مدارک ثبت اختراع

مدارک ثبت اختراع

مدارک ثبت اختراع

هدف از تکمیل مدارک ثبت اختراع با در نظر گرفتن قوانین و آیین نامه های اجرایی، تسریع در جریان ثبت است که به گواهی اختراع ختم می گردد.
گواهینامه اختراع از سوی اداره مالکیت صنعتی صادر می شود که طبق آن از حقوق و مزایای متعدد ثبت اختراع بهره مندی خواهید شد.
در این مطلب قصد داریم در خصوص قوانین و ضوابطی که متقاضیان ثبت اختراع در پروسه تکمیل مدارک باید بدانند، به طور مفصل توضیح دهیم.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت اختراع

برای جلوگیری از هدر رفتن زمان و تسریع بخشیدن به پروسه ثبت اختراع باید با آشنایی کامل با قوانین، اقدام به تکمیل مدارک نمایید.
لازم به ذکر است که بر حسب مورد، اداره مالکیت صنعتی ممکن است مدارک دیگری را نیز از متقاضی درخواست نماید اما مدارک مورد نیاز جهت ثبت اختراع به طور معمول به شرح ذیل می باشد:

  • تکمیل و ارائه اظهارنامه ثبت اختراع
  • توصیف نامه اختراع
  • ارائه ادعانامه اختراع
  • در صورتی که در توضیحات به نقشه ها یا نمودار ها و یا جداول، ارجاع داده شده باشد، مدارک مربوطه باید ارائه داده شوند.
  • مدارک هویتی مخترع و متقاضی (درصورتی که یک نفر نباشند)
  • در صورتی که مخترع خواهان ذکر نام خود نباشد باید مدارک مورد نیاز به صورت کتباً تکمیل و ارائه گردد.
  • ارائه مدارک حق تقدم اختراع در صورت وجود
  • تسلیم مدارک مربوط به نماینده قانونی مخترع در وضعیتی که درخواست توسط خود مخترع صورت نگرفته باشد و نماینده یا وکیل رسمی وی، مسئولیت انجام این امر را بر عهده گرفته باشد.
  • رسید پرداختی های هزینه های قانونی
  • ارائه وکالتنامه وکیل دادگستری

در صورت درخواست ثبت بین المللی اختراع مدارک متفاوتی می بایست ارائه شود که با هماهنگی مشاور حقوقی می توانید آن ها را تهیه کنید.

مدارک لازم برای تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع

اظهارنامه ثبت اختراعات جزو اوراق بهادار به حساب می آید و از طریق اداره کل ثبت شرکت ها نیز قابل تهیه می باشد.
اظهارنامه نهایی باید الزاماً به زبان رسمی کشور مبدأ باشد و بدون خط خوردگی و لاک گرفتگی ارائه داده شود.
همانطور که ذکر شد اظهارنامه باید به زبان رسمی کشور باشد، در غیر این صورت تمامی مدارک مربوطه باید به صورت رسمی ترجمه شده باشد.
در تنظیم اظهارنامه اختراع باید عنوان اختراع و نام و سایر اطلاعات مورد نیاز مخترع یا نماینده قانونی او (در صورت وجود) عنوان شده باشد.
در صورت اقدام شخصی غیر از خود شخص مخترع برای ثبت رسمی، به جهت تکمیل مدارک باید سندی که بر سمت قانونی او دلالت می کند را نیز الزاماً باید به همراه اظهارنامه ارائه دهید.
ادعای مخترع در اظهارنامه باید به صورت واضح و با توصیف مختصر آورده شود، به طوری که برای فرد دارای مهارت عادی در زمینه مربوطه قابل درک باشد.

ثبت آنلاین اختراع

مدارک هویتی مورد نیاز برای ثبت اختراع

مدارک هویتی مخترع و همچنین متقاضی ثبت اختراع، در صورتی که یک فرد نباشد باید به طور مجزا و کامل ارائه داده شود.
این مدارک برای اشخاص حقوقی شامل شناسنامه و کارت ملی و برای اشخاص حقیقی، روزنامه رسمی تأسیس و تغییرات به همراه مدارک هویتی صاحب حق امضاء شرکت می باشد.
منظور از روزنامه رسمی تغییرات، آخرین روزنامه ای است که مدیرعامل و صاحب حق امضاء را مشخص نماید.

توصیف ثبت اختراع

توصیف ثبت اختراع بایستی به طور کاملا مستقیم زمینه فنی اختراع را معرفی نماید و در این زمینه نکاتی نیز مورد نظر است که بیان می کنیم.
توصیف ثبت اختراعات با ذکر عنوان اختراع آغاز می گردد و از حداقل ۷۰ الی ۲۰۰ کلمه می باشد و کاربرد اختراع برای حل مشکلی که ذکر می شود، به طور کاملا واضح باید مشخص کنید.
در صورت لزوم برای بیان ویژگی های اختراع از معادلات ریاضی یا فرمول های شیمیایی نیز استفاده می شود و در صورت ارجاع به نقشه، نمودار یا جدول باید این موضوع نیز به طور کامل عنوان گردد.

مدارک مورد نیاز ثبت آنلاین اختراع

ادعانامه ثبت اختراع

در واقع ادعانامه ارزش یک اختراع را اثبات می کند و باید ویژگی های مثبت اختراع از نظر فنی را نیز بیان کند.
متقاضی در این فرم مشخص می کند که اختراع مورد نظر، تقلیدی و مشابه ای از سایر اختراعات نمی باشد.
اختراع می تواند از یک تا چند ادعانامه داشته باشد و باید چیزی فراتر از اطلاعات ارائه شده نباشد، به این صورت که همان چیز را که باید عنوان شده باشد را نمایان سازد.
تمامی مشخصات فنی برای اینکه مورد حمایت قانونی قرار گیرند، باید به طور دقیق اثبات شده باشند.
در مواردی برای اثبات مستند موارد نام برده در ادعانامه ممکن است آن را به نقشه یا توصیفی ارجاع بدهید که در این صورت باید اطلاعت دقیق ارجاع مانند شماره صفحه در پرانتز عنوان شده باشد.

ثبت اختراع در موسسه عرفان

متقاضیان می توانند برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص ثبت اختراع و کلیه امور مربوطه از طریق شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان و وکلا مجرب موسسه تدبیر توسعه عرفان در ارتباط باشند.
موسسه عرفان با حذف واسطه ها و بهره گیری از متخصصین این حوزه توانسته است هزینه این خدمات را کاهش دهد و این امور را در حداقل زمان به انجام رساند.

ادعانامه، توصیف نامه، اظهارنامه، نقشه ها و جداول، اطلاعات شخصیتی و هویتی از جمله مهم ترین این مدارک درخواستی است، برای اطلاع بیشتر به مقاله مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع مراجعه شود.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403
دعاوی حقوقی و کیفری

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403

لایحه بودجه 1403 (مهمترین اصلاح دولت لایحه بودجه 1403) لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس اعلام وصول شد؛ کلیات این لای

ادامه خواندن
پلمپ دفاتر قانونی 1403
ثبت شرکت

پلمپ دفاتر قانونی 1403

پلمپ دفاتر قانونی 1403 من جمله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از ثبت انواع اشخاص حقوقی باید صورت پذیرد. شرکت ها پس از ثبت و نیز به صورت سالیان

ادامه خواندن
نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن