ایزدبانوی عدالت

ایزدبانوی عدالت

ایزدبانوی عدالت

بانوی دادگستر

الهه یا ایزدبانوی عدالت‌ (جاستیتیا، یا یوستیتیا) از اساطیر رومی است که ما به اشتباه در زبان فارسی به آن فرشته عدالت میگوییم.

این ایزدبانو معمولا را معمولا به صورت مجسمه و زینتی برای دادگستری‌های سراسر جهان دیده‌ایم.

که ترازو و شمشیری در دست و چشم‌بندی بر چشم دارد، که اختلاطی از ایزدبانوان روم و یونان است. چشم‌بند را از فورتونای رومی و شمشیر را نمسیس الهه‌ی نیک و بد یونان وام‌دار است.

اما چرا چشم‌بند؟

این چشم‌بند که از سده پانزدهم برای ایزدبانوی عدالت تعبیه شده، نمادی از بی‌طرفی است، یه این معنا که او با چشمان بسته و گوش‌های شنوا با عدالت هرچه تمام‌تر قضاوت میکند و در قضاوت، بی‌طرفی اصل اساسی بوده و ترس و طرفداراری از شخصی خاص جایگاهی ندارد.

بانوی عدالت

شمشیر نماد چیست؟

شمشیری که در دست راست بانوی عدالت است معمولا رو به پایین قرار دارد و نماد مجازات عادلانه است.

ترازو به چه معناست؟

و طبق اسطوره نمسیس، ترازو به این معنی است که باید تمام مدارک و عدله ارائه شود تا بتوان با عدالت قضاوت کرد، در نهایت ترازو است که حکم میکند و گناهکاری و بی‌گناهی کسی را به جهانیان نشان میدهد.

نمادهای دیگر

در زیر پای جاستیتیا یک کتاب و سر یک مار دیده میشود، گفته میشود که این کتاب، کتاب قانون است و وجودش زیر پای ایزدبانو به این معناست، که او فراتر از کتاب و قانون و با عدالت کامل و تمام و کمال قضاوت میکند.

مار نیز نمادی از ظلم، جنایت، پلیدی و گناه است که وقتی در این جایگاه قرار گرفته یعنی توسط ایزدبانو مهار شده است.

۴ فضیلت اصلی در مسیحیت اعتدال، دوراندیشی،شجاعت و عدالت هستند و میگویند ایزدبانوی عدالت یکی از این ۴ فضیلت، یعنی عدالت را بازنمایی میکند، و از این جهت نیز مهم است.

اگر ایزدبانوی عدالت به نظر شما آشنا می‌آید، به این دلیل است که در مرکز تمام ویدئوهای موسسه عرفان ما از این نماد عدالت تمام و کمال استفاده کرده‌ایم.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

ریز هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

ریز هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت اشخاص حقوقی با توجه به موارد متعددی مشخص می شود و تعرفه یکسانی را نمی توان برای تمامی شرکت ها در نظر گرفت. از همین رو در این مطلب در خصوص

ادامه خواندن
مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403
دعاوی حقوقی و کیفری

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403

لایحه بودجه 1403 (مهمترین اصلاح دولت لایحه بودجه 1403) لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس اعلام وصول شد؛ کلیات این لای

ادامه خواندن
پلمپ دفاتر قانونی 1403
ثبت شرکت

پلمپ دفاتر قانونی 1403

پلمپ دفاتر قانونی 1403 من جمله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از ثبت انواع اشخاص حقوقی باید صورت پذیرد. شرکت ها پس از ثبت و نیز به صورت سالیان

ادامه خواندن