تمديد علامت تجاری و گواهینامه برند

تمديد علامت تجاری و گواهینامه برند

تمديد علامت تجاری و گواهینامه برند

گواهينامه ثبت علامت تجاری برای مدت ۱۰ سال اعتبار دارد و در پایان مدت اعتبار باید تمدید شود. مالک علامت می تواند از ۶ ماه قبل از اتمام اعتبار گواهینامه، جهت تمدید علامت تجاری خود اقدام نماید.  این تمدید بر خلاف تمدید طرح صنعتی در روزنامه رسمی آگهی نمی شود و با هزینه ای جزئی می توان علامت تجاری را برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد.

علامت تجاری علی الابد قابل تمدید است. لازم به ذکر است در صورت عدم تمدید علامت تجاری باطل شده و مالکیت معنوی از بین خواهد رفت. در این شرایط امکان ثبت برند شما برای دیگران وجود خواه داشت.

گواهينامه ثبت علامت را چه زماني بايد تمديد کرد؟

مدت اعتبار گواهينامه ثبت علامت تجاری از تاريخ ثبت اظهارنامه آغاز می شود و تا ۱۰ سال ادامه خواهد داشت. اگر به گواهينامه ثبت علامت دقت کرده باشيد دو تاريخ در آن وجود دارد.

  1. تاريخ اظهارنامه
  2. تاريخ ثبت

تاريخ ثبت معمولا بين ۴ الي ۶ ماه بعد از تاريخ اظهارنامه است. اين تاريخ، تاريخي است که سند علامت تجاری صادر و امضا شده است. اما همانطور که گفته شد اعتبار گواهينامه ثبت علامت از تاريخ اظهارنامه می باشد.

ثبت و انتقال علامت تجاری و لوگو

مدارک مورد نياز برای تمديد علامت

  • مدارک هويتی متقاضی:
    • اشخاص حقیقی: شناسنامه و کارت ملی متقاضی
    • اشخاص حقوقی: آگهی تاسيس و آخرين تغييرات شرکت شامل جديدترين دارندگان حق امضا
  • نمونه علامت (نمونه علامت می بايست دقیقا نمونه علامت ثبت شده باشد)
  • گواهينامه ثبت علامت يا آگهی رسمی ثبت علامت تجاری
  • وکالت نامه وکيل
  • ايجاد حساب کاربری الکترونيک برای متقاضی و مالک علامت

نکته: در صورت تغيير نام يا نشاني شرکت می بايست قبل از تمديد علامت، تغييرات شرکت در سند علامت تجاری ويرايش گردد. روند تغيير اطلاعات مالک در سند تجاری روندی مجزی است و نمی توان آن را همزمان با درخواست تمديد انجام داد. تغيير اطلاعات مالک علامت تجاری در روزنامه رسمی منتشر می گردد. بعد از اعمال اين تغييرات گواهينامه تمديد علامت تجاری با اطلاعات جديد صادر می شود.

هزینه تمدید علامت تجاری

اولین گام جهت در تمدید علامت تجاری، پرداخت هزینه مربوط به آن می‌باشد. هزینه تمدید علامت تجاری یا همان برند یا لوگو به عوامل گوناگونی مانند:

  • طبقات درخواست (یعنی نوع کالا یا خدماتی که برای علامت تجاری در نظر گرفته شده است)
  • مجوزهای لازم جهت تمدید
  • حقیقی یا حقوقی بودن آن
  • تعداد محصولات

وابسته می‌باشد؛ بدین ترتیب نمی‌توان مبلغ دقیقی را جهت تمدید برند یا علامت تجاری تعیین نمود، اما بالطبع به هر مقدار که تعداد محصولات بیشتر بوده یا محصول در طبقه بالاتری قرار داشته باشد، هزینه تمدید برند یا علامت آن نیز بیشتر است.

علامات تجاری فارسی نیز با علامات تجاری لاتین از لحاظ قیمت تفاوتی با یکدیگر ندارند.

تمامی اقدامات لازم جهت تمدید برند، از طریق اداره مالکیت معنوی انجام گردیده که اداره فوق تحت نظر قوه قضاییه می‌باشد و همچنین تمامی هزینه های مربوط به تمدید یا ثبت برند نیز طبیعتا به اداره مالکیت معنوی یا روزنامه رسمی کشور پرداخت می‌گردد.

هزینه ثبت یا تمدید علامت تجاری در شهرهای مختلف با یکدیگر تفاوتی نداشته و به یک میزان می‌باشد.

شایان ذکر است که پرداخت هزینه‌های بیشتر از حد معمول یا اعلام شده توسط سازمان مربوطه هیچ‌گونه تاثیری در بهبود یا سرعت عمل انجام کار نخواهد داشت.

تمدید برند چقدر زمان بر است؟

گرچه نمی‌توان مدت زمان مشخصی را جهت انجام اقدامات مربوط به تمدید برند بیان نمود اما به صورت حدودی می‌توان گفت، تمدید برند حدودا ۶ ماه زمان خواهد برد؛ چرا که لازم است، تمامی مدارک ارسالی توسط شخص متقاضی، مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت تکمیل آن به اداره مالکیت معنوی ارسال گردد.

برای انجام این کار،  بایستی اظهارنامه تمدید علائم تجاری خود را در بدوا امر به همراه مدارک مورد نیاز به صورت الکترونیکی( از طریق سامانه مالکیت معنوی ) به نشانی ارسال کنید تا بررسی های لازمه توسط کارشناسان این اداره انجام شود. چنانچه مشکلی در مدارک پیوست شده وجود نداشته باشد و مورد تایید بازرسان قرار بگیرد تمدید ، اعتبار نهایی می گردد. در رابطه با زمان مدت تمدید ثبت علامت تجاری نمی توانیم تاریخ دقیقی را اعلام کنیم .

اما از آنجایی که قرار نیست تشریفات لازمه برای ثبت برند (از جمله تقاضای آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی طی دو نوبت و انجام استعلام برند ) صورت بگیرد؛  قاعدتا در موعد زمانی کوتاه تری اقدامات لازمه به تمدید ثبت برند انجام می شود. شما می توانید انجام این کار را از کارشناسان ثبتی که در این کار زبده و متخصص هستند بخواهید تا مراتب انجام کار شما به کوتاه ترین زمان ممکن برسد .

روند تمديد گواهينامه ثبت علامت

درخواست تمديد گواهينامه علامت تجاری به صورت الکترونيک صورت می پذيرد. درخواست با ضميمه نمودن مدارک مورد نياز و پرداخت هزينه حق الثبت تمديد به اداره ثبت علامت تجاری تحويل داده می شود و در صورت فقدان نقص گواهی تمديد علامت تجاری صادر می گردد. آگهی تمديد علامت تجاری در روزنامه رسمی منتشر نمی شود.

تمديد علامت در اداره ثبت علائم تجاری در حدود ۱ ماه به طول می انجامد.

برای تمديد علامت تجاری نيازی به ارائه سند قبلي علامت تجاری نيست.

عدم تمدید علامت تجاری و برند و لوگو

عواقب عدم تمديد گواهينامه ثبت علامت تجاری

متقاضی می تواند تا ۶ ماه پس از اتمام اعتبار گواهينامه ثبت علامت تجاری، با پرداخت جريمه سند خود را تمديد کند. اگر متقاضی سند گواهينامه خود را تمديد ننمايد علامت تجاری او باطل و فاقد اعتبار شده و در دايره علائم تجاری ثبت نشده قرار می گيرد. بنابراين هر شخصي حتی رقبا ممکن است علامت مورد نظر را به نام خود ثبت نمايند و مشکلات جبران ناپذيری را برای مالک قبلی به وجود بياورند.

لذا توصيه مي شود علائم تجاری ثبت شده خود را مديريت کنيد و در زمان مقرر نسبت به تمديد اعتبار آنها اقدام نمايد. کارشناسان موسسه حقوقی عرفان اين خدمات را به صورت حرفه ای و منظم ارئه مي دهند. کارشناسان ما در زمان هاي مقرر تمديد علامت را به شما يادآوری نموده و فرآيند تمديد علامت را براي شما انجام خواهند داد. همچنین در صورتی که متقاضی تمایل به ابطال علامت تجاری خود را داشته باشد، می تواند از طریق قانونی این پروسه را انجام دهد.

وکيل براي تمديد علامت تجاري

تمديد علائم تجاري روندی حساس و تخصصی است. بی اطلاعي از جزئيات مشکلاتي را براي متقاضی به همراه خواهد داشت. کارشناسان و وکلای موسسه حقوقي عرفان در تمام جزئيات مهم روند تمديد علامت تجاری در کنار شما خواهند بود.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن