افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی از جمله رایج ترین روش های افزایش سرمایه شرکت سهامی می باشند که شرایط و ضوابط خاص به خود را دارند.
در این مقاله قصد داریم در رابطه با افزایش سرمایه نقدی، وجوه افتراق افزایش سرمایه نقدی با افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده، مدارک مورد نیاز، مالیات، قوانین، مراحل ثبت صورتجلسه و مواردی از این قبیل بپردازیم.

افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی با واریز وجه نقد به حساب شرکت صورت می پذیرد. به این صورت که نامه بانکی خطاب به اداره ثبت شرکت ها تنظیم می شود و تمامی اطلاعات مربوطه در آن ذکر می شود.  این نامه به همراه فیش واریزی به ضمیمه سایر مدارک به اداره ثبت شرکت ها تسلیم می گردد.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه تنطیم صورت جلسه افزایش سرمایه و همچنین دریافت نمونه صورت جلسه افزایش سرمایه به مقالات اختصاصی هر موضوع مراجعه کنید.

قوانین افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

  • بازرسین اصلی و علی البدل و همچنین هیئت مدیره باید تمدید شده باشند. در غیر این صورت ابتدا در مجمع عمومی فوق العاده باید اقدام به تمدید بازرسین و هیئت مدیره نمایید.
  • در صورتی که اولین افزایش سرمایه شرکت باشد، باید پیش از افزایش سرمایه اقدام به پرداخت سرمایه تعهدی (۶۵ درصد) در جلسه هیئت مدیره نمایید.
  • مالیات افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به این صورت است که بنابر با ماده ۴۸ قانون مالیات های مستقیم، سهام و سهم الشرکه شرکت بر اساس ارزش اسمی سهام و سهم الشرکه به قرار نیم در هزار مشمول حق التمبر می باشد. البته جزء مالیات های مستقیم به حساب می آید و باید به اداره مربوطه پرداخت گردد.
  • افزایش سرمایه از جمله تغییرات مربوط به اساسنامه شرکت است که باید در مجمع عمومی فوق العاده تنظیم گردد. همچنین می بایست بیش از نیمی از سهامداران باید در این مجمع حضور داشته باشند. در غیر این صورت باید اقدام به انتشار آگهی دعوت نمایید چنانچه برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان موسسه تدبیر توسعه عرفان در ارتباط باشید.

مدارک مورد نیاز جهت افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

  • شناسنامه و کارت ملی اشخاص جدید
  • ارائه فیش بانکی برای متقاضیان افزایش سرمایه نقدی
  • ارائه وکالت نامه جهت دریافت آگهی ها و کلیه امور مربوطه
  • دو نسخه اظهارنامه افزایش سرمایه شرکت
  • دو نسخه صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت

تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

پیش از تنظیم صورتجلسه از طریق آورده نقدی باید اقدام به تنظیم نامه بانکی و اخذ فیش بانکی پس از پرداخت مبلغ افزایش سرمایه به میزان مطلوب نمایید. با در نظر گرفتن تاریخ نامه اقدام به تنظیم صورتجلسه کنید.
این نوع از افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق العاده تنظیم می گردد. در این جلسه پس از ذکر اطلاعاتی من جمله شناسه ملی شرکت، تاریخ و ساعت جلسه، تعیین هیئت رئیسه با رعایت ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون تجارت به تصمیم مجمع یعنی افزایش سرمایه پرداخته می شود .
لازم به ذکر است میزان دقیق افزایش سرمایه، نوع سهم، نام بانک و شعبه مربوطه و شماره فیش بانکی نیز باید عنوان گردد.

مراحل ثبت صورتجلسه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

پس از مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری با وارد نمودن شناسه ملی و نوع شرکت در بخش ثبت تغییرات شرکت می توانید متناسب با نوع تغییرات مورد نظر با رعایت مفاد قانونی اقدام به ثبت قانونی تصمیم مورد نظر نمایید.
مراحل سامانه ثبت شرکت ها را باید گام به گام و با دقت تکمیل نمایید. چنانچه اطلاعاتی من جمله تاریخ، ساعت و نوع مجمع، وضعیت حق توکیل، نوع تصمیم و … را باید متناسب با مجمع عنوان کنید.
اطلاعات هویتی اعضاء هیئت مدیره و سهامداران قسمت بعدی این پروسه است که بعد از آن سمت هیئت رئیسه در جلسه را نیز باید متناسب با اطلاعات مندرج در صورتجلسه انتخاب کنید.
در انتها باید صورتجلسه را در سامانه بارگذاری کنید و با اخذ رسید پذیرش به همراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکت ها از طریق پست ارسال نمایید .
پس از ارسال تمامی مدارک در پوشه مخصوص ثبت تغییرات شرکت، باید در انتظار بررسی توسط کارشناسان اداره باشید. در این صورت سه حالت، رد پرونده، نقص پرونده، تایید پرونده پیش می آید.
در وضعیتی که رد شده باشد باید تمامی مراحل را از ابتدا از سر گرفت و اگر نقص پیش آید، پس از رفع نقص پرونده مراحل از سر گرفته می شود.
اگر پرونده مورد تایید اداره واقع گردد، پس از پرداخت هزینه های قانونی و هزینه های مربوط به روزنامه رسمی و کثیر، با تحویل پیش نویس آگهی به اداره ثبت شرکت ها که از سامانه دریافت کرده اید می توانید اصل آگهی را اخذ نمایید.

تفاوت افزایش سرمایه از محل آورده نقدی با مطالبات حال شده

افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده به این معناست که سهامداران پس از افزایش سرمایه به هر میزان سهمی که به شرکت وارد کنند، طلب کار خواهند شد.

مقایسه صورتجلسه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده

صورتجلسه با تصمیم افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده نیز پس از ذکر اطلاعاتی من جمله تاریخ مجمع، نوع مجمع و … باید به پیشنهاد هیئت رئیسه برسد و پس از قرائت گزارش توجیهی بازرسین در خصوص افزایش سرمایه تصویب گردد که سرمایه شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و اشخاص طلب کار (از طریق صدور سهام جدید) افزایش پیدا کند .
لازم به ذکر است در هر دو روش مذکور الزاماً باید در صورتجلسه تعداد سهام قبل و بعد افزایش سرمایه مشخص گردد. البته در افزایش سرمایه از طریق مطالبات، میزان طلب نیز باید عنوان شود.

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی در موسسه عرفان

موسسه عرفان با بیش از ۱۵ سال سابقه خدمت رسانی در داخل و خارج از کشور، در گستره حقوقی و ثبتی توانسته است همواره رضایت متقاضیان را به خود جلب کند.
جهت دریافت مشاوره تخصصی رایگان در مورد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، مطالبات حال شده و سایر امور حقوقی از وکلا و کارشناسان مجرب موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان، می توانید از طریق راه های ارتباطی و یا با شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ در ارتباط باشید .

 

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن