فروش طرح صنعتی

فروش طرح صنعتی

فروش طرح صنعتی

در این مطلب قصد داریم در خصوص فروش طرح صنعتی، حق فروش طرح، قوانین مربوط به حق مالکیت و اعتراض به آن و موارد مرتبط توضیح دهیم.
حق فروش طرح صنعتی دارای قواعد و ضوابط خاصی است که پیش از فروش باید با آن ها آشنایی کامل داشته باشید که به طور کامل شرح خواهیم داد.
طرح صنعتی به هر نوع خط، رنگی که به گونه ای شکل ظاهری یک محصول یا فرآورده را تغییر داده باشد تلقی می شود که البته باید این موضوع را بدانید که صرفاً کاربرد بدون تغییر ظاهری در طرح صنعتی مدنظر نمی باشد.
پس از ثبت طرح صنعتی با رعایت قوانین و شرایط مربوطه من جمله نوین و اصیل بودن آن، عدم افشاء پیش از تسلیم اظهارنامه، تبعیت از موازین شرعی و…، برای مالک یا مالکین طرح مورد نظر سند و یا گواهی صادر می گردد.
پس از ثبت به صاحب طرح، حقوق و امتیازات متعددی به همراه حمایت های قانونی تعلق خواهد گرفت.
متقاضیان می توانند جهت دریافت مشاوره رایگان و تخصصی در مورد فروش طرح صنعتی از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان موسسه در تماس باشند.

آشنایی با حق فروش طرح صنعتی

آشنایی با حق فروش طرح صنعتی و قوانین آن یکی از ابتدایی ترین مواردی است که پیش از فروش باید به طور کامل به آنها اشراف داشته باشید.
همانطور که ذکر شد پس از ثبت طرح های صنعتی توسط طراح، حقوقی شامل وی می شود که در این مورد به بند های ماده ۲۸ قانون ثبت اختراعات و طرح صنعتی استناد می کنیم. برای اطلاع از تفاوت طرح صنعتی و اختراع به مقالات بخش وبلاگ مرااجعه کنید.
بنابر بند الف و ب ماده ۲۸ قانون مذکور، حقوق مالک عبارت است:
بهره برداری از طرح صنعتی که در کشور ایران به ثبت رسیده باشد، توسط اشخاص، مشروط به موافقت آن است که در واقع منظور از بهره برداری از طرح صنعتی، فروش و وارد کردن اقلام حاوی طرح صنعتی می باشد.
نکته قابل توجه در خصوص این ماده در مورد حق فروش طرح صنعتی آن است که تمامی حقوق مربوط به بهره برداری از طرح مختص به مالک است.
چنانچه اگر شخصی بدون موافقت مالک اقدام به فروش، واردات اقلام مربوط به طرح صنعتی نماید، بنابر بند ج ماده ۲۸ موجبات تجاوز آینده را فرآهم آورده است و مالک می تواند در دادگاه اقامه دعوی نماید.

فروش آنلاین طرخ صنعتی

حق مالکیت در فروش طرح صنعتی

همانطور که ذکر شد بهره برداری از حقوق صاحب طرح یا حق مالکیت در فروش طرح صنعتی یکی از مواردی است که ذی نفعان در صورتی که شرایط مربوطه را داشته باشند، می توانند در دادگاه علیه مالک اقامه دعوی نمایند.
چنانچه در این قسمت تمامی موارد و قوانین ضروری مربوط به حق فروش طرح صنعتی را شرح می دهیم.
وفق ماده ۱۰۲ آیین نامه اجرایی ثبت طرح صنعتی هرگاه اعتراض ذی نفعی مبنی بر ادعای حق مالکیت، نسبت به طرح صنعتی‌ مورد نظر باشد باید الزاماً اظهارنامه ثبت طرح تسلیم مرجع شده باشد.
در صورتی که طرح صنعتی قبلاً به نام وی ثبت نشده باشد، باید همزمان با اعتراض برای طرح صنعتی خود مطابق قانون و آیین نامه ها، تقاضای ثبت نمایید و حق ثبت اظهارنامه را نیز پرداخت کرده باشید.
مرجع ثبت موظف است با رعایت ماده ۱۰۱ این ‌آیین نامه، ظرف مدت ده روز از تاریخ وصول اعتراض نسخه ای از اعتراض نامه را به انضمام کپی مدارک و سایر مدارک مربوطه به متقاضی ثبت ابلاغ نماید.
متقاضی مکلف است از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه پاسخ مکتوب خود را ظرف ۲۰ روز نسبت به اعتراض وارده به مرجع ثبت تسلیم کند.
عدم پاسخ متقاضی به ابلاغ در مهلت مقرر به منزله تمکین وی خواهد بود.
به عبارتی دیگر هرگاه متقاضی کتباً به اعتراض تمکین نماید، درخواست وی برای ثبت طرح مسترد شده تلقی می‌گردد و مراتب کتباً به معترض ابلاغ می شود.
در صورت عدم تمکین متقاضی، مرجع ثبت مراتب را ظرف ده روز به معترض ابلاغ نموده و وی از این تاریخ ۲۰ روز مهلت دارد که اعتراض خود را از طریق مرجع ثبت تسلیم کمیسیون موضوع ماده ۱۷۰ این آیین نامه نماید.
نکته: در خصوص اعتراض حق مالکیت در فروش طرح صنعتی باید موارد ذیل در نظر گرفته شوند:

  1. در صورتی که اظهارنامه تسلیم شده به هر دلیلی منتهی به ثبت طرح نشود مبالغ پرداختی از این بابت، قابل استرداد نخواهد بود.
  2. در صورت رد اعتراض در کمیسیون، هزینه رسیدگی به اعتراض نیز قابل استرداد نخواهد بود.
  3. چنانچه معترض مقیم ایران نباشد، مهلت های مذکور در این ماده به دو برابر افزایش خواهد یافت.

ابطال ثبت طرح های صنعتی

ابطال گواهینامه طرح صنعتی وفق ماده ۲۹ قانون ثبت اختراعات و طرح صنعتی فقط در شرایطی مشخص صورت می پذیرد.
به جهت ابطال ثبت طرح مذکور باید یکی از شرایط اساسی در تعریف طرح صنعتی رعایت نشده باشد، چنانچه برخی از این موارد عبارتند از:

  • شخصی که طرح صنعتی به نام وی ثبت شده است، سازنده و یا به عبارتی قائم مقام قانونی طرح می باشد و چنانچه برخلاف آن اثبات گردد، قانون مربوطه نقض شده است.
  • جدید و اصیل بودن طرح صنعتی
  • طرح مورد نظر نباید برخلاف موازین شرعی، اخلاق حسنه باشد.
  • تکراری نباشد و قبلاً در صنایع پیش بینی نشده باشد و یا به زبانی دیگر به هیچ صورت به افشاء عموم نرسیده باشد.
  • سایر شرایط اختصاصی قید شده در ماده ۲۰ و ۲۱ در خصوص طرح صنعتی در قانون مذکور الزاماً باید رعایت شده باشد.

حق فروش طرح صنعتی در موسسه عرفان

موسسه تدبیر توسعه عرفان با حذف واسطه ها و بهره مندی از نیرو های متخصص در حوزه ثبتی و حقوقی کلیه امور مرتبط را در حداقل زمان و با صرف کم ترین هزینه صورت می دهد.
متقاضیان می توانند برای بهره مندی از خدمات متنوع موسسه، آشنایی با حق فروش طرح صنعتی و دریافت مشاوره رایگان با شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ در تماس باشند.

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن