ابطال محدودیت ثبت اظهارنامه

ابطال محدودیت ثبت اظهارنامه

ابطال محدودیت ثبت اظهارنامه

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع جلسه ابطال محدودیت ثبت اظهارنامه در ماه توسط اشخاص حقیقی و حقوقی(شرکت) تشکیل شد و رای به شماره 1065398 صادر نمود.

پیشتر اشخاص حقوقی در ماه فقط می توانستند تا حداکثر 2 اظهارنامه و اشخاص حقیقی تا حداکثر یک اظهارنامه در سامانه درخواست دهند.

پس از تشکیل جلسه در دیوان عدالت اداری با تصمیم فوق الذکر، محدودیت ثبت اظهارنامه در ماه برای اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی از بین رفت.

ابطال محدودیت ثبت اظهارنامه در سامانه مالکیت معنوی

موضوع شکایت و خواسته به شرح ذیل می باشد:
ابطال عبارت «اشخاص حقیقی در هر ماه ۱ اظهارنامه و اشخاص حقوقی در هر ماه ۲ اظهارنامه می‌توانند ثبت کنند» از درگاه اینترنتی

اخیراً سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مرکز مالکیت معنوی به عنوان دستگاه‌های اجرایی عملیاتی ممیزی اظهارنامه‌های ثبت علائم تجاری موضوع ماده ۳۶ قانون ثبت اختراعات و طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی، در درگاه اینترنتی ثبت اظهارنامه‌های ثبت علائم تجاری به نشانی WWW. IPMSSAA.IR محدودیت معترض علیه را ایجاد نموده‌اند و مقرر داشته‌اند: اشخاص حقیقی در هر ماه ۱ و اشخاص حقوقی در هر ماه ۲ اظهارنامه می‌توانند ثبت کنند.

به این صورت که درگاه اینترنتی مالکیت فکری تنها مجرای ثبت اظهارنامه‌های علائم تجاری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به شمار می‌رود.
و این درگاه مشمول ایجاد تضییق برای اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی ثبت علائم تجاری است و مشتمل بر وضع قاعده آمره و خارج از حدود اختیارات متشکی عنه در تعارض با اصل تفکیک قوا می‌باشد.

مضافاً این که با اطلاق و عموم ماده ۳۶ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی در تعارض است.
لذا صدور حکمی شایسته بر نقض و ابطال عبارت مندرج در ستون خواسته مورد استدعاست."

متن شکایت در خصوص ابطال محدودیت اظهارنامه

مرکز مالکیت معنوی در راستای شناسایی و حمایت از تولیدکنندگان واقعی، همچنین کاهش زمان بررسی اظهارنامه‌ها و تسریع در اعلام نتیجه، اقدام به ساماندهی و هدفمندسازی در تعداد ثبت اظهارنامه نموده است.
بر این اساس اشخاص حقیقی در هر ۳۰ روز ۱ و اشخاص حقوقی در هر ۳۰ روز ۲ اظهارنامه می‌توانند ثبت کنند.

در عین حال چنانچه شما در حال فعالیت تولیدی می‌باشید این مرکز در جهت حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، آمادگی دارد درخواست مربوط به ثبت اظهارنامه بیش از حد مجاز را مورد بررسی قرار داده و مساعدت لازم را به عمل آورد.

در پاسخ به شکایت مطروحه، مدیرکل حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به موجب لایحه‌ای که به شماره ۴۳۹۳۰۶۴ مورخ ۳/۱۰/۱۴۰۲ در دبیرخانه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به ثبت رسیده، توضیح داده است که:

مرکز مالکیت معنوی در اجرای بند ۵ ماده ۱۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۷ ریاست محترم قوه قضائیه مدارک دال بر فعالیت در حوزه ذی‌ربط را دریافت می‌کند تا اعطای علامت تجاری به تولید کنندگان و فعالان واقعی صورت گیرد و در این راستا، محدودیتی برای ثبت اظهارنامه وجود ندارد.

با عنایت به موارد معنونه فوق، اقدامات انجام شده از سوی سازمان ثبت (مرکز مالکیت معنوی) وفق قوانین و مقررات صورت پذیرفته و با ایراد و اشکال قانونی مواجه نمی‌باشد.
لذا رد شکایت شاکی مورد استدعاست.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۹/۵/۱۴۰۳ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

مفاد رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

مفاد رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری-موسسه عرفان

براساس مواد ۳۳ و ۳۶ قانون ثبت اختراعات‌، طرح‌های صنعتی‌ و علائم تجاری مصوب سال ۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی، اظهارنامه ثبت ‌علامت به همراه نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدماتی که ثبت علامت برای آن‌ها درخواست شده و براساس طبقه‌بندی قابل اجرا یا طبقه‌بندی بین‌المللی باشد، به اداره مالکیت صنعتی تسلیم می‌شود.

پرداخت هزینه‌های ثبت علامت برعهده متقاضی است‌ و اداره مالکیت صنعتی‌، اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی و در صورتی که علامت را قابل ثبت بداند، اجازه انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می‌کند.

لذا با توجه به مواد مذکور از فصل سوم قانون یادشده تحت عنوان «علائم‌، علائم جمعی و نامهای تجاری» محدودیتی درخصوص تعداد علائم تجاری مورد درخواست ثبت ذکر نشده است.

پس این چنین برداشت می شود که عبارت (اشخاص حقیقی در ماه یک اظهارنامه و اشخاص حقوقی در ماه دو اظهارنامه می‌توانند ثبت نام کنند) خلاف قانون و خارج از حدود اختیار می باشد.

مرجع: پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور

ثبت علامت تجاری در موسسه عرفان

موسسه تدبیر توسعه عرفان با بهره گیری از فارغ التحصیلان از دانشگاه های برتر و کارشناسان امور ثبتی تمامی خدمات را در حداقل زمان صورت می دهد.
متقاضیان می توانند برای ابطال گواهینامه ثبت علامت تجاری و بهره مندی از مشاوره رایگان از طریق راه های ارتباطی و یا با شماره 02188547860 با ما در تماس باشند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

ابطال محدودیت ثبت اظهارنامه
ابطال علامت تجاری

ابطال محدودیت ثبت اظهارنامه

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع جلسه ابطال محدودیت ثبت اظهارنامه در ماه توسط اشخاص حقیقی و حقوقی(شرکت) تشکیل شد و رای به شماره 1065398 صادر نمود

ادامه خواندن
اعتراض به ثبت علامت تجاری
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

اعتراض به ثبت علامت تجاری

اعتراض به ثبت علامت تجاری از موارد پیچیده ای است که قانونگذار در آئین نامه انواع متعددی برای آن مشخص کرده است و جز از فردی مجرب در این حوزه بر نمی آید

ادامه خواندن
واردات خودروی کارکرده + فایلPDF  آئین نامه
ثبت شرکت

واردات خودروی کارکرده + فایلPDF آئین نامه

یکی از پرسش های اساسی عامه مردم برای واردات خودرو کارکرده مطابق ماده 11 آئین نامه، آن است که متقاضی ملزم به اخذ کارت بازرگانی است یا خیر؟ در پاسخ ب

ادامه خواندن