نشان تجاری ثبت شده چیست و چه معنایی دارد؟

نشان تجاری ثبت شده چیست و چه معنایی دارد؟

نشان تجاری ثبت شده چیست و چه معنایی دارد؟

علامت نشان تجاری ثبت که در بسیاری از محصولات ایرانی و خارجی دیده می‌شود یک حرف R در یک دایره است که در کنار لوگوی برند قرار می‌گیرد. این حرف R مخفف registered trade mark است و نشان می‌دهد لوگویی که می‌بینید مربوط به یک برند مشخص و دارای حقوق معین است. پس از ثبت بین المللی برند یا ثبت برند مادرید می توانید برای این بخش نیز اقدام کنید.

اما بار حقوقی دقیق این نشان چیست؟

علامت ® نخستین بار در قانون اقدام علامت تجاری ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۴۶ معرفی شد. این علامت نمایانگر آن است که علامت تجاری آن برند در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده است.

به این ترتیب حقوق این علامت تجاری بر مبنای قوانین ایالات متحده محفوظ است. در نتیجه صاحب برند می‌تواند در صورت وقوع تخلف یا تقلب، از فرد متقلب شکایت و تقاضای خسارت نماید.

اگرچه این نماد در قانون آمریکا معرفی شده است اما در بسیاری دیگر از کشورها نیز بار حقوقی دارد و همچنین استفاده از آن در صورتی که نشان تجاری به ثبت رسمی نرسیده باشد ممنوع است. در قواعد استفاده از این نشان آمده است که مکان قرارگیری آن دقیقا در کنار نشان تجاری مربوطه باشد.

علاوه بر این علامت حروف مخفف TM نیز در کنار بسیاری از علائم تجاری برندها دیده می‌شود. این علامت نیز مخفف Trademark است و می‌تواند در کنار نشان، تایپوگرافی یا حتی شعار رسمی برندها قرار گیرد.

تفاوت TM و علامت کپی رایت ® در آن است که ™ می‌تواند به راحتی به کار گرفته شود و دالی بر ثبت رسمی آن علامت نیست. اما ® تنها موقعی قرار داده می‌شود که آن نشان به ثبت رسمی رسیده باشد. در حالت دوم است که در صورت سوء استفاده، عواقب جدی قانونی منتظر فرد متقلب خواهد بود.

در ایران این علائم را می‌توانید اغلب در محصولات برندهای خارجی مشاهده کنید. کنار لوگوی نوشابه‌ها خارجی، برخی لوازم دیجیتال، برند داروها و … این علامت مشهود است. گرچه لازم است این برندهای جهانی برای برخوردار شدن از مزایای قانون ایران، در سازمان ثبت کشورمان نیز ثبت شده باشند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن