افزایش سرمایه از طریق حق تقدم بدون حضور کلیه سهامداران

افزایش سرمایه از طریق حق تقدم بدون حضور کلیه سهامداران

افزایش سرمایه از طریق حق تقدم بدون حضور کلیه سهامداران

افزایش سرمایه از طریق حق تقدم زمانی که کلیه سهامداران در مجمع عمومی فوق العاده حضور نداشته باشند و قصد افزایش سرمایه داشته باشیم با تفویض اختیار به هیئت مدیره صورت می پذیرد.
همانطور که می دانید افزایش سرمایه از راه های متعددی صورت می گیرد که متناسب با وضعیت، نوع افزایش سرمایه باید مشخص شود. برای اطلاع از انواع روش های افزایش سرمایه به مقاله جامع این بخش در سایت موسسه حقوقی عرفان مراجعه کنید.
به عبارتی در صورتی که قصد افزایش سرمایه داشته باشیم، اگر کلیه اعضاء و سهامداران در مجمع حضور نداشته باشند، یعنی با حضور اکثریت باشد در این صورت اختیار افزایش سرمایه را از طریق مجمع عمومی فوق العاده به جلسه هیئت مدیره می دهیم.

آشنایی با افزایش سرمایه از طریق حق تقدم

افزایش سرمایه از طریق حق تقدم و بدون حضور سهامداران در دو نوبت روزنامه و دو مجمع من جمله مجمع عمومی فوق العاده و جلسه هیئت مدیره صورت می گیرد.
این نوع از افزایش سرمایه قوانین خاصی دارد که برای کاهش زمان انجام این پروسه باید با تمامی قوانین و مراحل آشنا باشید که در این مقاله با استناد به مواد قانونی به توضیح آن می پردازیم.
سهامدارانی که حداقل یک پنجم سهام شرکت را مالک هستند، حق این را دارند که خواستار دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده شوند و هیئت مدیره باید حداکثر تا بیست روز مجمع مورد درخواست را با رعایت تشریفات مقرر رعایت کنند.
در غیر این صورت درخواست کنندگان می توانند دعوت مجمع را از بازرس یا بازرسین شرکت خواستار شوند که در این وضعیت بازرسین حداکثر تا ۱۰ روز زمان دارند مجمع مورد تقاضا را دعوت کنند.
در این حالت صاحبان سهام به شرط رعایت تشریفات اقدام به دعوت مجمع می کند و در آگهی بعدی، نتیجه آگهی اول یعنی اجابت درخواست توسط هیئت مدیره و بازرسین را تصریح می نماید. (ماده ۹۵ ق . ت)

قوانین افزایش سرمایه بدون حضور کلیه سهامداران (حق تقدم)

  • مجمع عمومی فوق العاده می تواند به هیئت مدیره اجازه دهد که ظرف مدت معینی که نباید از ۵ سال تجاوز کند سرمایه شرکت را تا میزان مبلغ معین به یکی از طرق مذکور در این قانون افزایش دهد. (ماده ۱۶۱ ق . ت)
  • هیئت مدیره مکلف است در هر نوبت پس از افزایش سرمایه حداکثر ظرف یک ماه مراتب را ضمن اصلاح اساسنامه در قسمت مربوطه به مقدار ثبت شده شرکت به مرجع ثبت شرکت ها اعلام کند تا پس از ثبت، جهت اطلاع عموم آگهی شود. (ماده ۱۶۳ ق . ت)
  • بنابر ماده ۱۶۴ ق . ت اساسنامه شرکت تضمین کننده اختیار افزایش سرمایه به هیئت مدیره نمی باشد.

مدارک افزایش سرمایه حق تقدم

بنابر ماده ۱۸۳ ق . ت برای ثبت افزایش سرمایه شرکت های سهامی خاص  از طریق حق تقدم فقط تسلیم اظهارنامه به ضمیمه مدارک ذیل به مرجع ثبت شرکت ها کافی است:

  1. صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که افزایش سرمایه را تصویب نموده و یا اجازه آن را به هیئت مدیره داده است و درصورت اخیر صورتجلسه هیئت مدیره که افزایش سرمایه را مورد تصویب قرارداده است.
  2. یک نسخه از روزنامه ای که آگهی مذکور در ماده ۱۹۶ این قانون در آن نشرگردیده است.
  3. اظهارنامه مشعر بر فروش کلیه سهام جدید و در صورتی که سهام جدید امتیازاتی داشته باشد باید به شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه قید شود .
  4. در صورتی که قسمتی از افزایش سرمایه بصورت غیر نقد باشد باید تمام قسمت غیر نقد تحویل گردیده و با رعایت ماده ۸۲ این قانون به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسیده باشد.

مجمع عمومی فوق العاده در این مورد با حضور صاحبان سهام شرکت و پذیره نویسان سهام جدید تشکیل می شود. در این مجمع رعایت مقررات مواد ۷۷ لغایت ۸۱ این قانون در آن قسمت که به آورده غیر نقد مربوط می شود، الزامی خواهد بود. همچنین یک نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده باید به اظهارنامه مذکور در این ماده ضمیمه شود.
تبصره: اظهارنامه های مذکور در این ماده باید به امضاء کلیه اعضاء هیئت مدیره رسیده باشد.

ثبت آنلاین افزایش سرمایه شرکت در موسسه حقوقی عرفان

مراحل افزایش سرمایه بدون حضور کلیه سهامداران

  • تکمیل مدارک درخواستی

مدارک مذکور در بالا را باید تکمیل نمایید و پس از آن اقدام به تنظیم صورتجلسه با رعایت قوانین و قواعد نمایید. برای آشنایی با نحوه تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه و دریافت نمونه صورتجلسه افزایش سرمایه می توانید از مقالات این بخش در وبلاگ استفاده کنید.

  • تنظیم صورتجلسه و تکمیل اطلاعات در سامانه ثبت شرکت ها

ابتدا در روزنامه کثیر الانتشار شرکت ، دستور جلسه در مجمع عمومی فوق العاده یعنی تصویب افزایش سرمایه و تفویض اختیار افزایش سرمایه به هیئت مدیره را عنوان می نماییم.
سپس مجمع عمومی فوق العاده با حضور اکثریت سهامداران تشکیل داده و همانطور که در روزنامه هم ذکر شد اقدام به تفویض اختیار افزایش سرمایه به هیئت مدیره می نماییم.
آگهی نوبت دوم با عنایت به مصوبه مجمع عمومی فوق العاده و با ذکر تاریخ آن باید منتشر گردد و صورتجلسه هیئت مدیره نیز با دستور افزایش سرمایه تنظیم می شود و پس از شصت روز باید صورتجلسه به همراه سایر مدارک مربوطه به اداره ثبت شرکت ها تسلیم گردد.

  • ارسال مدارک به سازمان مربوطه

مدارکی من جمله دو نوبت آگهی دعوت که در روزنامه کثیر الانتشار منتشر شد، صورتجلسات، اظهارنامه های افزایش سرمایه و تمامی مدارک مذکور در بالا باید به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد.

  • پرداخت هزینه روزنامه و صدور آگهی

در صورتی که نقصی در مدارک و اطلاعات تکمیل شده در سامانه وجود نداشته باشد پس از پرداخت هزینه های مربوط به حق تمبر، حق الدرج و روزنامه رسمی آگهی صادر می گردد که وکیل یا نماینده قانونی شرکت باید از اداره ثبت شرکت ها اتخاذ نماید.
نکته: بازرسین و هیئت مدیره در صورت اتمام مهلت فعالیت الزاماً باید پیش از افزایش سرمایه تمدید شوند.
نکته: برای تشکیل جلسه هیئت مدیره حضور بیش از نصف آنان الزامی است و تصمیمات باید با اکثریت آراء حاضرین اتخاذ گردد مگر آنکه در اساسنامه اکثریت بیشتری مشخص شده باشد. (ماده ۱۲۱ ق . ت)

 

ثبت افزایش سرمایه بدون حضور کلیه سهامداران در موسسه حقوقی عرفان

مؤسسه حقوقی عرفان با افتخار پذیرای تمامی امور ثبتی و حقوقی متقاضیان در داخل و خارج از کشور می باشد.
جهت دریافت مشاوره رایگان و تخصصی از وکلای مجرب موسسه حقوقی عرفان می توانید از طریق شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ با ما در تماس باشید.

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

ریز هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

ریز هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت اشخاص حقوقی با توجه به موارد متعددی مشخص می شود و تعرفه یکسانی را نمی توان برای تمامی شرکت ها در نظر گرفت. از همین رو در این مطلب در خصوص

ادامه خواندن
مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403
دعاوی حقوقی و کیفری

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403

لایحه بودجه 1403 (مهمترین اصلاح دولت لایحه بودجه 1403) لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس اعلام وصول شد؛ کلیات این لای

ادامه خواندن
پلمپ دفاتر قانونی 1403
ثبت شرکت

پلمپ دفاتر قانونی 1403

پلمپ دفاتر قانونی 1403 من جمله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از ثبت انواع اشخاص حقوقی باید صورت پذیرد. شرکت ها پس از ثبت و نیز به صورت سالیان

ادامه خواندن