همه چیز درباره مقوله نظامنامه ثبت شرکت چیست؟

همه چیز درباره مقوله نظامنامه ثبت شرکت چیست؟

همه چیز درباره مقوله نظامنامه ثبت شرکت چیست؟

آیا می دانید نظامنامه ثبت شرکت چیست و دربرگیرنده چه قوانینی می شود؟ هر دستگاه دولتی و غیر دولتی که پایه گذاری و تاسیس می شود نیاز به طراحی قوانین خاص و ویژه ای است. این قوانین در هر شرکت و نظامی تا حدودی متفاوت هستند. نظامنامه مطابق قانون تجارت تنظیم می شود و آیین نامه ای است که قوانین داخلی شرکت را تعیین می کند. شرکت ها برای اینکه به ثبت برسند باید تحت نظارت و مطابق با قوانین نظامه نامه باشند. در سال ۱۳۱۰ این قوانین مشخص شد و با ۳۴ ماده برای شرکت تعیین گردید.

به طور کلی شرکت ها از اجتماع چند فرد حقیقی و یا حقوقی تشکیل می شود که هدف آن ها کسب سود از انجام فعالیت های تجاری است. انواع این شرکت تجاری شامل شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت مختلط سهامی و شرکت مختلط غیر سهامی می باشد و همه آن ها باید به ثبت برسند. پس تا زمانی تحت نظارت نظام نامه نباشد شرکت ثبت نخواهد شد.

مشخصات نظامنامه ثبت شرکت چیست؟

شاید شرکت های تجاری با اینکه نظامنامه ثبت شرکت چیست و مختص چه شرکت هایی است اطلاعات کافی نداشته باشند. به طور کلی چه شرکت داخلی باشد و یا اینکه شرکت خارجی بخواهد در ایران شعبه بزند باید حتما مطابق با آیین نامه نظامه نامه عمل کند. محتوای اصلی این آیین نامه شامل اطلاعات کلی در مورد قوانین مرتبط با ثبت و تاسیس شرکت های داخلی و خارجی، نحوه انتشار آگهی های ثبتی، چگونگی دریافت مدارک و مستندات قانونی می باشد.

به طور مثال مواردی که مرتبط با اداره و احداث شرکت است باید در نظامنامه ثبت یکی از این موارد مکان شرکت باشد و محل آن ذکر می شود. همچنین اساسنامه در اداره ثبت و یا دفتر اسناد رسمی ثبت می شود‌. شرکت در هر مکانی که باشد در اداره ثبت شرکت در همان محل ثبت می شود‌.

شاید برای بیشتر افراد این سوال پیش بیاید که اگر در مکانی که اداره ثبت شرکت ها شعبه ای فعال نداشته باشد ثبت می تواند در دفتر اسناد رسمی انجام می شود و اگر دفتر اسناد رسمی هم وجود نداشته باشد ثبت در دفتر دادگاه بدوی یا صلحیه با رعایت مقررات انجام می شود. با این شرایط در نظامنامه ثبت شرکت دستورالعمل هایی وجود دارد که تعیین می کند که هر شرکتی مجاز است در اداره ثبت شرکت ها، دفتر اسناد رسمی یا در دادگاه ثبت شود و این مورد را به صورت واضح تعیین می کند.

تاریخچه نظامنامه ثبت شرکت چیست؟

برای اینکه بدانیم تاریخچه نظامنامه ثبت شرکت چیست و مقررات آن چگونه و چه زمانی به ثبت رسید. احداث شرکت یک موضوع مهم و اساسی است و نمی توان با چند مرحله ساده و بدون رعایت قوانین فعالیت تجاری خاصی را شروع کرد. هر چند که ممکن است احداث یک شرکت برای فعالیت خدماتی، آموزشی و … باشد اما در هر صورت بعد از تصویب این اساس نامه لزوم اجرایی آن هم بیشتر شد. در خرداد ماه سال ۱۳۱۰ برای جهت بخشیدن به ثبت شرکت های تجاری و نحوه اجرای مقررات این شرکت ها این اساسنامه تصویب شد.

این اساسنامه حاوی ۳۴ ماده است که با توجه به شرایط زمان بعضی از آن ها جایگزین موارد دیگر و یا کلا اصلاح گشته اند‌. به طور مثال در سال ۱۳۹۸ در روز دهم مهرماه رئیس جمهور به اصلاح موارد نظامه نامه پرداخت و در پی این اصلاح مقرر شد که شرکت های تجاری از این قابلیت برخوردار شدند که با یکدیگر ادغام شوند.

به طور مثال طبق موارد این اساسنامه شرکت های تازه تاسیس شده که فعالیت آن ها به صورت اینترنتی و در قالب دنیای مجازی است و از آنجا که مسئولیت این شرکت ها بسیار گسترده و عظیم است و در این راستا شرکت هایی هم هستند که با مسئولیت محدود تشکیل شده اند. این شرکت ها می توانند برای اینکه در بازار پذیرفته شوند می توانند به شرکت سهامی یا شرکت سهامی خاص تبدیل حالت دهند

نزام نامه ثبت شرکت بهمراه دانلود رایگان نضام نامه

موضوعات مندرج در نظامنامه ثبت شرکت چیست؟

جدای از تعریف و تاریخچه بیان شده در مورد اینکه نظامنامه ثبت شرکت چیست نیاز است تا به طور کامل و جامع به بررسی موضوعات مندرج در این نظام نامه می پردازیم چون این موضوعات کاملا مواردی هستند که شرکت های در حال تاسیس باید رعایت کنند. این موضوعات به طور خلاصه شامل موارد زیر است که برخی از آن ها ملغی و اصلاحی هستند.

  • یکی از موارد چگونگی ثبت شرکت های خارجی و داخلی و از همه مهمتر ثبت نوع فعالیت این شرکت ها می باشد.
  • شرکت های خارجی که قصد ثبت شعبه در کشور را دارند کلا تمام شرایط و نحوه ثبت شعب ذکر شده است.
  • در ثبت شرکت های خارجی خصوصیت اظهارنامه، شعب آن و اینکه افرادی که قصد تاسیس شعب را دارند و در واقع نماینده هستند آورده می شود.
  • درج کردن مشخصات آخرین بیلان شرکت خارجی
  • اوراق مرتبط با شرکت های خارجی باید به فارسی ترجمه شده باشد و همچنین مقررات مرتبط با ثبت و نوع اداره این نوع شرکت ها بیان شده باشد بعضی از این موارد از قبیل:
  1. نام کامل شرکت
  2. مرکز اصلی شرکت
  3. تابعیت شرکت
  4. نوع شرکت چه از نوع سهامی خاص، عام، ضمانتی و مختلط و غیره
  5. مقدار سرمایه ی شرکت در تاریخ تقاضا
  6. آدرس صحیح آن،  و … هستند که تمامی آن ها باید به فارسی ترجمه و ثبت گردند.
  • اگر شرکت توسط اداره ثبت اسناد ثبت شده باشد رسید آن در اساسنامه آورده شده است.
  • خلاصه ای از اساسنامه شرکت درج شده است…
  • نحوه انتشار آگهی در روزنامه های رسمی درج شده است.
  • برای شرکت های ایرانی موضوع ثبت و مهلت آن بیان می شود.
  • مراجعه به دفاتر ثبت شرکت ها در برگیرنده ی قوانینی است که در اساسنامه این قوانین مشخص می شود.
  • نحوه انجام فعالیت های شرکت بیمه عمر از قبیل شرکت های ایرانی و شرکت های خارجی در ایران
  • بیان کردن مقررات مرتبط با حق ثبت انواع شرکت ها
  • قوانین و مقررات مرتبط با شرکت های فرعی

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن