مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص، معافیت های مالیاتی، قوانین و شرایط، نحوه محاسبه مالیات حق التمبر افزایش سرمایه همواره از اساسی ترین موارد مربوط به شرکت ها می باشد که در این مطلب قصد داریم به طور مفصل به آنها بپردازیم.
مالیات حق تمبر جزو مالیات های مربوطه بر دارایی می باشد که از قوانین مالیات های مستقیم تبعیت می کند و شامل مواد ۴۴ الی ۵۱ این قانون می باشد.
دلایل متعددی من جمله قصد به توسعه و گسترس فعالیت های شرکت، افزایش اعتبار شرکت و … ممکن است موجبات افزایش سرمایه را فراهم آورد که در هر صورت ملزم به پرداخت مالیات افزایش سرمایه خواهید بود.
شرکت ها در صورتی که شامل موارد مربوطه در معافیت های مالیاتی نباشند، الزاماً باید مالیات حق تمبر افزایش سرمایه را پرداخت نمایند.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه تنطیم صورت جلسه افزایش سرمایه و همچنین دریافت نمونه صورت جلسه افزایش سرمایه به مقالات اختصاصی هر موضوع مراجعه کنید.

آشنایی با مالیات حق تمبر افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص
معافیت از پرداخت مالیات افزایش سرمایه شرکت ها
قوانین و ضوابط مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص
نحوه محاسبه مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص
مهلت پرداخت مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص
مراحل پرداخت مالیات حق تمبر افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

آشنایی با مالیات حق تمبر افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

حق التمبر می تواند مربوط به صدور یا تمدید کارت بازرگانی، پروانه کسب و یا افزایش سرمایه باشد. لذا برای محاسبه مالیات باید با نرخ مالیات پرداختی متناسب با آن آشنایی داشته باشید که مالیات حق تمبر افزایش سرمایه نیم در هزار است.
لازم به ذکر است برای پرداخت مالیات حق تمبر افزایش سرمایه باید در زمان مقرر اقدام به پرداخت آن نمایید، در غیر این صورت جریمه های متعددی متوجه شما خواهد شد.

محاسبه مالیات شرکت

معافیت از پرداخت مالیات افزایش سرمایه شرکت ها

  • شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد مشمول معافیت مالیاتی هستند. این معافیت مشروط بر این است که اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی را به واحد مربوطه تسلیم کرده باشند که مشتمل بر ترازنامه، حساب سود و زیان می باشد. (ماده ۱۳۲ ق . م . م بند ت)
  • شرکت های تعاونی (تولید و مصرف) نیز مشمول معافیت های مالیاتی می باشند.
  • از جمله دیگر شرکت های مشمول معافیت های مالیاتی، شرکت های دانش بنیان هستند که البته در حوزه فناوری فعالیت داشته باشند.
    نکته : متقاضیان توجه داشته باشند حتی در صورتی که مشمول معافیت مالیاتی باشید نیز ملزم به تسلیم اظهارنامه های افزایش سرمایه یا سال مالی خواهید بود. در غیر این صورت باید جریمه پرداخت نمایید.

قوانین و ضوابط مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

  • اگر جزء شرکت های مشمول معافیت مالیاتی نباشید، ملزم به پرداخت حق التمبر خواهید بود.
  • بنابر ماده ۵۱ ق . م . م در صورتی که متقاضی از قواعد و ضوابط تخلف کند ملزم به پرداخت دو برابر جریمه می باشد .
  • به موجب ماده واحده اصلاحی قانون مالیات های مستقیم، از دو در هزار در ماده ۴۸، نیم در هزار یاد می شود.
  • اوراقی من جمله برات، سفته و مانند آن به نسبت مبلغ آن ها معادل نیم در هزار حق تمبر اخذ مي گردد. (ماده ۴۵ ق . م . م)
  • بنابر ماده ۴۷ ق . م . م كليه قرارداد ها و اسناد مشابه که بین بانک و مشتریان مبادله می شود، در صورتي كه در دفاتر اسناد رسمي ثبت نشود، معادل ده هزار ریال حق التمبر باید پرداخت نمایند.
    من جمله: قرارداد هاي انواع سپرده هاي سرمايه گذاري، ضمانت نامه هاي صادره از طرف بانك ها، برگ قبول شرايط عمومي حساب جاري و … .

نحوه محاسبه مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

برای محاسبه کردن نیم در هزار با در نظر گرفتن ماده ۴۸ ق . م . م میزان سرمایه را باید به ۰.۰۰۰۵ تقسیم کنیم.
به این معنا که ابتدا باید نرخ محاسبه مالیات را به دست آوریم که برای این امر باید عدد ۰.۵ را تقسیم بر ۱۰۰۰ نماییم.
عبارت به دست آمده همان عدد ۰.۰۰۰۵ می باشد و نرخ بدست آمده را باید در سرمایه شرکت ضرب نمایید، به عنوان نمونه سرمایه شرکتی که ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال می باشد، نیم در هزار آن عبارتست از ۵۰.۰۰۰ ريال.

مهلت پرداخت مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

تمامی شرکت های نامبرده در ماده ۲۰ قانون تجارت به غیر از شرکت تعاونی بر حسب سهم الشرکه یا ارزش سهام به قرار نیم در هزار مشمول مالیات خواهد شد.
بنابر تبصره این ماده، حق التمبر سهام یا سهم الشرکه باید پس از گذشت ۶۰ روز از ثبت قانونی شرکت و برای افزایش سرمایه از تاریخ ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها از طریق ابطال تمبر پرداخت شود.
لازم به ذکر است افزایش سرمایه برای شرکت هایی که قبلاً کاهش سرمایه داده اند تا میزانی که حق التمبر پرداخت شده است مشمول پرداخت حق التمبر نخواهند بود.

مراحل پرداخت مالیات حق تمبر افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

  • در ابتدا باید به سامانه https://tax.gov.ir به بخش پیش ثبت نام مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات شخصیت یعنی حقیقی یا حقوقی، شماره همراه بنام، اطلاعات هویتی اعضاء هیئت مدیره و … نام کاربری و رمز عبور دریافت نمایید.
  • پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، بخش پرداخت الکترونیک مالیات را انتخاب کنید و اطلاعاتی من جمله سال عملکرد، منبع مالیاتی و … را تکمیل و حق التمبر مربوط به تغییرات سرمایه (یعنی پرداخت نیم در هزار افزایش سرمایه) را انتخاب کرده و شناسه واریز یا قبض را وارد کنید.
  • در انتها پس از بررسی موارد و تایید اطلاعات از طریق درگاه بانکی اقدام به پرداخت مالیات بر افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص نمایید.

لازم به ذکر است با داشتن شناسه واریز و شماره قبض از طریق دستگاه خودپرداز یا درگاه های بانک ملی نیز می توانید اقدام به پرداخت مالیات افزایش سرمایه نمایید.

محاسبه مالیات تمبر افزایش سرمایه شرکت بصورت اینترنتی

پرداخت مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص در موسسه حقوقی عرفان

موسسه تدبیر توسعه عرفان در زمینه خدمات حقوقی ، ثبتی و کلیه امور وابسته پذیرای متقاضیان در داخل و خارج از کشور می باشد .
بهره گیری از متخصصان و گروهی از وکلای مجرب در این موسسه موجبات تسریع انجام خدمات و هم چنین جلب رضایت مشتریان را فراهم آورده است چنانچه متقاضیان می توانند از طریق شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان در ارتباط باشند .

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن