نحوه ثبت شرکت چگونه است؟

نحوه ثبت شرکت چگونه است؟

نحوه ثبت شرکت چگونه است؟

یکی از مهم ترین و اساسی ترین مواردی که معمولا سهامداران و موسسان یک شرکت باید به آن توجه داشته باشند، نحوه ثبت شرکت می باشد. بر اساس تعاریفی که در قانون کشور ما ارائه شده است باید گفت که شرکت ها معمولا از اجتماع ۲ یا چندین نفر ( بیش از ۲ نفر) بوجود می آیند و اصلی ترین عاملی که باعث دوام شراکت میان آنها میگردد، هدف مشترک یا همان خواسته ی واحد است.

پس به خوبی میتوان از چنین تعریفی این موضوع را دریافت کرد که ملاک در تشکیل یک شرکت، قصد و نیت افرادی است که برای تاسیس آن اقدام کرده اند. اما نکته اساسی و قابل توجهی که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد آن است که تنها قصد و نیت واحد برای تشکیل یک شرکت کافی نمی باشد و باید به نحوه ی ثبت شرکت نیز توجه کرد و موسسان ان سریعا اقدامات قانونی را برای ثبت شرکت انجام دهند.

بنابراین می توان گفت که ثبت شرکت آخرین و نهایی ترین قسمت از مراحل ثبت شرکت به حساب می آید. بر اساس ماده ۹۵ قانون تجارت باید به این موضوع اشاره کرد که سهامدارانی که اقلاً یک پنجم سهام شرکت را مالک باشند حق دارند که دعوت صاحبان سهام را برای تشکیل مجمع عمومی از هیات‌مدیره خواستار شوند و هیات مدیره باید حداکثر تا بیست روز مجمع مورد درخواست را با رعایت تشریفات مقرره دعوت کند در غیر این صورت‌درخواست‌کنندگان می‌توانند دعوت مجمع را از بازرس یا بازرسان شرکت خواستار شوند و بازرس یا بازرسان مکلف خواهند بود که با رعایت تشریفات‌مقرره مجمع مورد تقاضا را حداکثر تا ده روز دعوت نمایند.

روش های ثبت شرکت

نکاتی در مورد نحوه ثبت شرکت

مسلما قبل از آنکه بخواهیم در مورد نحوه ثبت شرکت صحبت کنیم باید در ابتدا با مراحل تشکیل یک شرکت آشنا شویم تا در نهایت بتوانیم شرکت مربوطه را به ثبت برسانیم. توجه داشته باشید که شکل گیری شراکت معمولا باید بین ده نفر یا افرادی بیش از دو نفر اتفاق بیفتد. شرکت اختیاری معمولا باید تمامی مراحل زیر را طی کند تا به ثبت برسد:

۱.      انعقاد قرارداد باید بین دو یا چند نفر انجام گیرد و این انعقاد قرارداد باید در خصوص شراکت با میل باشد و اراده و رغبت شرکاء در آن وجود داشته باشد.

۲.      پس از آنکه یک شرکت تشکیل شود و مراحل آن طی شود، معمولا ترکیب و امتزاج اموال شرکا با یکدیگر اتفاق می افتد و هیچ کس نمی تواند سهم خود را در شرکت بصورت جداگانه و شخصی قرار دهد و در سور و ضرر کل شرکت سهیم نشود.

۳.      پذیرش ارادی یک شیء (مال) به عنوان اجرت یا حقوق مالکانه مشترک شرکاء نیز جزء آن دسته از مواردی است که رعایت آن کاملا ضروری است.

شرایط صحت قراردادها چیست

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است اکنون برای بسیاری از افراد پیش آید آن است که شرایط صحت قراردادها دقیقا چیست و از کجا میتوان این موضوع را تشخیص داد که در یک شرکت قراردادها به صورت صحیح منعقد شده اند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که موارد زیر ملاک صحت تمامی قرارداد ها در یک شرکت به حساب می آیند ( حتی قرارداد تاسیس یک شرکت):

  • طرفین قرارداد باید قصد و رضایت داشته باشند و این قصد و رضایت نیز کاملا اختیاری باشد و به صورت اجباری نباشد.
  • طرفین قرارداد باید کاملا اهلیت داشته باشند و صلاحیت آنها مورد تایید قرار گرفته باشد. اکنون ممکن است این سوال نیز ذهن افراد را به خود مشغول کند که اهلیت داشتن دقیقا به چه معنا است در موارد حقوقی اهلیت داشتن به معنای آن است که اشخاص توانایی تصمیم گیری و تشخیص صحیح از غلط را داشته باشند.

مراحل و نحوه ثبت شرکت

۱.      اولین و ابتدایی ترین مرحله نحوه ثبت شرکت آن است که موضوع شرکت انتخاب شود. توجه داشته باشید که موضوع شرکت دقیقا باید مطابق با همان هدفی باشد که شرکت در ان جهت تاسیس شده است. از طرفی دیگر نیز موضوع شرکت باید کاملا مشروع باشد و با مبانی عقلانی نیز تطابق داشته باشد، در غیر این صورت امکان ابطال آن از جانب قانون وجود دارد.

۲.      دومین مرحله از مراحل ثبت شرکت آن است که نوع شرکت تعیین شود. بر اساس ماده ۲۰ قانون تجارت، شرکتهای تجارتی بر هفت قسمت هستند:

  • شرکت سهامی.
  • شرکت با مسئولیت محدود.
  • شرکت تضامنی.
  • شرکت مختلط غیر سهامی.
  • شرکت مختلط سهامی.
  • شرکت نسبی.
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف

۳.      پس از آنکه نوع شرکت انتخاب شد باید به سراغ ان برویم که نوع سرمایه ی شرکت را تعیین کنیم. همانطور که میدانید سرمایه هر شرکت جز مهم ترین منابع مالی آن محسوب می شود و بدون وجود سرمایه، تشکیل یک شرکت امر غیر ممکنی است و به همین دلیل نیز توصیه می گردد برای تعیین نحوه ی ثبت شرکت حتما باید نوع سرمایه ی آن مشخص شود.

۴.      مدت فعالیت شرکت نیز باید مشخص شود بر اساس ماده ۸۳ قانون تجارت هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه را در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده قرار داده و مسلم است که مدت شرکت نیز یکی از موارد مذکور در اساسنامه است. از این جهت مجمع عمومی می تواند مدت را تمدید و یا این که به ملاحظاتی مدت شرکت را تقلیل دهد.

۵.      اقامتگاه شرکت و یا همان مرکز اصلی فعالیت های شرکت نیز باید مشخص شود.

 

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن