گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

مطابق مواد ۱۵۷ به بعد لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۹، همه شرکت‌های سهامی از جمله شرکت سهامی خاص می توانند اقدام به افرایش سرمایه کنند. توجیه علت افزایش سرمایه شرکت سهامی یکی از موارد مهم در این فرایند می باشد. قانون گذار در تبصره ۲ ماده ۱۶۱ قانون تجارت به موضوع گزارش یا طرح افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص اشاره کرده است.

در این قسمت قصد داریم به این موضوع بپردازیم که  تنظیم گزارش توجیهی افزایش سرمایه بر عهده کیست؟ گزارش توجیهی افزایش سرمایه چیست؟ محتوا‌ی گزارش توجیهی شامل چه بخش هایی می شود؟ و به چه مواردی باید اشاره کرد؟

همچنین در پایان یک نمونه گزارش توجیهی افزایش سرمایه را برای آشنایی بیشتر قرارداده‌ایم.

تهیه گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص بر عهده کیست؟

ارایه و تنظیم طرح توجیهی افزایش سرمایه برعهده هیئت مدیره شرکت سهامی خاص می باشد. در واقع تهیه این گزارش اختیاری است که مجمع عمومی فوق‌العاده به هیئت مدیره واگذار می کند.

طرح یا گزارش توجیهی افزایش سرمایه چیست؟

گزارش توجیهی همانطور که از نام آن پیداست عبارتست از پیشنهاد کتبی هیئت مدیره شرکت سهامی خاص راجع به افزایش سرمایه . در واقع هیئت مدیره دراین گزارش سعی در توجیه لزوم افرایش سرمایه و جلب نظر سهامداران برای موافقت با افزایش سرمایه شرکت دارد.

بخش‌ها و محتوای گزارش توجیهی افزایش افزایش سرمایه:

گزارش توجیهی شامل ۴ بخش مختلف میشود. هیئت مدیره شرکت درهر بخش از گزارش توجیهی باید به موارد متعددی اشاره کند که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

الف – بخش اول: معرفی شرکت و وضعیت مالی شرکت

در این بخش از گزارش، هیئت مدیره ضمن معرفی شرکت به توضیح مواردی از قبیل تاریخ تاسیس و ثبت شرکت، موضوع فعالیت شرکت، ترکیب سهامدران، مشخصات اعضای هیئت مدیره و بازرسین، سرمایه فعلی شرکت و روند سودآوری سال‌های اخیر شرکت می پردازد.

ب – بخش دوم: تشریح طرح افزایش سرمایه شرکت

این بخش از گزارش مهمترین بخش گزارش توجیهی می‌باشد. در این قسمت از طرح توجیهی افزایش سرمایه اهداف و لزوم نیاز به انجام افزایش سرمایه تشریح می شود. این اهداف ممکن است مواردی مانند ورود شرکت در مناقصه یا مزایده‌ها، اجرای پروژه های مالی، ارتقا در رتبه بندی شرکت‌ها، اصلاح ساختار مالی، تبدیل به شرکت مادر و … باشد .

همچنین در این بخش نحوه تامین منابع لازم برای افزایش سرمایه توضیح داده می‌شود.

ج – بخش سوم : اطلاعات مالی آتی

در بخش سوم گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص به پیش‌بینی های آتی سرمایه شرکت در صورت تصویب طرح افزایش سرمایه شرکت و یا عدم تصویب افزایش سرمایه پرداخته می شود.

این پیش‌بینی ها شامل تخمین ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت در صورت افزایش سرمایه و عدم افزایش سرمایه، تخمین بودجه نقدی شرکت در صورت اجرای طرح افزایش سرمایه و یا عدم اجرای این طرح و مواردی اینچنین می شود.

د – بخش پایانی : پیشنهاد هیئت مدیره

نهایتا در بخش پایانی هیئت مدیره پس از توجیه و تشریح علت نیاز به افزایش سرمایه میزان سرمایه فعلی شرکت را اعلام  و همچنین میزان سرمایه افزایش یافته را تعیین می کند.

نمونه کامل طرح توجیهی افزایش سرمایه

امروزه به دلیل پیچیدگی روابط تجاری، انجام امور حقوقی شرکت های تجاری از جمله فرایند افزایش سرمایه شرکت های سهامی نیازمند تجربه و تخصص کافی در این زمینه می باشد. موسسه حقوقی عرفان با داشتن وکلای متخصص در امور شرکت ها و کارشناسان مجرب سالهاست در این زمینه با  شرکت های متعددی همکاری دارد. چنانچه در خصوص گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت های سهامی خاص یا سایر شرکت ها به پاسخ سوالهای خود نرسیدید یا نیاز به راهنمایی  و مشاوره در این زمینه دارید می توانید از طریق تماس تلفنی یا سایر راه های ارتباطی با کارشناسان مربوط به این موضوع در ارتباط باشید.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن