نحوه تغییر نام شرکت چگونه است؟

نحوه تغییر نام شرکت چگونه است؟

نحوه تغییر نام شرکت چگونه است؟

اعتبار هر شرکت و موسسه‌ای به اسم آن است به همین دلیل است که ادارات ثبت شرکت، حساسیت زیادی برای تایید اسم شرکت دارند. داشتن این اسم به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا از هر گونه شرکت حقوقی و تجاری متمایز شود. البته همانطور که گفتیم شما برای انتخاب نام شرکت نیز موظف به رعایت قوانین هستید. این قوانین حتی در زمینه تغییر نام شرکت نیز اهمیت بسیاری دارند و در صورتی که به این مسائل اهمیتی داده نشود، ممکن است مشکلات زیادی برای شرکت و اعتبار شما ایجاد شود.

به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم در هنگام انتخاب یا تغییر اسم شرکت از افراد متخصص و وکلای حقوقی آشنا با این حوزه کمک بگیرید تا در کمترین زمان ممکن و بدون کوچک‌ترین اشتباهی به خواسته خود برسید. در ادامه با شرایط و روش‌های انجام این کار آشنا می‌شوید.

نحوه تغییر نام شرکت

برخی از مواقع بعد از ثبت شرکت، اعضا و هیات مدیر تصمیم به عوض کردن و تغییر نام شرکت می‌گیرند البته که این تغییر اسم شرکت تنها با داشتن دلایل موجه امکان پذیر است. همچنین برای این تغییر ملزم به رعایت قوانین مربوط به این زمینه هستند. به عبارتی دیگر شما مدت زمانی که برای ثبت اسم شرکت طول کشید برای این تغییر اسم نیز اتفاق می‌افتد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این باره بدانید آشنایی با شرایط و روند تغییرات است، چرا که کوچک‌ترین مورد اشتباهی می‌تواند برای شما دردسر ساز شود و روند پیگیری پرونده شما را به تاخیر بیندازد.

تغییر دادن اسم برای همه شرکت‌هایی که در اداره ثبت شده‌اند و مایل به عوض کردن نام مجموعه خود هستند امکان پذیر است. لازم به ذکر است تنها نام شرکت تغییر پیدا می‌کند و دیگر مشخصات از جمله تاریخ ثبت و … تغییری نخواهند کرد.

تغییر نام شرکت بصورت آنلاین و رایگان و فوری

مراحل تغییر اسم شرکت

اولین مرحله برای تغییر نام شرکت، بعد از گرفتن تصمیم نهایی در این باره مراجعه با سامانه ilenc.ir برای بررسی نام جدید شرکت است. به کمک این سایت می‌توانید بررسی کنید که نام انتخابی شما قبلا توسط شخص حقوقی یا حقیقی انتخاب شده است یا نه. لازمه بدانید انتخاب یک اسم جدید باید مطابق با قوانین کشور و مورد تایید اداره سازمان ثبت شرکت‌ها باشد. در صورتی که انتخاب اسم ممکن بود، باید مراحل دیگری را برای تغییر اسم شرکت دنبال کنید.

  • برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده
  • تنظیم کردن صورتجلسه در مجمع و امضا کردن آن توسط کلیه سهامداران
  • ثبت کردن صورتجلسه در اداره ثبت
  • ارسال کردن صورتجلسه و برگه‌های پذیرش سامانه از طریق باجه‌های پستی
  • دریافت کردن آگهی تغییرات
  • درج کردن آگهی در یک روزنامه رسمی

قوانین تغییر دادن نام شرکت

  • نام انتخابی باید کاملا فارسی باشد
  • نام انتخابی نباید قبلا توسط شخص دیگری انتخاب شده باشد
  • در صورتی که در نام شرکت شما عدد وجود دارد، نام باید به حرف نوشته شود و عدد ریاضی قابل قبول نیست
  • استفاده از کلمات و حروف انگلیسی به صورت pvc قابل قبول نیست
  • نام باید دارای سه بخش باشد
  • استفاده از نام افراد معروف مانند دانشمندان
  • رعایت قواعد انتخاب نام. برای مثال در صورتی که شرکت شما نسبی است، اسم یکی از شرکا باید در اسم شرکت نوشته شود.
  • از دیگر مواردی که در انتخاب اسم شرکت تاثیر دارد، برندسازی بر اساس آن اسم است. نام شرکت باید به نحوی باشد که مخاطب بعد از شنیدن با آن ارتباط برقرار کند و برای همیشه در ذهن او بماند.

تغییر نام دادن شرکت با داشتن مسئولیت محدود

برای تغییر نام شرکت با مسئولیت‌های محدود شرایطی وجود دارد. اگر پس از تعیین نام شرکت تصمیم به تغییر نام گرفتید ، تصمیم باید توسط اعضای هیات مدیره و مجمع عمومی شرکت هماهنگ و تأیید شود. تغییر نام پس از ثبت شرکتی با مسئولیت محدود باعث تغییر شناسه ملی شرکت و شماره ثبت شرکت نمی‌شود بلکه فقط باعث تغییر اسم شرکت می‌شود. برای انجام این کار در این نوع از شرکت‌ها در ابتدا باید صورتجلسه‌ای برای مجمع عمومی تنظیم شود و توسط هیات مدیره امضا شود.

بعد از انجام این مراحل یکی از اعضا یا وکیل مورد تایید هیات مدیره باید با داشتن مدارک لازم به اداره ثبت مراجعه کند و با انتخاب کردن نام جدید به اداره ثبت مراجعه کند. لازم به ذکر است نام انتخابی جدید ممکن است در همان ابتدا تایید نشود  برای مثال نام‌های خاص و دو سیلابی شانس کمتری برای تایید دارند.

شرایط تایید شدن نام جدید

برای اینکه تغییر نام شرکت انجام شود، شرایط خاصی را برای انتخاب نام شرکت باید در نظر بگیرید. این شرایط شامل موارد زیر می‌شود.

  • نام انتخابی حتما باید فارسی باشد و ریشه عربی یا انگلیسی نداشته باشد
  • نام باید دارای سه سیلاب باشد در غیر این صورت تایید نمی‌شود. البته اگر اسمی دو سیلابی بود و خاص و هیچ مشابهی وجود نداشت می‌توان آن را تایید کرد.
  • مشابه اسم جدید نباید ثبت شده باشد.
  • استفاده از کلمات ممنوعه در اسم مثل ایران، کلمات دولتی و …

در صورتی که تمام شرایط برای تغییر دادن اسم و انتخاب نام جدید را داشته باشید و رعایت کنید می‌توانید سایر مراحل خود را پیگیری کنید.

انتخاب نام شرکت

چه مدارکی برای تغییر نام نیاز است؟

  • برای تغییر نام شرکت باید اطلاعات فردی همه شرکا و میزان سهام آن‌ها مشخص باشد
  • صورت جلسه‌ای مبنی بر تغییر اسم شرکت تنظیم و ارائه شده باشد
  • در صورتی که شرکت دارای سهامی خاص است، باید لیستی از سهامدارانی که در جلسه بوده‌اند ارسال شود

چه کسی می‌تواند اقدام به تغییر نام کند؟

برای تغییر نام شرکت یکی از اعضای هیات مدیره شرکت می‌تواند بعد از انجام دادن مراحل آنلاین و پرداخت هزینه‌ها به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کند و پروسه تغییر اسم را انجام دهد. همچنین در صورت نداشتن وقت یا اطلاعات کافی می‌توانید از موسسه‌های حقوقی و وکلای مجرب برای انجام این کار کمک بگیرید.

چرا موسسه عرفان

موسسه حقوقی عرفان با داشتن سال‌ها تجربه در حوزه مسائل حقوقی و اداری بهترین گزینه برای کمک گرفتن است. این مجموعه از بهترین وکلای رسمی و پایه یک دادگستری تشکیل شده است و به شما برای انجام دادن و پیگیری پروسه تغییر نام شرکت در زمان کوتاه و بدون کوچک‌ترین اشتباه کمک می‌کند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی در این زمینه با مشاوران حقوقی این موسسه در ارتباط باشید.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن