ضوابط قانون کار ایران در خصوص کودکان و نوجوانان مشغول به کار

ضوابط قانون کار ایران در خصوص کودکان و نوجوانان مشغول به کار

ضوابط قانون کار ایران در خصوص کودکان و نوجوانان مشغول به کار

یکی از مسائلی که گریبان‌گیر جامعه‌ی کار و کارگری کشورمان است، موضوع کودکان کار و نوجوان کار است. اتفاقی غم‌انگیز است اما حتی در خیابان‌های پایتخت هم می‌بینیم که کودکان مشغول فروش فال و گل و حتی جمع کردن زباله از سطل‌های آشغال هستند و این یعنی دیگر این موضوع به کوره‌های آجرپزی حاشیه شهرها محدود نیست. اما قانون کار در این باره چه می‌گوید و سن کار را چطور تعریف می‌کند

مبحث پنجم قانون کار ایران (مواد ۷۹ تا ۸۴) قواعدی را در خصوص سن کار و شرایط به کار گماردن افراد زیر ۱۸ سال بیان می‌کند. در ادامه به مختصری از این موارد می‌پردازیم.

نخستین ماده‌ی این مبحث بیان می‌کند که اساساً به کار گرفتن افراد زیر ۱۵ سال تمام ممنوع است. در موارد بعدی برای کار کردن نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ سال نکاتی را بیان می‌کند اما تا همین‌جا متوجه می‌شویم به کار گیری کودکان و پدیده‌ی «کودک کار» غیر قانونی بوده و کارفرمای این کودکان مرتکب جرم شده‌اند.

در ادامه این قانون به کارگرانی که سنشان بین ۱۵ تا ۱۸ سال اشاره می‌کند. این سن از افراد «کارگر نوجوان» نامیده می‌شوند و در بدو استخدام می‌بایست توسط سازمان تأمین اجتماعی مورد آزمایش‌های پزشکی قرار گیرند. این آزمایش‌ها باید سالی یک بار تکرار شده و مدارک مربوط به آن در پرونده‌ی استخدامی نگهداری شود. همچنین ساعات کار این کارگران باید نیم ساعت کمتر از افراد معمول باشد که ترتیب استفاده از این امتیاز با توافق کارگر و کارفرما مشخص می‌گردد. ارجاع هر نوع کار اضافی و کارهای شیفت شب، حمل بار با دست و اعمال سخت و زیان‌آور و خطرناک به این قشر ممنوع است.

در خصوص مادران هم پیش از بحث سن کار صحبت شده است. ماده‌ی ۷۸ قانون کار مقرر کرده است که کارگاه‌هایی که دارای کارگر زن هستند، باید به مادران شیرده تا پایان دو سالگی فرزندشان پس از هر سه ساعت کار نیم ساعت فرصت شیر دادن بدهند و این زمان جزء ساعات کارشان محاسبه شود. افزون بر این کارفرما موظف است متناسب با تعداد کودکان و گروه سنی آن‌ها، مراکزی نگهداری آن‌ها را از قبیل شیرخوارگاه و مهدکودک تدارک ببیند.

با احتساب این موضوعات مشخص است که استفاده از کودکان به صورت کلی ممنوع است و نوجوانان نیز در بسیاری از مشاغلی که به صورت روزمره می‌بینیم (همچون برخی از کارهای عمرانی) نباید مشغول باشند. در صورتی که در خصوص ضوابط قانون کار و متون قراردادهای استخدامی نیاز به مشاوره‌ی حقوقی دارید، کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی تدبیر توسعه‌ی عرفان آماده راهنمایی و کمک به شما هستند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن