استعلام طرح صنعتی

استعلام طرح صنعتی

استعلام طرح صنعتی

در این مطلب قصد داریم متقاضیان را با استعلام طرح صنعتی، روش ها و نحوه استعلام، مزایای ثبت قانونی و ضروریاتی که باید پیش از ثبت طرح صنعتی بدانید، آشنا کنیم. پیش از هر چیز باید بدانید مفهوم طرح صنعتی بنابر ماده ۲۰ قانون ثبت اختراع و طرح صنعتی عبارت است از:
هر نوع ترکیب خطوط، رنگ ها، شکل سه بعدی با خطوط به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی تلقی می شود.
نکته حائز اهمیت در این مفهوم آن است که در طرح صنعتی، صرف کاربرد بدون هیچ گونه تغییر ظاهری مدنظر نمی باشد که این خصوصیت در واقع یکی از مهم ترین وجوه تفاوت طرح صنعتی و اختراع نیز به حساب می آید.
لازم به ذکر است هر ایده ذهنی و ابتکار نوینی نمی تواند به عنوان طرح صنعتی ثبت گردد. هر طرح الزاماً باید تمامی ویژگی ها اساسی یک طرح صنعتی را دارا باشد تا به صورت قانونی به ثبت برسد.
ایده ای که شرایط و ویژگی ها یک طرح صنعتی را داشته باشد را باید برای بهره مندی از مزایای متعدد آن به ثبت قانونی برسانید. پس از ثبت طرح، سندی در خصوص طرح مورد نظر برای مالک یا مالکین در نظر گرفته می شود که به دنبال آن هیچ شخص دیگری اجازه استفاده از طرح ثبت شده را نخواهد داشت. در واقع پس از ثبت قانونی به دنبال بهره مندی از حمایت ها و حقوق متعدد، طرح صنعتی منحصراً مختص به مالک خواهد بود و سایرین نمی توانند از آن سوء استفاده کنند.

ضروریات استعلام طرح صنعتی

پیش از ثبت طرح صنعتی به صورت قانونی باید اقدام به استعلام طرح صنعتی مورد نظر نمایید. چراکه در بسیاری از موارد مالکین طرح صنعتی گمان می کنند، این ایده ذهنی قبلاً به ثبت نرسیده است.
استعلام وضعیت طرح صنعتی یکی از ضروریات پیش از ثبت طرح است و در وضعیتی که این ایده قبلاً توسط شخصیت دیگری اعم از حقیقی و حقوقی به ثبت رسیده باشد، امکان ثبت آن طرح وجود نخواهد داشت. دلیل عدن ثبت طرح های تکراری این است که یکی از خصوصیات طرح صنعتی، جدید و نوین بودن آن می باشد.
برای جلوگیری از هدر رفتن وقت و صرف هزینه های اضافی، متقاضیان می توانند جهت استعلام تخصصی و رایگان وضعیت طرح صنعتی از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان موسسه در تماس باشند.

موسسه حقوقی عرفان

نحوه استعلام طرح صنعتی

نحوه استعلام طرح صنعتی به طور کلی از طریق وب سایت مرکز مالکیت معنوی صورت می پذیرد. ابتدا متقاضیان با مراجعه به سامانه مذکور باید در بخش خدمات الکترونیک بر قسمت مربوط به جستجو در بانک اطلاعاتی وارد شده و با تکمیل اطلاعات اقدام به استعلام طرح صنعتی مورد نظر می نمایند.
شما می توانید از طریق آدرس https://ipm.ssaa.ir/Search-IDesign به بخش استعلام طرح صنعتی وارد شوید. در این قسمت الزامی بر تکمیل تمامی اطلاعات درخواستی نیست و صرفاً با وارد کردن عنوان محصول یا کالا در فیلد مربوطه می توانید استعلام بگیرید.
پیشنهاد می شود فیلد مربوط به تطابق را بر مبنای، در عنوان طرح، مشابه عبارت وارد شده وجود داشته باشد، قرار دهید. از این طریق می توانید از احتمال تشابه اظهارنامه سایر طرح های صنعتی با طرح درخواستی خود بیشتر آگاه می شوید.
همچنین در صورتی که طبقه کالای خاصی را مدنظر دارید، در بخش مربوطه حتماً عنوان کنید.
بخش دوم جستجو در پرونده های طرح صنعتی به صورت پیشرفته است. برای این کار با وارد کردن حدود تاریخ اظهارنامه می توانید از وضعیت مطلع شوید.
همانطور که ذکر شد استعلام ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین مراحل پیش از ثبت طرح است اما به این معنا نیست که در تمامی موارد صد در صد صدق می کند. چراکه ممکن است اظهارنامه طرح صنعتی جدیدی که به ثبت رسیده در سامانه مالکیت معنوی هنوز بروزرسانی نشده باشد. اما با این حال متقاضیان برای کاهش ایرادات و آگاهی از احتمال ثبت طرح صنعتی درخواستی باید اقدام به استعلام طرح صنعتی از روش های مذکور نمایند.

اتسعلام طرح صنعتی بصورت آنلاین

استعلام وضعیت طرح صنعتی در موسسه عرفان

موسسه تدبیر توسعه عرفان با بیش از ۱۵ سال سابقه خدمت رسانی در امور ثبتی و حقوقی، تمامی درخواست های مذکور را در داخل و خارج از کشور در حداقل زمان صورت می دهد.
برای استعلام وضعیت طرح صنعتی به صورت رایگان از طریق شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ با موسسه عرفان در تماس باشید. این موسسه آماده ارائه مشاوره تخصصی در زمینه فروش طرح صنعتی و کلیه خدمات این حوزه می باشد.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن
صفر تا صد ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

صفر تا صد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبین کسب و کار و فعالین اقتصادی در یک سری بخش های خاص باید اقدام به آن نماید. این اقدام سبب می شود

ادامه خواندن