کاهش سرمایه در شرکت سهامی خاص

کاهش سرمایه در شرکت سهامی خاص

کاهش سرمایه در شرکت سهامی خاص

کاهش سرمایه در شرکت سهامی خاص به دو دسته بندی که کاهش سرمایه اختیاری و اجباری می باشد، تقسیم می شود.
در این مقاله قصد داریم در خصوص کاهش سرمایه در شرکت سهامی خاص، شرایط کاهش سرمایه اختیاری و اجباری، مدارک مورد نیاز و موارد مربوطه بپردازیم.
بنابر ماده ۱۴۱ ق . ت در صورتی که بر اثر زیان ها و فعالیت های شرکت حداقل نصف سرمایه شرکت از دست برود، مجمع با دعوت صاحبان سهام باید موضوع انحلال شرکت و یا ابقاء شرکت را مطرح کند.
در وضعیتی که اقدام به کاهش سرمایه ننمایید و برخلاف قوانین مربوطه عمل کنید، هر ذی نفعی می تواند انحلال شرکت را از دادگاه درخواست نماید.
تغییرات مربوط به سرمایه شرکت در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است و تشکیل صورتجلسه باید در این مجمع صورت بگیرد.
هر یک از انواع کاهش سرمایه قوانین مربوطه به خود را دارد چنانچه برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات دقیق تر در این حوزه از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان موسسه در تماس باشید.

آشنایی با انواع کاهش سرمایه در شرکت سهامی خاص

کاهش سرمایه با توجه به دسته بندی هایی فوق با یکدیگر تفاوت هایی دارند که بر حسب وضعیت شرکت باید انتخاب گردد و از قوانین آن پیروی کرد.
تغییرات در سرمایه شرکت از طریق تعداد سهام و یا ارزش اسمی صورت می پذیرد که در کاهش سرمایه اجباری از دو روش مذکور انجام می شود ولی در اختیاری از طریق تغییر در مبلغ ارزش اسمی عملی می شود.
زیان های وارده به شرکت سبب می شود تا شخصیت حقوقی اقدام به کاهش میزان سرمایه نماید اما در کاهش سرمایه اختیاری ممکن است به دلیل بی نیازی شرکت به سرمایه اضافی صورت گرفته باشد.
لازم به ذکر است در کاهش سرمایه اختیاری امکان اعتراض نیز وجود دارد که همین امر نیز از قوانین خاصی پیروی می کند.

ثبت آنلاین کاهش سرمایه شرکت

قوانین کاهش سرمایه در شرکت سهامی خاص

  • بنابر ماده ۱۹۰ قانون تجارت پیشنهاد هیئت مدیره در مورد کاهش سرمایه باید حداقل چهل و پنج روز از تشکیل مجمع عمومی به بازرسین تسلیم گردد.

این پیشنهاد باید متضمن توجیه لزوم کاهش سرمایه، گزارش شرکت از بدو سال مالی که اگر مجمع در مورد حساب های مالی شرکت تصمیم نگرفته باشد حاکی از وضع شرکت از ابتدای سال مالی قبل است.

  • بنابر ماده ۱۹۳ قانون تجارت هر یک از دارندگان اوراق قرضه و یا بستانکارانی که منشا طلب آنها قبل از تاریخ نشر آخرین آگهی مذکور در ماده ۱۹۲ باشد، می توانند ظرف دو ماه اعتراض خود را به دادگاه تسلیم نمایند.
  • بنابر ماده ۱۹۴ در صورتی که نظر دادگاه نسبت به اعتراض مثبت باشد، شرکت باید وثیقه ای جهت پرداخت طلب معترضین به دادگاه ارائه دهد در غیر این صورت دین حال شده و دادگاه حکم به پرداخت آن خواهد داد.
  • بنابر ماده ۲۶۴ قانون تجارت رئیس و اعضاء هیئت مدیره باید مفاد مربوط به این ماده را پرداخت نمایند در غیر این صورت از بیست تا دویست هزار ریال جزای نقدی برای آنها به دنبال دارد.

ملزومات کاهش سرمایه در شرکت سهامی

هیئت مدیره و اعضاء باید به مفاد ذیل عمل کنند در غیر این صورت جزای نقدی برای به همراه خواهد داشت:

  1. رعایت حقوق صاحبان سهام
  2. ارائه پیشنهاد کاهش سرمایه به بازرسین ۴۵ روز قبل از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده
  3. هیئت مدیره و اعضاء باید تصمیمات مجمع راجع به تصویب کاهش میزان سرمایه، مهلت و شرایط آن در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار باید آگهی شود.

شرایط کاهش سرمایه در شرکت سهامی خاص (اختیاری)

کاهش سرمایه اختیاری در شرکت سهامی خاص با دو شرط صورت می پذیرد که عبارتند از :

  1. در کاهش سرمایه شرکت سهامی خاص، میزان سرمایه شرکت نباید از حداقل سرمایه مقرر برای شرکت کمتر شود.
    به عنوان مثال سرمایه شرکت سهامی خاص و هم چنین شرکت با مسئولیت محدود نباید کمتر از یک میلیون ریال و شرکت سهامی عام نباید کمتر از پنج میلیون ریال شود.
    در این صورت شرکت ظرف مدت یک سال باید اقدام به افزایش سرمایه تا میزان مقرر نمایند که فعالیت شرکت تداوم داشته باشد.
    اما در وضعیتی که اقدامات لازم صورت نگیرد، هر یک از سهامداران می توانند از دادگاه صلاحیت دار درخواست انحلال شرکت را بدهند که انحلال شرکت نیز در مجمع عمومی فوق العاده عملی می شود.
  2. نکته ضروری در کاهش سرمایه شرکت سهامی خاص به صورت اختیاری آن است که تمامی سهامداران باید به میزان یکسان سهام خود را کاهش دهند.

نکته: اساسنامه شرکت نمی تواند تضمین کننده اختیار هیئت مدیره برای اعمال تغییرات در سرمایه شرکت باشد. چنانچه در شرایطی که تمامی سهامداران حضور نداشته باشند، این تفویض اختیار در مجمع عمومی فوق العاده صورت می گیرد و سپس در جلسه هیئت مدیره، دستور مذکور عملی می شود.

مدارک مورد نیاز کاهش سرمایه

  • ۲ نسخه صورتجلسه که به امضاء اعضاء رسیده باشد.
  • ارائه وکالتنامه در صورتی که قصد دارید امور مربوطه توسط وکیل صورت گیرد.
  • اخذ مجوز های لازم از مراجع ذیربط در صورت لزوم
  • ارائه لیست سهامداران به همراه میزان سهام هر یک
  • ارائه آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت

مراحل کاهش سرمایه در شرکت سهامی خاص

  • تکمیل مدارک و تنظیم صورتجلسه

تمامی مدارک مذکور باید تکمیل و به دنبال آن در مجمع عمومی فوق العاده، صورتجلسه ای با توجه به تصمیم مورد نظر تنظیم و گردآوری شود.

  • مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها

پس از تنظیم صورتجلسه با مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به نشانی https://ssaa.ir  اطلاعات را ثبت می کنیم. در بخش ثبت تغییرات شرکت و تکمیل تمامی اطلاعات مربوطه از جمله اطلاعات حق توکیل، تصمیم و … در انتها باید اقدام به تایید نهایی نمایید.

  • تسلیم مدارک به اداره ثبت شرکت ها

تمامی مدارک در پوشه مخصوص ثبت شرکت ها، باید به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری از طریق پست ارسال گردد و در طی این مراحل نیازی به مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت ها نمی باشد.

  • صدور آگهی

پس از تسلیم مدارک به اداره ثبت شرکت ها در وضعیتی که از هر جهت نقصی در پرونده وجود نداشته باشد توسط اداره مورد تایید قرار می گیرد.
به دنبال پرداخت هزینه های قانونی و روزنامه، آگهی صادر می شود و همچنین در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار شرکت نیز منتشر می شود.

کاهش سرمایه در شرکت سهامی خاص در موسسه عرفان

موسسه تدبیر توسعه عرفان با بهره گیری از وکلا و متخصصین در حوزه حقوقی و ثبتی، با سابقه خدمت رسانی قریب به دو دهه به متقاضیان این خدمات را در حداقل زمان ممکن به انجام می رساند.
چنانچه برای بهره مندی از خدمات و همچنین دریافت مشاوره رایگان می توانید از طریق راه های ارتباطی و یا با شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان موسسه در تماس باشید.

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن