نکات حقوقی عقد قراردادهای کاری

نکات حقوقی عقد قراردادهای کاری

نکات حقوقی عقد قراردادهای کاری

یکی از قراردادهایی که هر کارفرما و کارمند یا کارگری و کارپذیری با آن درگیر می‌شود قراردادهای کاری و استخدامیست. چه بخواهید در جایی استخدام شوید یا کاری را بپذرید و چه در مقام کارفرما بخواهید فرد یا افرادی را در یک پروژه به کار گیرید لازم است نکات حقوقی این نوع قراردادها را بدانید. گاهی اوقات یک کلمه می‌تواند آینده‌ی توافقان را تغییر دهد.

به چه قراردادی، قرارداد کار گفته می‌شود؟

قرارداد، توافق بین دو یا چند شخص برای ایجاد آثار حقوقی است. قراردادها اصولاً به دو صورت شفاهی و کتبی به همراه دو شاهد اتفاق می‌افتند؛ اما در این بین قراردادهای کتبی از سندیت بیشتری برخوردار است.

قرارداد کار و استخدام نیز به توافقی می‌گویند که بین یک شخص با یک یا چند شخص حقیقی، شرکت (حقوقی) یا نهادها و سازمان‌ها به جهت انجام کار و وظیفه‌ای در مدت زمانی معین صورت می‌گیرد.

قراردادهای استخدام طبق قانون کار منعقد می‌شوند و این نوع قراردادها با عناوین مختلفی مانند قرارداد کار، قرارداد استخدام، قرارداد کار موقت، قرارداد کار دائم و… نام‌گذاری می‌شوند. البته به جهت رعایت اصول قرادادنویسی بهتر است قراردادها در حضور یک وکیل امضا شوند.

نکات حقوقی مورد توجه در قراردادهای کار

  • اولین موضوعی که باید در امضای هر قراردادی مورد توجهتان باشد، خواندن کامل متن آن است. چه مشغول افتتاح حساب در بانک هستید و چه قرارداد استخدامتان را امضا می‌کنید، حوصله کنید، متن توافق را بخوانید و عادت بد نخوانده امضا کردن را کنار بگذارید!
  • موضوع قرارداد باید به روشنی در ابتدای آن شرح داده شود. اگر در بستر اجرای قرارداد به اختلافی برخورد کنید، دادگاه اولین قسمتی که به آن توجه خواهد کرد “موضوع قرارداد” است. پس باید در قسمت موضوع قرارداد، به صورت دقیق و کامل توضیح دهید که در مدت قرارداد چه کارهایی را باید انجام دهید و کار شما دقیقاً چیست؟
  • بند مدت زمان قرارداد هم از آن موارد مهم است. اگر قرارداد کاری شما دائمی است، لازم است این موضوع به وضوح نوشته شود. قرارداد دائمی یا پیوسته به حالتی گفته می‌شود که زمان فسخ قرارداد کار تنها زمانی باشد که کارمند استعفا دهد و یا با دلایلی که در قانون کار موجه باشد، اخراج شود. در غیر این حالت اگر مدت مشخصی برای همکاری در نظر گرفته شده است (مثلا اگر حالت پروژه‌ای مد نظر است، ولو این که چند سال باشد)، می‌بایست زمان شروع و پایان کار به دقت ذکر شود.
  • مبلغ قرارداد و موضوع بیمه هم نکته‌ی دیگریست که باید در کانون توجه باشد. اولا باید وجه مالی کار مشخص شود که چه میزان حقوقی در نظر گرفته شده و این مبلغ در چه تاریخی و به چه حسابی واریز می‌شود. همچنین باید کارپذیر دقت داشته باشد که اگر توافق بر بیمه شدن وی است، این مهم باید نوشته شده و حتی محل پرداخت حق بیمه مشخص شود. گنگ بودن وضعیت بیمه منشأ بسیاری از اختلافات درباره‌ی سابقه بیمه‌ی کارپذیر و … است.

در مطالب بعدی نکات دیگری از قراردادهای استخدامی و کاری را خواهیم گفت. در نظر داشته باشید اگر می‌خواهید قرارداد مهمی را به عنوان کارفرما یا کارپذیر بنویسید حتما لازم است با یک وکیل خبره در خصوص متن آن مشورت کنید. بسیاری از سوء تفاهم‌های مدیریت منابع انسانی با قراردادهای محکم و دقیق قابل پیشگیری است. در این خصوص می‌توانید از وکلای موسسه‌ی حقوقی تدبیر توسعه‌ی عرفان مشاوره‌ی حقوقی دریافت کنید.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403
دعاوی حقوقی و کیفری

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403

لایحه بودجه 1403 (مهمترین اصلاح دولت لایحه بودجه 1403) لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس اعلام وصول شد؛ کلیات این لای

ادامه خواندن
پلمپ دفاتر قانونی 1403
ثبت شرکت

پلمپ دفاتر قانونی 1403

پلمپ دفاتر قانونی 1403 من جمله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از ثبت انواع اشخاص حقوقی باید صورت پذیرد. شرکت ها پس از ثبت و نیز به صورت سالیان

ادامه خواندن
نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن