شرکت سهامی عام چیست

شرکت سهامی عام چیست

شرکت سهامی عام چیست

شرکت سهامی عام یکی از انواع شرکت‌های سهامی است که قسمتی از سرمایهٔ آن از طریق فروش سهام به غیرمؤسسان (مردم) تأمین شود.سهام شرکت سهامی عام در بورس اوراق بهادار داد و ستد می‌شود.

سازمان‌ بورس معمولاً آن دسته از شرکت‌هایی را می‌پذیرند که دارای سرمایه و اعتبار بسیار بالایی باشند. مؤسسان این گونه شرکت‌ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به عموم مردم تأمین می‌کند. در این نوع شرکت‌ها، صاحبان سهام می‌توانند سهام خود را در بورس فروخته و در واقع مالکیت خود را به دیگران منتقل کنند.

تعداد شرکا در شرکت سهامی عام زیادتر از سایر انواع شرکت‌های سهامی است؛ این امر می‌تواند منجر به جمع‌شدن سرمایه‌های کوچک و ایجاد یک سرمایه بزرگ بشود که انجام فعالیت‌های اقتصادی سنگین را میسر می‌سازد. در این نوع شرکتها نقل و انتقال سهام آسان است و محدود به رضایت دیگر سهامداران نیست.

پس شرکت سهامی عام شرکتی است که موسسین سرمایه آن را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند. یکی از موارد مهم در ثبت شرکت سهامی عام ، طبق قانون تجارت ایران آوردن نام ” سهامی عام ” در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت به شکل کاملا خوانا می باشد. نکته مهم بعدی میزان سرمایه اولیه می باشد که حتما این رقم باید بالاتر از ۵ ملیون ریال یا همان ۵۰۰ هزار تومان باشد که اگر بنابه دلایلی سرمایه شرکت کمتر از این میزان باشد، حداکثر تا یک سال باید افزایش شرکت داده و به اندازه مقرر سرمایه اولیه را برساند که اگر باز هم این کار میسر نبود، شرکت سهامی عام باید به نوع دیگری از شرکت های قابل قبول تبدیل شود. برای اطلاع از نحوه افزایش سرمایه شرکت سهامی به مقالع جامع مربوطه در وبلاگ عرفان لگال مراجعه نمایید.

سرمایه ثبت شرکت سهامی عام

برای ثبت شرکت سهامی عام باید حداقل ۲۰% از سرمایه را تعهد کرده و ۳۵% از این مبلغی که تعهد شده است است را به حساب شرکت در شرف تاسیس در بانک ریخته و اظهارنامه ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که تمام موسسین آن را امضا کرده اند به اداره ثبت شرکت ها داده و رسید بگیرید.

سپس اداره ثبت شرکت ها بعد از بررسی اظهارنامه و مدارک و ضمایم مربوطه و همچنین تطبیق مندرجان آن با قانون، اجازه انتشار العامیه پذیره نویسی را صادر می کند. در این حالت  اعلامیه پذیره نویسی توسط موسسین در جراید آگهی و در بانکی که تعهد سهام نزد آن به عمل آمده است، در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد که می توانند سهام را در مدتی که اعلام شده است خریداری نموده و ورقه تعهد سهام را امضا کنند و وجه معینی که اعلام شده است را پرداخت نمایند و در آخر رسید دریافت کنند.

این رسید دریافت در دو نسخه تنظیم می گردد و دارای تاریخ و امضای پذیره  نویس یا قائم مقام قانونی وی می باشد که نسخه اول در بانک می ماند و نسخه دوم با قید رسید وجه و مهر و امضای بانک، به پذیره نویس تسلیم می شود. اگر ورقه تعهد سهم را شخص دیگر به جای پذیره نویس امضا کند، حتما می بایست سمت و نشانی و هویت کامل خود را در ورقه قید کند که مدارک مربوطه ضمیمه ورقه تعهد سهم خواهد شد.

امضای ورقه سهم به معنای قبول اساسنامه شرکت و تصمیمات مجامع عمومی صاحبان سهم است و بعد از انقضای مهلت پذیره نویسی یا تمدید آن موسسین حداکثر در ظرف یک ماه باید به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی کرده و بعد از احراز تعهد صحیح، سرمایه شرکت که حداقل می بایست ۳۵% آن پرداخت شده باشد مجمع عمومی موسس را دعوت خواهند کرد. مجمع عمومی موسس بعد از رسیدگی به این مورد و احراز پذیره نویسی تمامی سهام شرکت و پرداخت کل مبلغ، شورایی برگزار می کنند و اساسنامه شرکت را تصویب می کنند. بعد از آن اولین مدیران شرکت سهامی عام و بازرس یا بازرسان شرکت انتخاب می گردد، که مدیران و بازرسان انتخاب شده باید به شکل کتبی قبولی خود را اعلام کنند.

سپس شرکت عملا تشکیل شده است و باید اساسنامه شرکت سهامی عام  که توسط مجمع عمومی تصویب شده است به همراه صورتجلسه مجمع و اعلامیه کتبی قبولی مدیران و بازرسان و صورتجلسه هیات مدیره و باقی مدارک مورد نیاز، به اداره ثبت شرکت ها داده شود. اگر شرکت حداکثر تا ۶ ماه بعد از تارخ تسلیم اظهارنامه ثبت نشود به درخواست هریک از موسسین یا پذیره نویسان اداره ثبت شرکت ها گواهی نامه ای دال بر عدم ثبت شرکت صادر می شود و به بانکی که تعهد سهام و تادیه وجوه در آن به عمل آمده است ارسال می گردد تا موسسین و پذیره نویسان به بانک مراجعه کنند و تعهد نام و وجوه پرداختی را مسترد دارند و هزینه های تاسیس شرکت نیز بر عهده موسسین است.

مدارک ثبت شرکت سهامی عام

مدارک مورد نیاز برای کسب اجازه پذیره نویسی شرکت در شرف تاسی سهامی عام شامل دو نسخه طرح اظهارنامه شرکت سهامی عام و دو نسخه طرح اساسنامه شرکت سهامی عام و دو نسخه طرح اعلامیه پذیره نویسی به همراه گواهی بانکی واریز حداقل ۳۵% سرمایه  تعهد شده توسط موسسین و فتوکپی شناسنامه تمامی موسسین می باشد.

مدارک لازم برای تاسیس شرکت سهامی عام نیز شامل دو نسخه اظهارنامه، دو نسخه اساسنامه، دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین، دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره که باید تعداد مدیران حداقل ۵ نفر باشد،

  • آگهی دعوت مجمع موسسین در روزنامه تعیین شده
  • فتوکپی شناسنامه مدیران
  • گواهی بانکی دال بر واریز حداقل ۳۵% سرمایه شرکت
  • ارائه مجوز یا موافقت اصولی یا مجوز از مراجع صاحب صلاحیت در صورت نیاز

مواردی نیز باید حتما انجام شود که شامل:

  • حداقل سرمایه ۵ ملیون ریال معادل ۵۰۰ هزار تومان می باشد
  • حداقل ۲۰% سرمایه تعیین شده توسط موسسین تعهد شود و ۳۵% مبلغ تعهد شده نیز پرداخت گردد
  • اظهارنامه و طرح اساسنامه و طرح اعلامیه پذیره نویسی به امضای موسسین رسیده باشد
  • اخذ و ارائه مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز

الف ) ‌مدارک لازم جهت کسب اجازه‌ی پذیره‌نویسی شرکت سهامی‌عام در حال تأسیس، از مرجع ثبت شرکت‌ها:

  1. دو نسخه طرح اظهارنامه‌ی شرکت سهامی‌عام
  2. دونسخه طرح اساسنامه‌ی شرکت سهامی‌عام
  3. دو نسخه طرح اعلامیه‌ی پذیره‌ نویسی
  4. گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل ۳۵%‌ سرمایه، تعهد توسط مؤسسین
  5. فتوکپی شناسنامه‌ی مؤسسین

ب ) مدارک لازم جهت تأسیس شرکت:

  1. دو نسخه اظهارنامه
  2. دو نسخه اساسنامه
  3. دو نسخه صورتجلسه‌ی مجمع عمومی مؤسسین
  4. دو نسخه صورتجلسه‌ی هیأت مدیره (‌تعداد مدیران، حداقل پنج نفر می باشد.)
  5. آگهی دعوت مجمع مؤسسین در روزنامه‌ی تعیین شده
  6. فتوکپی شناسنامه‌ی مدیران (‌در مورد اشخاص حقوقی، ارائه‌ی برگ نمایندگی، الزامی است.)
  7. گواهی بانک مبنی بر واریز ۳۵% سرمایه‌ی شرکت
  8. ارائه‌ی مجوز یا موافقت اصولی یا مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

پلمپ دفاتر قانونی 1403
ثبت شرکت

پلمپ دفاتر قانونی 1403

پلمپ دفاتر قانونی 1403 من جمله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از ثبت انواع اشخاص حقوقی باید صورت پذیرد. شرکت ها پس از ثبت و نیز به صورت سالیان

ادامه خواندن
نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن