ثبت اختراع بین المللی

ثبت اختراع بین المللی

ثبت اختراع بین المللی

ثبت اختراع بین المللی تحت معاهده بین المللیPCT نیر امکان پذیر می باشد. از این معاهده به عنوان سازمان جهانی مالکیت فکری یا همان وایپو یاد می شود. در صورتی که متقاضی قصد ثبت اختراع در کشور های متعدد را داشته باشد از روش مذکور استفاده می گردد.
به عبارت دیگر در این معاهده با یک اظهارنامه، اختراع را در چندین کشور به ثبت می رسانید. به دنبال این کار از حمایت قانونی نیز بهره مند خواهید شد.
متقاضی ثبت اختراع می تواند از طریق کنوانسیون پاریس که ۱۷۷ کشور عضو آن می باشند نیز اقدام به ثبت نماید. تحت عنوان این کنوانسیون متقاضیان می توانند اختراعی را که در کشور مبدأ به ثبت رسانیده اند در کشوری دیگر نیز ثبت کنند.
به این معنا که از تاریخ حق تقدم یا همان تاریخ اظهارنامه، به مدت یک سال فرصت خواهید داشت تا اظهارنامه اختراع مورد نظر را در کشور مقصد نیز به مراجع مربوطه تسلیم کنید.
برای دریافت مشاوره رایگان و آشنایی با قوانین و ضوابط ثبت اختراع بین المللی می توانید از طریق راه های ارتباطی سایت و یا شماره تماس، با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی عرفان در تماس باشید.

مزایای ثبت اختراع بین المللی از روش PCT

لازم به ذکر است که اعتبار اظهارنامه، از هر روشی که اقدام به ثبت کرده باشید یکسان خواهد بود. اما مزایای این روش قابل توجه است.
برخی از مزایای ثبت اختراع بین المللی از روش PCT به شرح ذیل می باشد:

  •  بهره مندی از حمایت های بین المللی برای اختراع و مخترع
  • وجود شرایط خاص برای موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها در بهره مندی از حمایت های بین الملل
  • صرفه جویی در زمان و جلوگیری از صرف هزینه های اضافی در انجام پروسه اظهارنامه ثبت اختراع بین الملل
  • اولویت در تسلیم اظهارنامه به ادارات منطقه ای و ملی برای متقاضیانی که از این روش استفاده کرده اند.

یکی از مزایای اختراعات بین المللی امکان مهاجرت از طریق اختراع می باشد که در مقاله جداگانه به صورت کامل به آن پرداخته ایم.

مقایسه روش های ثبت بین المللی اختراع

من جمله ویژگی های قابل توجه در روش کنوانسیون پاریس و معاهده بین المللی PCT از جهت مدت زمان آن می باشد.
چنانچه در روش PCT به طور قابل توجهی در زمان و در نتیجه در هزینه نیز صرفه جویی خواهد شد.
همانطور که ذکر شد از روش کنوانسیون پاریس از زمان حق تقدم یا همان تاریخ تسلیم اظهارنامه، حداکثر ۱۲ ماه فرصت دارید تا در کشور مورد نظر اقدام به ثبت نمایید.
این در حالی است که متقاضی زمانی که از روش پی سی تی اقدام می کند، تا مدت ۳۰ ماه برای عملی ساختن امور مربوطه مهلت خواهد داشت.
متقاضیانی که از روش پی سی تی اقدام نکرده اند در هر کشور باید به صورت جداگانه به مراجع، اظهارنامه تسلیم نمایند که از نظر کمیت آن، بسیار قابل توجه است.
زمانی که از روش PCT اقدام نمایید، تعداد اظهارنامه هایی که باید تسلیم کرده باشید به حدود ۳۰ عدد کاهش می یابد که نشانگر سهولت و به صرفه بودن این روش نیز می باشد.

ثبت آنلاین اختراع

مراحل ثبت اختراع بین المللی

آشنایی بیشتر با روند ثبت به تسریع انجام این امر و صرفه جویی در هزینه های متقاضی ختم می شود. مراحل ثبت بین المللی به ترتیب ذیل می باشد:

  • اختراع تکمیل و تنظیم اظهارنامه

اظهارنامه و فرم تقاضای ثبت اختراع باید به صورت استاندارد و به یکی از زبان های مورد قبول ارائه و تنظیم شده باشد.
در تنظیم و تکمیل این مستندات توجه داشته باشید تا تمامی قواعد و قوانین ضرورتاً رعایت شده باشد تا نیازی به پرداخت هزینه های اضافی به جهت رفع نقص پرونده نباشد.

  • تسلیم مدارک و مستندات

تمامی مدارک به همراه اظهارنامه باید به یکی از مراجع بین المللی صلاحیت دار تسلیم شده باشد .
همچنین هزینه بررسی اولیه نیز باید در محدوده خاصی و پس از تاریخ تسلیم اظهارنامه پرداخت شده باشد تا توسط کارشناسان مرجع مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

  • بررسی و انتشار

بعد از ارسال مدارک به یکی از مراجع بین المللی مورد قبول و پرداخت هزینه های مربوطه، نوبت به جستجو و بررسی اختراع مورد نظر از جهات مختلف آن خواهد بود.
پس از تسلیم تقاضا و اظهارنامه ثبت اختراع از روش پی سی تی همانطور که ذکر شد، به مدت ۳۰ ماه فرصت خواهید داشت تا اقدام به ثبت اختراع مورد نظر در کشور مقصد نمائید.

هزینه ثبت اختراع بین المللی

همانطور که ذکر شد ثبت رسمی و قانونی اختراع بین الملل به روش های متعددی صورت می گیرد. توجه داشته باشید روش اقدام برای این امر در هزینه ثبت تأثیر دارد.
هزینه اختراع به قسمت های مختلفی از جمله استعلام، بررسی اولیه و ماهوی، تسلیم و ارسال اظهارنامه اختراع و مواردی از این قبیل تقسیم می شود که بر حسب مورد متفاوت است.

ثبت اختراع بین المللی در موسسه عرفان

متقاضیان می توانند برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص ثبت اختراع بین المللی و کلیه امور مربوطه از طریق شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان و وکلا مجرب موسسه تدبیر توسعه عرفان در ارتباط باشند.
موسسه عرفان با حذف واسطه ها و بهره گیری از متخصصین این حوزه توانسته است هزینه این خدمات را کاهش دهد و این امور را در حداقل زمان به انجام رساند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن