تفاوت طرح صنعتی و اختراع

تفاوت طرح صنعتی و اختراع

تفاوت طرح صنعتی و اختراع

در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت طرح صنعتی و اختراع، وجوه تمایز طرح صنعتی و اختراع از جهت مفهوم، قوانین، شرایط ثبت هر یک، مهلت اعتبار و سایر موارد مربوطه به طور کامل توضیح دهیم.
بسیاری از متقاضیان این دو مفهوم را به اشتباه به کار می گیرند اما لازم به ذکر است تفاوت طرح صنعتی و اختراع از جهات مختلفی قابل بررسی است که با استناد به مواد قانونی به آن می پردازیم.
جهت ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع و بهره مندی از سایر خدمات موسسه از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

تفاوت طرح صنعتی و اختراع از نظر مفهوم

تفاوت طرح صنعتی و اختراع از نظر مفهوم از مهم ترین اصولی است که باید پیش از ثبت هر یک با آنها آشنایی کامل داشته باشید.
ثبت اختراع برای اولین بار فرآیند خاصی را ارائه می دهد و مسئله ای را در علوم و فنون حل می کند. در صورتی که طرح صنعتی تغییر در محصولی است که از پیش وجود داشته و ممکن است به کاربرد جدیدی هم ختم شود و اما لازم به ذکر است در طرح صنعتی تغییر ظاهری ملاک اصلی است.

مفهوم اختراع

با استناد به ماده ۱ قانون ثبت اختراعات و طرح صنعتی، اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد می باشد که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده ای خاص را ارائه می کند و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آن ها حل می نماید.

مفهوم طرح صنعتی

بنابر ماده ۲۰ قانون مذکور، هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هر گونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن، به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی می باشد.
نکته: همانطور که ذکر شد در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی شود.

وکیل پایه یک دادگشتری

ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع چه تفاوت هایی دارد؟

تفاوت طرح صنعتی و اختراع از نظر شرایط، از جهات مختلفی قابل بررسی است که در این قسمت با استناد به ماده ۲ و ماده ۲۱ قانون ثبت اختراعات و طرح صنعتی به طور مفصل توضیح خواهیم داد.
نا آگاهی در مورد شرایط ثبت طرح صنعتی و اختراع ممکن است به نقص قوانین خاتمه یابد و در نتیجه منجر به طولانی تر شدن پروسه ثبت می گردد.

شرایط ثبت اختراع

اختراع باید متضمن کاربردی صنعتی و ابتکار جدیدی باشد که که در فن و صنعت قبلی وجود ندارد و برای دارنده مهارت عادی در فن مذکور معلوم و آشکار نباشد و از نظر صنعتی، اختراعی کاربردی به حساب می آید که در رشته ای از صنعت قابل ساخت و استفاده باشد. همچنین برای ثبت اختراع باید مدارک لازم جهت ثبت اختراع را تهیه کنید که در یک مقاله وبلاگ به صورت کامل به آن پرداخته ایم.
نکته: لازم به ذکر است بنابر ماده چهار قانون ثبت اختراعات و طرح صنعتی موارد ذیل به عنوان طرح صنعتی قابل ثبت نیستند:

  1. کشفیات و نظریات علمی، روشهای ریاضی
  2. طرح ها و قواعد یا روش های انجام امور تجاری، ذهنی و اجتماعی
  3. روش های تشخیص و معالجه بیماری اعم از انسان و حیوان
  4. فرآیند های بیولوژیک و منابع ژنتیک و اجزاء تشکیل دهنده آن ها
  5. آنچه قبلاً در فنون و صنایع پیش بینی شده است.
  6. اختراعاتی که بهره برداری از آن ها خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد.

شرایط ثبت طرح صنعتی

با استناد به ماده ۲۱ قانون ثبت اختراعات و طرح صنعتی، ثبت طرح صنعتی زمانی صورت می پذیرد که جدید و اصیل باشد.
منظور از جدید بودن طرح صنعتی آن است که از طریق انتشار به طور محسوس و یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر قبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه یا بر حسب مورد قبل از حق تقدم اظهارنامه برای ثبت در هیچ کجای جهان به افشاء عموم نرسیده باشد.
توجه داشته باشید طرح صنعتی نباید در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد و هم چنین نباید بر خلاف موازین شرعی، شئونات اسلامی و نظم عمومی نیز باشد.

تفاوت طرح صنعتی و اختراع از نظر اعتبار گواهی نامه

تفاوت طرح صنعتی و اختراع از نظر اعتبار گواهی نامه نیز حائز اهمیت است. در این قسمت قصد داریم بر حسب موارد قانونی ذکر شده به آن بپردازیم.

اعتبار گواهی نامه ثبت اختراع

گواهی نامه ثبت اختراع پس از بیست سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه اختراع منقضی خواهد شد.
متقاضیان به جهت حفظ اعتبار گواهی نامه اختراع مورد نظر، پس از گذشت یک سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه و قبل از شروع هر سال، مبلغ مشخص به موجب آیین نامه قانون مذبور توسط شخص متقاضی باید به اداره مالکیت صنعتی پرداخت گردد.
ضمناً برای پرداخت مبلغ باید ظرف شش ماه اقدام نمایید و در حالتی که هزینه سالانه پرداخت نشد، گواهی نامه اختراع فاقد اعتبار خواهد بود و یا اظهارنامه مربوطه مسترد شده تلقی می شود. (ماده ۱۶ قانون ثبت اختراعات و طرح صنعتی)

اعتبار گواهی نامه ثبت طرح صنعتی

مدت اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن خواهد بود. با تمدید طرح صنعتی می توانید آن را برای دو دوره متوالی دیگر نیز به ثبت برسانید.
پس از اتمام انقضاء طرح صنعتی نیز مانند اختراع، تا مدت شش ماه فرصت دارید تا هزینه تمدید را پرداخت نمایید در غیر این صورت ملزم به پرداخت هزینه جریمه نیز خواهید بود.

ثبت طرح صنعتی و اختراع در موسسه عرفان

موسسه تدبیر توسعه عرفان با حذف واسطه ها و بهره گیری از تیم مجرب در این حوزه، پذیرای متقاضیان از داخل و خارج از کشور می باشد.
جهت استعلام وضعیت طرح صنعتی رایگان و بهره مندی از خدمات موسسه من جمله ثبت انواع طرح صنعتی، فروش طرح صنعتی و اختراع و سایر خدمات ثبتی و حقوقی می توانید از طریق راه های ارتباطی سایت و یا با شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان موسسه در تماس باشید.

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن