علائم تجاری ممنوع و غیرقابل ثبت کدامند؟

علائم تجاری ممنوع و غیرقابل ثبت کدامند؟

علائم تجاری ممنوع و غیرقابل ثبت کدامند؟

ثبت نام تجاری را از هر منظری بررسی کنیم به نفع کسب و کار و اعتبار محصولات آن برند است. اما به محض ورود به پروسه‌ی ثبت برند افراد تازه متوجه سختی این کار و فراز و نشیب‌های حقوقی مطرح در آن می‌شوند. به همین خاطر لازم است آگاهی حقوقی خود را در برخی از مسائل مربوط به برندینگ بالا ببریم.

پیش از این توضیح دادیم که چه نام‌هایی قابلیت ثبت به عنوان برند را دارا هستند. در این مقاله تلاش می‌شود علائم و کلماتی را که امکان ثبت آن‌ها به عنوان برند ممکن نیست بشناسیم. به موجب قانون، ثبت موارد زیر به عنوان علامت تجاری ممنوع است:

  1. آرم‌های متعلق به دولت ایران (به طور مثال علامت هلال احمر)
  2. پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی
  3. پرچم‌های منتسب به دولت و کشور و نیز پرچم‌های منع شده توسط دولت ایران
  4. علامت تجاری موسسات و نهادهای رسمی مانند صلیب سرخ و هلال احمر، وزارت‌خانه‌ها و … .
  5. علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.
  6. کلمات و عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی کشور باشد.
  7. واژه‌های عام (همچون ساختمان) و واژه‌های توصیف‌کننده (مانند ترش) قابلیت ثبت به شکل تنها را ندارند.
  8. علائمی که سعی در گمراهی و فریب داشته باشند و باعث تصور نادرست مصرف‌کنندگان شود قابل ثبت نیست.

همان‌طور که مشخص است موارد بالا تلاش دارد نظمی عمومی را بر نوع نام‌هایی که ثبت می‌شوند برقرار کند و نیز امکان سواستفاده از نام‌های رسمی و دولتی را از افراد سلب کند. البته موارد محدود کننده‌ی دیگری هم هستند که مستقیما مربوط به برندهای دیگر می‌شوند. از جمله‌ی این موارد می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • اگر علامت مورد نظر به علامت تجاری دیگری چنان شبیه باشد که خدمات و کالایشان قابل تمایز از هم نباشد، ثبت نمی‌شود.
  • علامت یا نام نجاری که عینا یا به طرز گمراه‌کننده‌ای مشابه یا ترجمه علامت یا عنوان برندی برای همان نوع کالا و خدمات اما متعلق به دیگری باشد، رد می‌شود.
  • عین نشانی که پیش از این به نام فردی دیگر ثبت شده یا تقاضای ثبت آن زودتر از تقاضای شما وصول شده باشد، قابل ثبت نیست.

البته باید توجه داشت همه‌ی نکات مطرح در ثبت برند به آنچه در این مطلب خواندید محدود نمی‌شود. اگر قصد ثبت علامت تجاری دارید بهتر است حتما با وکلای تخصصی این زمینه مطرح کنید تا قدم‌های این کار را با اطمینان بردارید. وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان آمادگی دارند تا به طور تخصصی همراه و یاور شما در مراحل آغازین تا مراحل پایانی ثبت نام تجاری باشند. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره رایگان تلفنی، با ما در تماس باشید.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن