ۲ تومان تولید کند، فرد اول دو هزار تومان و فرد دوم ۲۰ هزار تومان سود خواهد بود. این نوع شرکت در مورد مسئولیت های قانونی نیز بر اساس تعداد سهام تصمیم گیری می کند و قانون بر اساس تعداد سهم سراغ شرکای اقتصادی می رود. شرکت سهامی، یکی از مطرح ترین و البته پرکاربردترین شرکت ها در سطح جهان و ایران محسوب می شود.

سهام عام پیست ؟

سوال اصلی شرکت سهامی عام چیست؟

اما سوال ابتدایی ما این بود که شرکت سهامی عام چیست؟ در واقع شرکت سهامی بر اساس جذب سرمایه می تواند به دو دسته عام و خاص تقسیم بندی شود. در دسته خاص افراد به صورت محدود و مشخص وارد شرکت می شوند. در حالی که در سهامی عام، جذب سرمایه از عموم مردم صورت می گیرد.

در واقع در پاسخ سوال شرکت سهامی عام چیست می توان اینگونه بیان کرد وقتی فعالیت اقتصادی وجود دارد که نیاز به سرمایه بالایی دارد و این سرمایه با استفاده از تجمیع سرمایه چند نفر جمع نخواهد شد، می توان شرکتی تاسیس کرد تا بر اساس جذب سرمایه خرد اما در تعداد بالا این نیاز مالی تامین شود.

بنابراین می توان به این نتیجه رسید که تمامی شرکت ها و صنایعی که در بازار بورس و فرابورس حضور دارند همه و همه در دسته شرکت های سهامی عام هستند. زیرا خریدار و فروشنده سهام های این شرکت های افراد عام جامعه و سرمایه های خرد می باشد. البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که خود صاحبان شرکت باید سهامدار عمده آن محسوب شوند. این گونه شرکت می تواند علاوه بر جذب سرمایه، از ثبات مدیریتی نیز برخوردار شود.

نگاه مستقیم قانون

در بالا با پاسخ سوال شرکت سهامی عام چیست؟ به طور کلی آشنا شدیم. اما مسئله این است که چون این شرکت ها عملا دست به جذب سرمایه از عموم جامعه می زند، نگاه قانون روی آن ها بسیار شدید تر و محسوس تر است. معمولا این قوانین به نوعی تدوین شده است که کمترین کلاهبرداری ها توسط این شرکت ها صورت بگیرد. در واقع قانون به دنبال این است که عملا اعتماد مردم به شرکت های سهامی عام از بین نرود. زیرا همانطور که در ابتدا گفتیم این شرکت ها اهرم خوبی برای جذب نقدینگی و تزریق آن به صنعت و تولید محسوب می شود، پس حفظ اعتماد مردم اهمیت دارد.

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن